מערכת COL | יום ז' סיון ה׳תשע״ב 28.05.2012

בלוג שבועי: יש לך ברקסים?

דווקא השבוע קיבלנו תזכורת נוראית על חשיבותם ומשמעותם של הבלמים. "לזרום" זה נפלא, להאיץ את החיים עד הקצה זה מדהים, כל זה בתנאי שהשקענו ויצרנו גם מערכת בלמים משוכללת המסוגלת בכל רגע לבלום ולעצור ולמנוע התנגשות או התרסקות כואבת ומסוכנת ● הרב מנחם מענדל גערליצקי בבלוג השבועי ששיגר למקורביו למאמר המלא
בלוג שבועי: יש לך ברקסים?

כבר שבוע שהקטנה שלי מסתובבת בבית ושרה בקולי קולות "בחג השבועות קיבלנו מתנה". על העיבוד המוזיקאלי המקורי והשנוי במחלוקת של הזמרת הצעירה הבלגתי. אבל על שינוי הגרסא הטקסטואלית של השיר לא יכולתי לעבור בשתיקה. בניגוד גמור למסורת ישראל המקובלת החורזת ומזהה את ה"מתנה" עם "התורה". הרי שהמשוררת היצירתית והמשוחררת מצאה חרוז חלופי מתבקש והגיוני הרבה יותר, לפיו ה"מתנה" מתחרזת דווקא עם "בובה"...

"נו", חשבתי לעצמי "לך תסביר לילדה בת שנתיים למה התורה היא מתנה"... במחשבה שנייה, אולי בעצם גם למישהו מבוגר קצת יותר לא כל כך פשוט יהיה להסביר את השמחה והחגיגה כל שנה בחג השבועות - יום "מתן תורה". ראיתם פעם מישהו ששמח וחוגג את היום בו השיתו עליו מערכת חוקים וציווים שאם ירצה או לא מתערבת, ובמקרים רבים גם מגבילה ועוצרת את שגרת חייו?

בדורנו ה"זורם", עצם המושג לעצור או לרסן (שלא לדבר על "לחפור") נתפס כשלילי ומגונה. אך דווקא השבוע קיבלנו תזכורת נוראית על חשיבותם ומשמעותם של הבלמים. "לזרום" זה נפלא, להאיץ את החיים עד הקצה זה מדהים, כל זה בתנאי שהשקענו ויצרנו גם מערכת בלמים משוכללת המסוגלת בכל רגע לבלום ולעצור ולמנוע התנגשות או התרסקות כואבת ומסוכנת.

כשם לא יעלה על הדעת לצאת לנסיעה בכלי רכב מפואר, נוח, מפנק, מהיר ומפתה ככל שיהיה, מבלי לוודא שהוא מצויד במערכת בלמים מתאימה. ואדרבה, ככל שכלי הרכב מהיר ומשוכלל יותר כך גם נדרשים בלמים משוכללים וחזקים יותר. ממש כך גם לא יעלה על דעת לצאת למסע חיינו מבלי לוודא קיומם של "מערכת בלמים" רוחנית מובנית באישיותנו שתדע לבלום אותנו ולרסן את יצרינו לפני שנתרסק ונפגע בעצמנו או באחרים סביבנו.

האתגר הגדול בתפעול מערכת הבלמים הזו היא העובדה שהיא נדרשת לתחזוקה שגרתית ושוטפת יום יום, ללא תחזוקה שכזו הבלמים עלולים להישחק חלילה, וכשנבחין בכך בעיצומו של המדרון, זה עלול להיות מאוחר מידי...

על קיומו של יצר רע בלב כל אדם אין עוררין (ומי שעדיין לא השתכנע שיאזין שוב לאחת ממהדורות החדשות ששודרו השבוע) מה שצריך לדעת שיש גם מערכת בלמים המסוגלת לרסן ואף לעדן ולשנות לטוב את היצר העצמתי הזה, כך נאמר בגמרא:

"נמשלה תורה כסם חיים. משל לאדם שהכה את בנו מכה גדולה, והניח לו רטיה על מכתו, ואמר לו: בני כל זמן שהרטיה זו על מכתך, אכול מה שהנאתך ושתה מה שהנאתך, ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתיירא. ואם אתה מעבירה, הרי היא מעלה נומי (פצעים). כך הקב"ה אמר להם לישראל: בני! בראתי יצר הרע, ובראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו".

התורה - בין שאר מעלותיה וסגולותיה - היא מערכת הבלמים שאמנם עוצרת בעדנו אבל בעצם רק בזכותה מתאפשר לנו לחיות בהנאה ובבטחה. האם יש מתנה טובה מזו?

הלוואי שנזכה לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות! 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.