מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשע״ב 24.05.2012

מסביב לעולם: 10 בתי-הכנסת החב"דיים היפים ● פרויקט חג

מגזין שבועות של COL >>> רוב בתי-חב"ד בעולם, מכילים בתוכם גם בית-כנסת מפואר, ובחלקם גם מקווה טהרה ● לקראת חג-השבועות, חג מתן-תורה, מרכז התקשורת החב"די - COL, מביא תצלומים מ-10 בתי-כנסת חב"דיים ברחבי העולם, בהם הושקעו מאמצים רבים בהדר ובפאר: ז'פרוז'ה, ברלין, בודפסט, קזחסטאן, קראון-הייטס, טומסק, דנייפרודזרז'ינסק, בייג'ינג, מונטריאול וקונטיקט ● בית-הכנסת שנבנה בצורת בית-המקדש, בית-הכנסת ששוחזר בטומסק, בית-הכנסת שבנה שליח לעילוי-נשמת אחיו, והפנינה הרוחנית של סין ● מיוחד לסיפור המלא  כתבות קודמות במגזין שבועות החגיגי ● מעמד "כוס של ברכה", מוצאי חג-השבועות תשמ"זשיעור: הרב שלום-בער לוין על "הסעודה החלבית" בשבועותחג בלבן: 10 שלוחות מרחבי העולם במתכונים חלביים וקליםפשטידת אטריות: חני ביסטריצקי, להבים > מתכון מסביב לעולםשו"ת מתכונים: השפית שפרה אהרונוב השיבה לגולשות COLתיעוד מצולם ומרהיב: קציר חיטים במושב שעלבים - שלב אחר שלב
מסביב לעולם: 10 בתי-הכנסת החב
מאת צוות כתבי COL

הנקמה בנאצים
מרכז חב"ד, ברלין גרמניה


(צילום: מאיר דהן)

במעמד מרשים בשנת תשס"ז נחנך המרכז היהודי המפואר בברלין בהשתתפות אלפי יהודים ועשרות אישי-ציבור בכירים ובניהם: שר החוץ, שר הפנים, מושל העיר, הרב ישראל-מאיר לאו ועוד. לאחר גזירת הסרט, התאספו אישי-הציבור לאירוע חגיגי בבית-הכנסת והציבור הרחב נהנה מהופעה של אברהם פריד ברחבת המרכז. "היום אנחנו יכולים להכריז בגאווה שהתוכניות של הנאצים להשמיד סופית את העם היהודי - התפרקה", אמר בהתרגשות הרב לאו. שר הפנים אמר בקול שנוק מדמעות: "בשבילי מדובר בשמחה אישית.

מהפכה יהודית
בית-כנסת חב"ד, ז'פרוז'ה

(צילום: בית-חב"ד)

הראשון לציון הרב שלמה עמאר חנך השנה את בית-הכנסת של חב"ד בעיר ז'פרוז'ה שבאוקראינה, בראשות שליח חב"ד ורב העיר הרב נחום חיים ערנטרוי. את האירוע כיבדו בנוכחותם רבים ממכובדי העיר ואנשי הממשל. בית-הכנסת הוקם בתרומתם של ר' ישראל דברצקי, ושותפו מר ארתור אבדינוב.

אור יקרות
"בית רחל", בקזחסטאן

(צילום: שמואל בן-צבי)

בשנת תשס"ד נחנך בית-הכנסת בעיר הבירה אסטנה שבקזחסטאן, "בית רחל" – חב"ד, לובאוויטש. בית-הכנסת החדש זכה ליד מטפחת בצורה בלתי רגילה. הוילונות בצבעי חום-בהיר ולבן מעטרים את החלונות הגדולים ביופי בלתי-רגיל. הארכיטקטורה מרשימה בצורה נהדרת, כיפת בית הכנסת היא גבוהה ומעוררת הדרת כבוד ואילו נברשות-הבדולח משרות אווירה של אור-יקרות. ארון-הקודש נציב לגאון ולתפארת מדהים ביופיו היהודי המקורי ואף הכיתוב עליו צנוע יחסית. שני פסוקים מתנוססים מעליו: שאו שערים ראשיכם וכי מציון תצא תורה וכי מציון תצא תורה וכולי.

השקעה בכל פרט
בית-כנסת חב"ד, בודפסט
http://www.col.org.il/files/old/files/0.96469846984_199907.jpg
(צילום: באדיבות מרכז רבני אירופה)

לפני למעלה משנתיים נחנך בית-הכנסת בבודפסט על-ידי הרב שלמה כובש. בית-הכנסת המרשים נכלל ברשימת המבנים היפים והמפוארים ביותר במדינה. שיפוצו של בית-הכנסת נתרם על-ידי מר ג'ורג' ראהר בסיועו של סיו"ר המל"ח הרב משה קוטלרסקי, ומר גבור פוטו מבודפשט

בשם האח
בית אליעזר-יצחק, קראון-הייטס

(צילום: אלי קאהן)

הרב אליעזר-יצחק ליווי ע"ה ששימש כשליח ברוד-איילנד נפטר בתשנ"ח. לאחר מספר שנים, החליט אחיו, הרב דן-יואל ליווי ראש מערכת הכשרות OK להקים בית-כנסת לעילוי-נשמתו. בתום מספר שנות בניה והשקעה רבה, נחנך בשנת תשס"ז ביהכנ"ס המרהיב בשכונת קראון-הייטס בניו-יורק.

בית רבינו שבאוקראינה
מרכז 770, דנייפרודזרז'ינסק שבאוקראינה

(צילום: י. בלינקו)

לפני כשנתיים נחנך בית 770 בדנייפרודזרז'ינסק שבאוקראינה. במתחם בית-הכנסת המפאר: מקווה המרשים, גן-ילדים מושקע, ומסעדה חדשנית, במיוחד ליהודי הקהילה.

שיחזור היסטורי
בית-הכנסת, טומסק שברוסיה

(צילום: חב"ד טומסק)

בית-הכנסת העתיק של העיר טומסק שברוסיה, מהגדולות שבערי בסיביר, נבנה בשנת תרס"ב על-ידי הקהילה היהודית. בית-הכנסת היה רחב-ידיים, וקומתו התמירה שיוותה לו הוד קדומים.

בית-הכנסת היה למרכז החיים היהודיים במשך קרוב לשלושים שנה. בשנות הזעם, לאחר עליית השלטון הקומוניסטי, גזרות הדת לא פסחו על העיר טומסק, ובשנת תרפ"ט השלטון הלאים את בנין בית-הכנסת, והפך אותו לבית-המשפט המחוזי של מחוז טומסק.

לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי, ביוזמת רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר הקהילה היהודית פנתה לממשל בבקשה לקבל לידיה את הבניין בחזרה, ואכן הבניין הוחזר באופן רשמי לקהילה. מצבו הפיזי של הבנין היה בכי רע, היסודות התרופפו, סדקים רבים נפערו בקירות הבנין, תקרתו מטה ליפול, ומצבו הפיזי היה מסוכן. ההזנחה אכלה בו כל חלקה טובה. מומחים שבדקו את הבנין קבעו כי לא ניתן לשפצו, אלא הוא זקוק להריסה.

בלית ברירה, ובכאב לב רב, רב העיר ושליח חב"ד הרב קמינצקי יחד עם אנשי הקהילה הרסו את קירות הבניין, מלבד קיר אחד שנותר לעמוד על תילו, מזכרת מימי ההוד.

הרב קמינצקי הפועל במקום כבר שש שנים, החל לגייס כספים לבנות את הבנין מחדש, ולשחזר את פארו ויפיו של הבניין הישן. במרצו הבלתי נדלה, הרב קמינצקי גייס את כל יהודי הקהילה בטומסק, יחד עם יוצאי העיר שעלו ומתגוררים כיום בארץ הקודש ובחו"ל, ויחדיו כולם השתתפו בשיחזור בית-הכנסת.

מאות יהודים מהעיר ומחוצה לה נרתמו במשנה מרץ במטרה אחת, "לרומם את בית אלוקינו". חלק גדול מעלות מימון השיחזור נטלו על עצמם האחים יורי ואלכסנדר זילבנסקי לזכות אבי המשפחה דוד שי' זילבנסקי. מר לוין נטל על עצמו חלק נכבד מעלות הבניה, בנוסף אליהם גם משרד התרבות הרוסי השתתף בהוצאות הבניה (בית הכנסת נחשב כ"מבנה שמור" והינו בעל חשיבות היסטורית כלל רוסית, כך שמשרד התרבות ראה לעצמו חובה לממן את שימור המקום והנצחתו).

לאחר שנתיים של מאמץ מרוכז, הבנין קם והיה. הבנין התרומם ועלה, כשהוא משוחזר אחת לאחת לבנין הישן של חורבותיו הוא עומד. וכמו שהבנין הישן היה מרכז לחיים יהודיים, מקור לגאווה יהודית – גם בזה הבנין החדש הינו שחזור של הבנין הישן. הוא מהווה אבן שואבת ומקור לגאווה יהודית לכל העיר וליהודי סיביר כולה.

בנין בית-הכנסת כולל בתוכו, בנוסף לאולם תפילה מפואר, גם כיתות לימוד, חדרי פעילות, מסעדה כשרה למהדרין, בית תבשיל לנזקקים, ספריה יהודית, כיתת מחשבים, מקווה טהרה, ומשרדי הקהילה. בנוסף לגני ילדים של "אור אבנר", מיסודו של הנגיד ר' לוי לבייב ובתמיכתו של מר מיכאל מירלשווילי. 

הפנינה של סין
בית-חב"ד בבייג'ינג

(צילום: מאיר דהן)

בית-חב"ד בבייג'ינג שבסין, בניהולו של הרב שמעון פרוינדליך, נחנך באחרונה וממוקם על-יד בתי-מלון רבים. בית-חב"ד מציע ליהודים המגיעים למקום מגוון שירותים יהודיים, ובניהם: בית-כנסת, ספרייה, חדרי שיעורים, משרדים, מכולת כשרה, מסעדה כשרה, חדר משחקים לילדים, בית קפה אינטרנט עבור תיירים וסטודנטים, מסעדה חלבית, ועוד.

בית תפילה
בית-חב"ד מונטריאול

(צילום: מנחם שרף)

לפני 4 שנים, השתתפו מאות איש בחנוכת הבית למשכן החדש של בית-חב"ד בשכונת TMR. לאחר תפילות ופעילויות במשכן הקודם שהפך להיום מצומצם מיום ליום, המתפללים והמקורבים קיבלו מקום חדש. את המקום מנהל השליח הרב משה קראסניאנסקי.

בית מקדש מעט
בית-חב"ד גלאסטונבורי, קונטיקט

(צילום: מאיר דהן)

הבניין החדש של בית-חב"ד בגלאסטונבורי, קונטיקט, נחנך לפני 5 שנים על-ידי השליח הרב יוסף וולבובסקי. בראיון ל-COL, הוא סיפר על המבנה הייחודי של בית-הכנסת: "בפגישה הראשונה שלי עם האדריכל, הוא שאל אותנו אם יש לנו צילומים של בתי-כנסת בעולם ואמרתי לו שאין לי. האדריכל, שאינו יהודי, חיפש באמצעות תוכנת 'גוגל' ומצא... תמונות של בית-המקדש.

"הוא התעמק בתמונות השונות של בית-המקדש (שהשער שלו גם גבוה) ורק לאחר-מכן התחיל לתכנן את מבנה בית-חב"ד שלנו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.