מערכת COL | יום ב' סיון ה׳תשע״ב 23.05.2012

בשנה הבאה: ישיבת חב"ד חדשה בשומרון (פ)

בשנת הלימודים הבעל"ט – ה'תשע"ג, תיפתח אי"ה ישיבה קטנה ביישוב עמנואל שבשומרון. בראשות הישיבה יעמוד הרה"ח חיים קיז'נר שליט"א – רב קהילת חב"ד עמנואל, ועמו צוות חינוכי חסידי מקצועי ומובחר. בישיבה יושם דגש מיוחד, בנוסף על כל מטרותיה של כל ישיבת תומכי תמימים, על יחס אישי וחם לכל תלמיד ותלמיד. מתוך חזון לאפשר לכל תמים, להוציא אל הפועל את מיטב כוחותיו בלימוד והתקשרות לרבי נשיא דורנו  לסיפור המלא
בשנה הבאה: ישיבת חב
בכדי להבהיר לקוראים את מטרותיה של הישיבה החדשה, ואת חזונה,
לפניכם מספר שאלות שנשאל הצוות הבכיר בישיבה ותשובותיהם:

שאלות לראש הישיבה – הרה"ח חיים קיז'נר שליט"א.

וראשית סקירה קצרה על הדמות:
יליד תשל"ז , למד בישיבת תות"ל כפר חב"ד , אחרי סיום לימודי הרבנות והדיינות התמנה לדיין ומורה צדק בעמנואל ולרב קהילת חב"ד בעיר. בנוסף לפעילותו הקהילתית והרבנית בעיר, הרב מרצה בנושאי יהדות לסטודנטים באוניברסיטת אריאל. בעבר שימש כר"מ בישיבות וראש כולל .

כבוד הרב מהי מטרתכם בפתיחת הישיבה ?
הרבי הקודם התבטא פעם "תלמיד של תומכי תמימים גם כאשר יוצא מכותלי הישיבה תמיד נשאר תלמיד כי הקדושה לא נעקרה ממקומה . לא משנה מה יצא ממנו - בעל עסק , יושב אוהל או ראש ישיבה דבר היותר עיקרי והיקר ביותר שהוא נשאר תלמיד המקושר לרבותינו נשיאנו".
המטרה של תומכי תמימים בכלל וישיבתנו בפרט , להעמיד חסידים יר"ש המקושרים לרבי בלב ונפש ומסורים לקיום הוראותיו להיות חיילי בית דוד המביאים את הגאולה השלמה בפועל ממש.

ובכל זאת נראה שיש היום הרבה מאוד ישיבות קטנות , מה המיוחד אצלכם ?

כשניגשים נכון להוראת הגמרא, מבחינה פדגוגית, אפשר לומר בוודאות שאין תלמיד , שלא מסוגל ללמוד גמרא ואפילו מעט ראשונים ואחרונים וליהנות מהלימוד. אמנם לצערי, המצב כיום, שהרבה תלמידים גם אחר שסיימו וכבר עזבו את כתלי הישיבה אינם בקיאים דיים לפתוח לבד דף גמרא וליהנות מעריבות ומתיקות דברי חז"ל ועומקם.

בחיידר ובשנים הראשונות בישיבה קטנה התלמיד רוכש את היסודות והכושר ללימוד הגמרא והגישה אליה. כאשר היסודות לא מספיק ברורים וצורת הלימוד אינה נכונה, ההצלחה בתחום זה אינה מאירה פנים, הביטחון העצמי יורד והגמרא נראית כ"ספר החתום" הקשה לפיענוח.

ב"ה כבר נצבר ניסיון רב בתחום הזה בעולם הפדגוגי החרדי, ואף נכתבו על כך מספר עבודות וחיבורים, אף שהדברים אינם מפורסמים די הצורך. בישיבתנו שמנו דגש חזק על שיטת הוראת הגמרא ברמה גבוהה, בצורה ברורה המאפשרת הבנה והפנמה לכל תלמיד וזאת בהסתמך על ניסיון דידקטי שקיים. צוות הרמי"ם עובר הדרכה וליווי צמוד של ראש הישיבה ושל יועץ חינוכי דידקטי, וגם מתבצע מעקב אחר התקדמות התלמיד עם עזרה פרטנית לפי צורכי התלמידים, כל זאת כדי לאפשר קליטה נכונה של יסודות ופיתוח הדרגתי ועמוק של אהבת התורה.

בפרסום שלכם אתם מדגישים שיש תנאים גשמיים מעולים: זאל חדש ומרווח, מגורים ברמה גבוהה, מבצעים נושאי פרסים וכו', מדוע צריכים לדבר על כך, הרי ע"פ החינוך של "תומכי תמימים" – מה שמותר הוא מיותר?

אכן מעולה ומיוחדת עבודת האתכפיא שהיא גורמת להקב"ה נחת רוח רב. זהו גם אחד היסודות החשובים, אליו אנחנו מחנכים בישיבה לא לחיות חיי פינוק ומותרות. אמנם חייבים לדעת היכן וכיצד להשתמש בעבודה נעלית זו בלי לפגוע במוטיבציה וסיפוק התלמידים הנדרש ללימוד והפנמה של ערכים חסידיים. אתן דוגמא, בהתכתבות של משפיע ישיבת תות"ל - הרב שלמה חיים קסלמן ז"ל עם הרבי, מוצאים אנו התייחסות מפורשת לפער שקיים בין דרישות הישיבה ותנאיה לבין הצרכים גופניים של התלמידים שכידוע הם הגורמים העיקריים אשר משפיעים על מצב רוח והמוטיבציה ללמידה והפנמה. הוראת הרבי הייתה חד משמעית " וכבר ידוע עד כמה הקפיד כ״ק מו"ח אדמו״ר על שמירת בריאות התלמידים של תומכי תמימים ועאכו"כ בימינו אלה שעוד נחלש הדור בגשמיות, ובפרט בארה״ק ת״ו. וכדאי שיתייעצו ביניהם ואולי גם עם רופא יר״ש היודע התנאים במקומם ומתאים לזה יסדרו העניינים".

אם כן, כיצד בוחרים נכון נקודות המתאימות כיום לעבודת האתכפיא, ובאיזה דברים יש לענות באופן מלא לצרכים הגופניים של התלמיד? מצד אחד מגמתנו לחנך תמימים ה"מונחים" בחסידות, נרות להאיר שלא "מונחים" כלל בגשמיות העולם, מאידך אווירת רווחה כלכלית השוררת היום בעולם בכלל, משפיע בעל כורחנו באופן עקיף גם על הדרישות והצרכים של התלמידים. בעניין זה אין דור דומה לחברו, ומה שהיה נכון וברור בדורו של ר' שלמה חיים לא התאים לתלמידיו. כדי למצוא את שביל הזהב בתחום זה כיום, התייעצנו עם רבנים משפיעים ואנשי חינוך וקבענו מספר נקודות בהם יש התייחסות ופרופורציה נכונה גם לצרכים הגופניים. נוסף לזה, כדי לתת מענה לכל תלמיד גם בצרכיו ה"פנימיים" הפחות גלויים, חלק אינטגרלי מצוות הישיבה הוא יועץ חינוכי בכיר (כמובן גם חסיד חב"ד ודמות חסידית מובהקת) הבוחן היטב את צרכי התלמידים, ונותן מענה בשטח להנ"ל.

כפי שמתברר, לכל הנ"ל יש השפעה מכריעה על צורתו הרוחנית של תמים וגיבוש דמותו החסידית בבחינת דירה נאה (בגשמיות ) מרחיבה דעתו של אדם. תשומת לב יתרה לכל זאת, היא הייחודיות שלנו ולצערי בהרבה מקומות עדיין אין התייחסות ראויה לנושאים אלו.

ברשותכם, כמה מילים לסיום.

הנטייה לשלמות ופרפקציוניזם בחינוך, מהווה בסיס ויסוד של עם ישראל. חז"ל לימדו אותנו שערבון אותו הציגו בני ישראל לקיום ושמירת התורה ומצוותיה הוא חינוך הילדים - בנינו ערבים בעדנו. בשיחות קודש הרחיב הרבי לבאר את הדברים...

" אמרו ישראל, הבט עלינו ריבונו של עולם, אנחנו מוכנים להשקיע ולשלם מחיר מלא, שגם אותם תחומים שאצלנו לא בשלמות, יהיו טובים ומתוקנים אצל ילדינו. אל תסתכל על מצבנו האישי, הבט על ההשקעה אותה אנו מעניקים לילדינו. טענה זאת וערבות זו קבל הקב"ה ונתן תורה לעמו ישראל. "

להעניק לתלמיד את המיטב אינה סיסמא בשבילנו. צוות הישיבה נבחר בקפידה במטרה להאיר פנים לתלמיד, ולהתייחס לאישיותו ולצרכיו ברמה אישית, כדי שכל תלמיד בישיבת "תומכי תמימים ליובאוויטש בעמנואל, יקבל את המקסימום באמת.


ובעזהי"ת נזכה לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות עד לתורה חדשה מאיתי תצא תיכף ומיד ממש.


היועץ החינוכי – הרב דוד קלפמן.

וראשית סקירה קצרה על הדמות:
נולד בשנת תשכ"ו בשיקגו ארה"ב. למד ישיבת חב"ד במורסטאון – ניו ג'רזי, לאחר מכן בישיבת תות"ל כפר חב"ד ארה"ק, וסיים את לימודי הסמיכה לרבנות בישיבת חב"ד בצפת עיה"ק. לאחר מכן בשליחות והוראת הרבי, למד והוסמך לתואר שני M.A. בחינוך מיוחד באוניברסיטת קולומביה, בניו-יורק, ארה"ב.
כיום הינו בעל ניסיון מוכח של 19 שנים בחינוך מיוחד, ובעשר השנים האחרונות עובד במכון זרחין באבחון ופיתוח שיטה ייחודית לטיפול בקשיי למידה. ובנוסף הינו מומחה באבחון וטיפול בשיטות פויירשטיין.
בנוסף, מרצה במכללת ירושלים בבית וגן, בנושא קשיי למידה.

כאשר הנני ניגש במסגרת עבודתי לחוש את "מצב הרוח" הישיבתי, לפעמים חש הנני כי יש תלמיד אשר למרות עמידתו במשימות הלימודיות, ותנועת מרץ ניכרת מכל מגמתו, נסוכה תוגה כלשהי, המתבטאת לפעמים ע"י תסכול מהיר מחוסר הצלחה, חוסר סבלנות ועידון בתגובות כלפי החברים, לבוש מרושל באופן ניכר, ועוד. בשיחה פשוטה, בדרך כלל ניתן לזהות בעיה אקוטית כלשהי, אשר בגינה פועל התלמיד בדרכים אלו. באמצעות זיהוי פשוט, ליווי הצוות החינוכי והדרכתו, ניתן לחוש כמעט תמיד, ללא כל "טיפול" וכד', שהבעיות "נעלמות". לעומת זאת, במקרים רבים, בהזנחה ו"התעלמות" מבעיות כגון אלו, יכול ח"ו התלמיד לאבד את כושר הלימוד בישיבה, ולהיכנס למצבי משבר. לא בכל ישיבות חב"ד בארץ, מעסיקים איש צוות מקצועי, אשר יכול לתת מענה של ליווי והדרכה. ובעצם מוסד שלא מכריח עצמו להידרש לסוגיה, לענ"ד מכריז על מגמת "עצימת עיניים" כללית, וטוען להגנתו שה' יעזור. טענה שמביאה הרבה פעמים למצבים לא נעימים, שבהם רק ה' יכול לעזור.
בישיבת חב"ד שומרון, זהו מתפקידי, ללוות להדריך ולהעצים את אנשי הצוות החינוכיים. להטוות קו חינוכי מתוך כבוד, והתבוננות בצרכי התלמיד, כהכרה והפנמה של חשיבות הפניות המחשבתית והמנטלית, לטובת ההצלחה בלימוד. כאשר תלמיד חש, אהוב ורצוי, וכאשר יש מענה לצרכים הבסיסים הללו שלו, הוא יכול לפרוח, ולהיות נר להאיר, כשלהבת העולה מאליה, עד רום המעלות בע"ה.

לבסוף, מנהל הישיבה, והמשפיע הכללי: הרב עמיחי דור יצחק פישמן.

בכדי להבהיר את מטרות הישיבה, ברצוני לפתוח בסיפור תחילה:

בוקר אחד, נוחת בבואנס איירס – ארגנטינה, הרב ברגר, ומיד שם את פעמיו אל משרדו של שליח הרבי לעיר. בהיכנסו אל משרדו, ללא גינונים מיותרים הוא פונה אל השליח בבקשה לבקר בכל מוסדות החינוך היהודים, אשר פועלים מטעם חב"ד, ומוסיף שביקורו זה הוא לבקשת הרבי, אשר ממנו הינו מגיע כעת. השליח המרוגש מדאגת הרבי למוסדותיו, מכין את הכיתות ומגיע לביקור עם הרב ברגר בכל הכיתות. ובכל כיתה אליה נכנסים, גוברת השתוממותו של השליח יותר, אמנם נכנס הרב ברגר, לכל כיתה ומתרשם, אך יחד עם זאת, הוא אינו בוחן את התלמידים או אפילו שואל אותם דבר. רק נכנס מסתכל ועובר לכיתה הבאה. לאחר כל הביקור אשר לקח מס' שעות, נכנסים שוב הרבנים למשרד, ואז כבר לא יכל השליח להתאפק ופונה אל הרב ברגר: תגיד לי, מה יהיה לך לספר לרבי, למה לא התרשמת ושאלת את הילדים מה הם למדו? והרב ברגר משיב: שליחותי מאת הרבי הייתה אחת: הרבי ביקש שאכנס לכיתות, ואבדוק אם התלמידים מחייכים...

יש הרבה דברים שחשוב לתת לתלמיד, בישיבה ובכל מוסד חינוכי. אבל חשוב מאד לדאוג להיות רגיש גם לחיוך, שיכול לבטא כל-כך הרבה. בישיבה שלנו, שמנו לנו למטרה – להגיע לכל המטרות של ישיבת תומכי תמימים: בלמידה, בחסידישקייט, ביראת שמים, בהתקשרות ועוד. ועם כל זה, שבתחילת אמצע וסוף היום, יהיו הבנים שלכם עם חיוך על השפתיים. שירגישו שלהיות בישיבה, זה כיף, זה מקום בו הם אהובים ומרוצים. ובשביל מטרה זו, בחרנו את הצוות החינוכי בקפידה, השקענו בגשמיות ברמה גבוהה, וקבענו דרכי פעולה נכונות בעזרת יועץ חינוכי חסידי ובכיר. אם גם לכם חשוב החיוך, בנוסף לכל, מקומכם איתנו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.