מערכת COL | יום כ"ז אייר ה׳תשע״ב 19.05.2012

'המבשר' על הספר החדש: "'רעידת אדמה' בעולם הספרות"

"אירוע בעל משמעות היסטורית בעולם הספר החסידי צפוי להתרחש ביריד הספרים, עם השקת סדרת הספרים 'מנחם משיב נפשי' - השו"ת הראשון מכ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש היוצא לאור עולם", כך נפתחת הכתבה הסוקרת את סדרת הספרים הפופולרית ● ראש 'באהלי צדיקים' חושפים פרטים על הספר לסיפור המלא
'המבשר' על הספר החדש:

מאת: צבי אריה אדלר

אירוע היסטורי צפוי להתרחש ביריד החסידות עם השקת סדרת הספרים "מנחם משיב נפשי" אשר מהווה למעשה את השו"ת הראשון מהגה"ק האלוקי כ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש היוצא לאור עולם. בספר העוסק במגוון רחב של נושאים ציבוריים הלכתיים ותורניים מובאות התכתבויות ענפות ומרתקות עם 400 מגדולי ישראל, רבנים ואישים תורניים. 

ראשי מכון 'באהלי צדיקים' משוחחים לראשונה על הספר "מנחם משיב נפשי", המהווה "רעידת אדמה בעולם הספרות התורנית והרבנית". 

רבבות המבקרים ביריד עולם החסידות יחשפו לראשונה לסדרת הספרים הייחודית שעליה ניתן לומר בבטחה ובפה מלא כי עוד לא בא כבושם הזה . גם בעידן היבול המבורך של ספרי חסידות, נדמה כי סדרת ספרים ייחודית זו אותה משיקים במכון 'באהלי צדיקים' במיוחד לכבוד יריד הספרים, הינה בהחלט מאורע בקנה מידה היסטורי בקרב עולם החסידות בכלל ועולם הרבנות בפרט. פנינו אל הנהלת המכון בכדי לשמוע מפיהם על יצירת המופת ועל אופן עריכתה.

מנחם משיב נפשי הינו השו"ת הראשון של כ"ק אדמור מליובאוויטש ובו נחשפות התכתבויותיו עם 400 רבנים וגדולי ישראל. כאמור, מדובר ביצירת מופת לפי כל קנה מידה שהוא. אולי נוכל לטעום על קצה המזלג מה יש בו בספר המיוחד?

"מדובר במפעל היסטורי שנטל על עצמו מכון "באהלי צדיקים", להוציא לאור את השו"ת הראשון של מרן האדמו"ר מליובאוויטש עם רבנים וגדולי ישראל. יודגש כי מכתבים אלו הינם מכתבים שנבחרו בקפידא מתוך שלל אלפי מכתבים, וביחד מרכיבים פסיפס מדהים בהיקפו של אלפי נושאים הנידונים בספר החדש. כאשר ניגשנו בחיל וברעדה לעבודת הקודש לא העלינו על דעתנו כי מדובר באוצר כה בלום, היסטורי ונדיר.

כל המעלעל באגרות הללו נפעם מהיקפן האדיר והבלתי נתפס של ההתכתבויות בין מאות גדולי ישראל, רבנים ואישים תורניים רמי מעלה מכל קצווי תבל, לכ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש ואשר מתפרשות על פני כשבעים שנה. אגרות אלו עוסקות בכל תחומי ההלכה וההנהגה, ומשיבות את נפשם של הרבנים בענייניהם הפרטיים והכלליים כאחד.

מעיון במכתבים המרתקים יראה הקורא המשתאה כיצד קהילות יהודיות נוסדות ומוקמות בזו אחר זו, שאלות חמורות הנוגעות לבנייתן של הקהילות והתהוותן מופנות אליו. פוסקי הדור מתייעצים עם האדמו"ר מליובאוויטש במגוון רחב של נושאים, וגזירות קשות מתבטלות הודות לעצותיו ולתבונתו האלוקית. בד-בד, משיב הרבי מלחמה שערה כנגד כל ניסיון פגיעה בחומות הדת.

מטבע הדברים, מהווה השו"ת מנחם משיב נפשי אנציקלופדיה רחבה לאירועים היסטוריים שונים ומאבקים שליוו והעסיקו את העולם היהודי במשך שבעים שנה. בין דפי הספר מפוזרים מאות רבות של גילויים נדירים בפרסום ראשון ושפע בלתי נדלה של נושאים הלכתיים והיסטוריים, השופכים אור חדש על פעולותיו של מרן האדמו"ר מליובאוויטש וקשריו עם גאוני הדור, רבניו ופרנסיו.

האם תוכלו לשתף את קוראי 'המבשר' בכמה דוגמאות עלומות אשר יעידו על הכלל?

קשה לבחור בדוגמאות בודדות מתוך אין ספור העובדות המרתקות שבספר, אבל נזכיר כמה מתוכן לדוגמא בעלמא. כך למשל מכתבים בהם פונה מרן בעל ה'חלקת יהושע' מביאלה לאדמו"ר מליובאוויטש ומבקשו שישלח רב קהילה להודו.

או מכתב מפוסק הדור הגרש"ז אוירבך, בחמורות שבהלכות ומבקש את התייחסות האדמו"ר, התכתבות מפתיעה ונדירה עם פוסק הדור רבי משה פיינשטיין ובה ביקשו האדמו"ר מליובאוויטש שיתחיל להניח תפילין דרבינו תם, ושלח לו סופר מומחה שיכתוב עבורו תפילין דרבינו תם. התכתבות עם מרן הבאבא סאלי לפני 60 שנה ובו הוא מבקש ממנו שישאר לדור באה"ק וישפיע על עדת יהודי צפון אפריקה וזאת לאחר שהבאבא סאלי שקל לעזוב את הארץ. מכתבים נדירים לבנו רבי מאיר אבוחצירא עוד בהיותו רב במרוקו בהם הוא עוסק בנושאים עמוקים שבתורת הסוד.

עמו כן מצויות בין דפי הספר התכתבויות עם הגאון האדיר רבי יצחק הוטנר במגוון נושאים, וכן מכתב נדיר בו מודה הרב הוטנר לאדמו"ר מליובאוויטש על נס הצלתו מחטיפת המטוס ותולה זאת בתפילתו של האדמו"ר. מכתבים נדירים למרן הגה"ק בעל הפני מנחם מגור ביניהם על הבחירות ונושאים תורניים. עם גאב"ד העדה החרדית רבי יצחק יעקב וייס ועם יתר חברי הבד"צ בנושאים הלכתיים.

מכתב נדיר לרבי עמרם בלוי שעמד בראש נטורי קרתא בנושא ייסוד שיעור בספר התניא בבית הכנסת שלו, או מכתב נדיר לראש ישיבת הנגב הגאון רבי יששכר מאיר בו זצ"ל ובו מורה האדמו"ר לאסור שימוש חשמל בשבת. במכתבו מסביר הרב כי אם יצא בקול קורא שתיקתם של רבנים אחרים תתפרש כהיתר ולכן לא יוצא בקול קורא בעניין. ישנן התייחסויות מרתקות לבקשתו של הראשון לציון רבי יצחק נסים בעניין הצלת יהדות טורקיה ואיראן וכאמור- סקירה זו נוגעת רק בטיפה מן הים הגדול המכונס בדפי הספר.

יהדות מרוקו, אותה הציל הרבי על-ידי הקמת רשת מוסדות תורה בכל רחבי המדינה ודרבון הרבנים המקומיים לפעולות לחיזוק הדת, מהווה דוגמה אחת בלבד, למהפך אותו חולל בעולם כולו. מי שיעלעל באלפי האיגרות יווכח במצבה הנורא של היהדות בדור הקודם, וכיצד אט-אט, בעקשנות מופלאה, הקים הרבי עולה של תורה וקדושה בכל רחבי תבל.

כך לדוגמה מתגלה באגרות כיצד רתם את מרן הגאון רבי מאיר אבוחצירה לחיזוק הדת במרוקו, הקים את יהדות אוסטרליה על-ידי הגאון רבי אשר אברמסון, ביסס את יהדות סין באמצעות הגאון רבי מאיר אשכנזי, הקים את יהדות איטליה על-ידי הגאון רבי חיים מרדכי הכהן פרלוב, הציל את יהדות טורקיה ובנה את יהדות תוניס.

בנוסף לכך, גייס הרבי את הגאון רבי חנניה יום-טוב ליפא דייטש להקמת מקוואות בכל רחבי ארצות הברית, ניהל מערכה לביסוס היהדות וייסוד תפילה קבועה בבתי הספר באמריקה.

ראוי להדגיש את העובדה כי חלק נכבד מן ההתכתבויות של האדמו"ר מליובאוויטש הן עם גדולי עולם מדורות עברו ממש כמו הגאון הרוגצ'ובי ורבנים בני דורו ועוסקות במגוון רחב מאין כמותו של נושאי הלכה. כמי שאמונים על התכתבויות של אדמו"רים ורבנים ניתן לקבוע בוודאות כי ספר זה הינו בהחלט רעידת אדמה של ממש בעולם הספרות החסידית.

אולי תוכל לציין גם פרשיות מיוחדות ועלומות הנחשפות לראשונה בין דפי הספר?

ראשית יש לציין שבסוף הספר ישנם מפתחות קרוב לשלשת אלפים נושאים. אבל פטור בלא כלום אי אפשר. כך למשל מכתבים של האדמו"ר מליובאוויטש לרב הכותל רבי יהודה גץ בו מורה בתקיפות להפסיק את החפירות בהר הבית, וכן איסור חמור לעליה להר הבית ועידוד לפרסם עניין זה ברבים. ישנה התכתבות מדהימה עם הגאון האדיר רבי מנשה הקטן בנוגע לעריכת ספר יוחסין, שלילת ויכוחים עם הנצרות, מלחמות חורמה נגד הרפורמים וכל שיתוף פעולה עימם, התנגדות להקמת "סנהדרין", מלחמה נגד גיורי וינה, נגד שיטת האתחלתא דגאולה ועוד.

בין המכתבים הרבים מצוי מכתב מדהים ממנו רואים את החרדה הגדולה שחרד הרבי לכבודם של גדולי ישראל. במכתב חריף לרב זוין מתלונן הרבי על כך שנשיא המדינה שז"ר, שהוזמן והיה אמור להופיע בכנסיה הגדולה  לא כיבד את הכנסיה הגדולה של אגודת ישראל ושלח לשם רק את שלישו הצבאי, ואילו לאירוע של רופאים באותו שבוע הוא הלך בכבודו ובעצמו.  וכותב לו הרבי כי הכנסיה הגדולה הוא "הכינוס היחידי באופי שלו של רבנים מטיפוסים של דורות שקדמונו גם במעלה. וכדאי לברר מיהו הלוחץ על שז"ר ומעבירו על דעתו". דבר זה רק מראה עד כמה לא ויתר האדמו"ר מליובאוויטש על שום פרט וחרד היה לכבודם של גדולי ישראל מצד הממסד השלטוני ואף פעל לשם כך בתבונה מאחורי הקלעים.

ישנן גם חליפות מכתבים עם הגאון הרב יעקב לנדא רבה של בני ברק במאבק נגד תופעות ה'גורו', מאבקיו נגד שירות לאומי, המסיון, תיקון חוק מיהו יהודי, הסכנות בהסכמים עם מצריים ועוד. ישנם גם מכתבים לעשרות ארגונים ידועים ובד"צים מרחבי תבל. כמו למשל עידוד וסיוע ועצות יקרות מפז ששיגר לחבר הפעילים יד לאחים, ועד משמרת הצניעות, והועד לטהרת המשפחה. כל האמור לעיל מלבד ריבוי הנושאים ההלכתיים והתורניים באלפי הנושאים הנידונים בספר המרתק יביאו בודאי את כל שוחרי התורה והחסידות לסמן את 'מנחם משיב נפשי' כספר חובה ברשימת הקניות ביריד.


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.