מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשע״ב 19.04.2012

"אגיד קדיש על סוניה": פרשה מסתורית נחשפת ● בלעדי

בין אלפי המנחמים שהגיעו לנחם את נשיא המדינה שמעון פרס על פטירת רעייתו סוניה ע"ה בשנה שעברה, הגיע חסיד אחד, הרב שמעון פרידמן ע"ה, 'שמעון הצדיק' ● הוא לחש באוזני פרס כמה מילים שהחזירו אותו אותו 25 שנה אחורה, לדרמה לילית מתחת ביתו, בימים בהם כיהן כראש ממשלת ישראל ● עכשיו, אחרי פטירתו, מרכז התקשורת החב"די - COL ושבועון 'כפר חב"ד' חושפים את הפרשה לסיפור המלא
הרב פרידמן ע"ה בפגישה עם נשיא המדינה שמעון פרס (צילומים: יוסף אבי יאיר אנגל)

מנחם כהן

המאבטחים הקשוחים של נשיא המדינה שמעון פרס, לא יכלו לעמוד בפניו. חסיד ישיש, דיבר אל ליבם במשך דקות ארוכות, מלב זועק, שישמרו על טהרת המשפחה, כשרות ומצוות תפילין.

המאבטחים חמורי-הסבר, שבדרך כלל לא מנידים שריר בפניהם החתומות, הקשיבו לו, שיתפו, סיפרו וחלקם אפילו החליטו לקבל על עצמם להתחזק בנושאים אלה. זה קרה בשנה שעברה, במהלך חודש שבט תשע"א.

אל קומת הלובי בלשכתו של פרס נכנס הרב שמעון הכהן פרידמן ע"ה, המכונה 'שמעון הצדיק', מחשובי חסידי חב"ד בארץ-הקודש, כשהוא מלווה בר' אורי רווח, חסיד חב"ד המשמש כעיתונאי בערוץ הראשון של הטלוויזיה הישראלית.

רווח, המגיש מזה שנים את התוכנית השבועית 'מלווה מלכה' ברדיו 'מורשת' של 'קול ישראל', נהג במשך שנים להיוועץ ברב פרידמן בטרם שידור כתבותיו.



כשעיניו למטה, כפי שהיה נוהג תמיד כשצעד ברחוב מחשש להיחשף למראות אסורים, נכנס הרב פרידמן אל מעונו של פרס, שישב באותם ימים 'שבעה' על פטירת רעייתו הגב' סוניה ע"ה.

רבנים, פוליטיקאים, אישי-ציבור וידוענים שונים זרמו ללשכת פרס, אבל הרב פרידמן לא היה 'עוד אורח' שהגיע לנחם. ביקורו סגר מעגל. היסטורי.

דרמה לילית

25 שנה קודם לכן. היו אלה ימי המאבק התוסס והסוער על סוגיית תיקון חוק 'מיהו יהודי', עליו זעק הרבי נשיא דורנו מקירות לבו במשך שנים רבות. הרב פרידמן, חסיד-אמת שדברי הרבי בערו בליבו, החליט לקום ולעשות מעשה.

בשעת לילה מוקדמת, הוא עלה על אוטובוס אגד מתחנת האוטובוס הירושלמית בה התגורר.

היעד של הרב פרידמן היה רחוב אשי בשכונת רמת אביב התל-אביבית, מקום מגוריו של שמעון פרס, ששימש אז כראש-הממשלה מכוח הסכם הרוטציה בין המערך – בראשו עמד, למפלגת הליכוד, בראשו עמד אז ראש-הממשלה לשעבר יצחק שמיר. כזכור, המפלגות הללו חתמו על הסכם רוטציה, לאחר שתוצאות הבחירות לכנסת האחת עשרה לא הביאו להכרעה.

הרב פרידמן ידע כי המפתחות בידיים של פרס ולא פעם התבטא כי "לפרס יש יכולות מיוחדים בנושא 'מיהו יהודי'". במשך שעה ארוכה הוא המתין על-יד ביתו וברגע ששיירת רכבי השרד נראתה מרחוק, הוא התקרב עוד יותר לשער הכניסה לבית.

כשפרס ירד מרכבו, הרב פרידמן ביקש לדבר איתו. בעוד המאבטחים מנסים להרחיקו, פרס הסתובב לעברו ואמר, אולי כניסיון התחמקות: "אני מוכן לדבר איתך, אבל רק מחר בבוקר".

חסיד כמו חסיד. הרב פרידמן החליט שאסור לו לפספס את ההזדמנות הנדירה להשמיע את זעקתו של הרבי בפני ראש-הממשלה והחליט להישאר בתל-אביב, עד לבוקר – אז יוכל לדבר עם פרס. כל אותו הלילה, הוא לא עצם עין והעביר את השעות בשיחות חיזוק עם המאבטחים.



לקראת השעה שש בבוקר, הדלת נפתחה וראש-הממשלה פרס יצא עם פיז'מה לקחת את עיתוני הבוקר. בטרום עידן הטכנולוגיה והמדיה האלקטרונית, עיתוני הבוקר היו מקור מידע מרכזי. פרס, שחשב שהחסיד מאמש כבר שב לביתו, נדהם לראותו ממתין לו בכניסה לבית. "אתה עדיין פה? צריך להזמין משטרה", אמר פרס.

הרב פרידמן לא אמר נואש וניסה לדבר על ליבו. "אני מבטיח לך את העולם הבא שלי אם תגרום לתיקון חוק השבות על-ידי גיור כהלכה", אמר בקול רך, אך בוטח.

בעוד השניים מדברים, רעייתו של פרס, הגב' סוניה, מיהרה להזמין את החסיד אל-תוך הבית ואף הגישה לו כוס תה... בעוד הוא נכנס לבית, הודה הרב פרידמן לגב' סוניה. "לאישה יש השפעה מאוד גדולה על הבעל ובידך לנצל זאת", אמר לה.

לימים, התבטאה סוניה בשיחות פרטיות כי "הייתה לי תחושה שמדובר באדם גדול מאוד".

הרב פרידמן דיבר עם פרס במשך מספר דקות בעניין גיור כהלכה. "יש קונה עולמו בשעה אחת", אמר לו בכאב.

סגירת מעגל

שנים ארוכות שמר הרב פרידמן את הדברים בליבו, עד לאחר פטירתה של הגב' סוניה, לפני כשנה וחודשיים. בביקור ניחומים שערך אצל פרס, הוא הזכיר בקצרה את המאורע שאירע אז.

"הנסיעה אז הייתה קשה מאוד, היום, התקבלתי בצורה מאוד יפה", העיד הרב פרידמן ע"ה, בשיחת וידאו שפורסמה ב-COL לפני כשנה, במסגרת כתבה שחשפה את דבר המפגש, ללא פרטים נוספים.

"לא אשכח את המפגש הזה", מספר העיתונאי אורי רווח שנלווה לרב פרידמן, "פרס הסתכל עליו כאילו הגיע אור גדול והתקשה להסתכל בפניו המאירות כשהוא מזיז את עיניו מספר פעמים. ר' שמעון ניצל את הדקות הספורות שהוקצבו לו וניגש ישר לעניין לשמו הגיע.

"הוא אמר לפרס שבוודאי ידוע לכם על עמדתו הנחרצת של הרבי מליובאוויטש בעניין 'מיהו יהודי' והוסיף כי הוא בטוח שכעת יימצא הזמן לטפל בעניין.



"פרס הקשיב, ממש הקשיב לדברים של ר' שמעון. היה ניכר עליו שהוא מתחבר לדברים שיצאו מקירות ליבו של חסיד. הוא כנראה נזכר באותו לילה שלא ישכח. הרב פרידמן העניק לו ספר על הרבי ותוך כדי כך, התעניין אצל פרס מי יגיד קדיש על רעייתו. פרס אמר שהוא יחשוב על זה אחרי ה'שבעה' וכרגע אין לו פיתרון.

"ר' שמעון אמר לו במקום שהוא לוקח על עצמו להגיד קדיש לעילוי-נשמתה. וכך עשה עד ליום האחרון של השנה, לפני חודשיים ימים.

כשיצא מהלשכה, התבטא ר' שמעון: "כשהולכים לקיים את דברי הרבי, אז הקדוש-ברוך-הוא עוזר".

"התרשמתי מהפנימיות שבו"

גורם בכיר בלשכת פרס, שטיפל באישורי הכניסה לרב פרידמן, סיפר לנו השבוע: "לא רבים יודעים, אבל הגב' סוניה ע"ה דאגה להפגיש את הרב פרידמן מספר פעמים עם בעלה. היא אמרה לו בכל פעם שהוא לא בטוחה שזה יעזור, אבל מאוד כיבדה אותו".

הגורם מספר שאחד המאבטחים במעגל הקרוב של הנשיא, התרשם מהעובדה שהרב פרידמן לקח על עצמו להגיד קדיש, וביקש שיתפלל עליו, כשהוא מוסר את שמו ושם אמו. מספר ימים לאחר-מכן, ר' שמעון שכח את שם אמו של המאבטח, ופנה לגורם שטיפל לו באישורי הכניסה בכדי שיאתר לו את המאבטח. "הוא היה נראה גבוה", תיאר זאת ר' שמעון ובתוך מספר שעות אותר המאבטח ושם האם נמסר בשנית...

גורם אחר העומד בקשר רצוף עם פרס, סיפר לו לפני מספר ימים על כך שהרב פרידמן התמיד באמירת הקדיש על רעייתו, עד ליום האחרון של השנה. "אין לך מושג איזה זכות יש לסוניה שאדם כזה גדול אמר עליה קדיש", אמר לפרס הנרגש, שהשיב: "מאוד התרשמתי מהפנימיות שיש בו, אני זוכר אותו מאז...".

תם ולא נשלם, המאבק של חסיד אמת, שכל-כולו היה מסור לעניינים של הרבי.

ראיון עם 'שמעון הצדיק' לאחר שעזב את בית הנשיא, בשנה שעברה
לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה, או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.