מערכת COL | יום כ"ה ניסן ה׳תשע״ב 17.04.2012

פסח באוזבקיסטאן, והפסח הזה מה נשתנה? ● יומן מסע

"פסח באוזבקיסטאן - חוויה בלתי נשכחת אצלי, שנה אחר שנה כבחור ובשנה זו כבר שלוש שנים בתור נשוי. והפסח הזה מה נשתנה? לא תקראו פה על קשיים שהם חלק מהשגרה בחבר העמים, כי שמחה כבר וותיק בארגון 'סדרים' באוזבקיסטן, ודביקותו במטרה גרמה לו לא לראות את הקשיים אלא את המטרה בלבד: לערוך ליל הסדר כדי לגרום נחת רוח לרבי", יומן פסח מאת ר' שמחה קוליעקב לסיפור המלא
פסח באוזבקיסטאן, והפסח הזה מה נשתנה? ● יומן מסע

שמחה קוליעקב

מנדי נולד וגדל בנחל'ה, אבל את התספורת שלו הוא חגג בטשקנט הרחוקה, יחד עם בני הקהילה המקומית ושגריר ישראל באוזבקיסטן. רשמים בלתי נשכחים מפסח ותספורת בטשקנט, שלח לנו אביו של מנדי - ר' שמחה קוליעקב מנחלת הר חב"ד, שערך לילות סדר ציבוריים בטשקנט ודאג לארגן לילות סדר גם בסמרקנד, והכל בחסותם המליאה של מרכז לענייני חינוך, קונגרס יהודי בוכרה וארגון אמת ואמונה. ולא, לא תקראו פה על קשיים שהם חלק מהשגרה בחבר העמים, כי שמחה כבר וותיק בארגון 'סדרים' באוזבקיסטן, ודביקותו במטרה גרמה לו לא לראות את הקשיים אלא את המטרה בלבד: לערוך ליל הסדר כדי לגרום נחת רוח לרבי נשיא דורנו. 

פסח באוזבקיסטאן - חוויה בלתי נשכחת אצלי, שנה אחר שנה כבחור ובשנה זו כבר שלוש שנים בתור נשוי. והפסח הזה מה נשתנה? בי"ג ניסן מלאו לבננו הבכור מנדי שלוש שנים ואנו צריכים לחגוג הרחק מהמשפחה המורחבת, ובעיצומן של הכנות אינטנסיביות לליל הסדר. בלב חששות קלים, אבל בביטחון גמור במשלח עליתי לטיסה עם רעייתי עליזה ובנינו מענדי ולוי.

הקהילה קיבלה אותנו בזרועות פתוחות, אבל לא היה לנו זמן לחגיגות ומיד נגשנו לעבודות המרובות, אשר יצרו רצף אחד גדול, מהרגע שנחתנו ועד שעלינו על המטוס שהשיב אותנו לארץ הקודש. את השליחות פתחתי בדרשת שבת הגדול והמשכנו במכירת חמץ, הגעלת כלים, שחיטת עופות וכמובן ניקיון והכשרת בתי הכנסת לקראת עריכת לילות הסדר.

בי"א ניסן אתנחתא קלה מההכנות. חגגנו בהתוועדות רבתי עם בני הקהילה, את יום הולדתו של המשלח נשיא הדור, ועם סיום ההתוועדות, המשכנו בהכנות מורכבות לאירוע האישי שהפך לציבורי – התספורת. רבים מבני הקהילה הושיטו יד אחת ועוד אחת בהכנת הסעודה, סידור אולם בית הכנסת וגם משלוח הזמנות ולאחר יום גדוש הכנות חגיגת התספורת נפתחה בהשתתפות בני הקהילה היהודית בטשקנט ואורח הכבוד – שגריר ישראל באוזבקיסטן מר הלל ניומן ובני משפחתו. וכך בזה אחר זה, השגריר, ראשי הקהילה ותומכיה הוזמנו לגזור את תלתליו של מענדי שניצב במרומי הכסא בגבורה ובחיוך רחב, וכולם הרעיפו עליו ברכות בשפות רבות: עברית, אידיש, רוסית, בוכרית ואוזבקית, והוא המשיך לחייך כאילו מבין הכל. התלתלים היפים תמו, והמוזמנים ישבו לסעודה כאשר המנה המרכזית היא כמובן 'פלוב' (מאכל אוזבקי  - אורז מעורב בגזר ובשר), ולא קלה היא הבשורה, כי כבר זמן רב הקהילה לא זכתה לאכול פלוב עם בשר שנשחט בתכלית ההידור.

למחרת הצטרפו אלינו שני בחורים שהגיעו מארץ הקודש, הת' אריה מרחסין והת' יוסף אריה סיגלוף והם נשלחו מיידית לעיר סמרקנד כדי לפקד על חלוקת מצות, לערוך ליל הסדר ובין לבין גם הספיקו לערוך ביקורי בית ולחזק את היהודים המקומיים.

ובטשקנט – ליל הסדר הראשון נערך ברוב פאר והדר בבית הכנסת הבוכרי צ'קלובה, ובו השתתפו למעלה מ-150 יהודים, ואילו ליל הסדר השני נערך בבית הכנסת החב"די בית מנחם, ובו התכנסו 130 יהודים שחגגו עמנו את ליל הסדר כהלכתו.  

באחרון של פסח הגיעה שמחת החג לשיאה שבה 2 הקהילות  התאחדו יחדיו לחגוג את סעודת משיח שנהפכה להתוועדות שמחה במיוחד עם קבלת החלטות, סדר ניגונים , ריקודים ואחוות אחים.

יהי רצון, שפעולות אלו ואחרות  יזרזו את בוא הגואל ונזכה לבנין שלם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.