מערכת COL | יום ז' ניסן ה׳תשע״ב 30.03.2012

מה נשתנה?! כל התשובות ב'יריד חוויות הפסח'

רק ב"יריד חוויות הפסח" של צעירי אגודת חב"ד המתקיים השנה בבית אגודת חסידי חב"ד בכפר חב"ד, תוכלו למצוא סביב אותם שולחנות, עוסקים במרץ בהכנת מצות מהודרות, ילדי בתי ספר מעל רחבי הארץ ● קרוב לעשרים אלף תלמידי גנים ובתי ספר מכל רחבי הארץ מבקרים בימים אלו בכפר חב"ד - להשתתף ביריד "חוויות הפסח" - תכנית חינוכית וחווייתית על חג הפסח לילדי ישראל. יריד עם טעם של עוד לסיפור המלא  
מה נשתנה?! כל התשובות ב'יריד חוויות הפסח'

ריח של אביב באוויר, עבודות הניקיון לפסח כבר החלו, וגם ילדי ישראל החלו את ההכנות לפסח - בגנים ובבתי הספר. ב- 289 סניפי בתי חב"ד פותחים לשם כך במבצע האביבי שלהם "מצה לתלמיד", שמבסגרתו מבקרים ילדי בתי הספר וגני הילדים במאפייה לדוגמא ואופים במו ידיהם 'מצה' עגולה. בנוסף, לומדים הילדים על ההכנות לחג הפסח במסורת ישראל, צופים בסרט אינטראקטיבי על חג הפסח העוסק בעבדות ישראל במצרים, יציאת מצרים, ההכנות לפסח וסילוק החמץ, הכנות לליל הסדר ועוד.

הפעילות מיועדת לתלמידים החל מגיל הגן ועד סוף בתי-הספר היסודיים, דתיים וממלכתיים כאחד, ומקנה להם שלל חוויות הקשורות בחג, ובכלל זה התנסות אישית בלישת הבצק ובאפיית מצה.

שיא הפעילות הוא, כאשר הילדים אופים את המצות בעצמם. הילדים מקבלים סינר, כובע וכפפות ומוזמנים לאפות מצות בעצמם במאפייה. מאפיית המצות לילדים מהווה אטרקציה חינוכית ממדרגה ראשונה לכל הגילאים, והילדים הנרגשים יוצאים בסיום היום כשהמצה בידם ויאמרו בגאווה: 'גם אני אפיתי מצה'.

ביום שלישי השבוע, ד'  ניסן, הגיעו לכפר חב"ד למעלה ממאה תלמידי שלוש כיתות ג' של בית הספר 'נגבה' מראשון לציון. אל התלמידים הצטרפו רבים מההורים, כשעבור רובם מהוה הנסיעה הזדמנות ראשונה לבקר בכפר חב"ד. לאחר שירדו מהאוטובוס ונקלטו בתחנת הרישום, הוצמדו לכיתתה של המורה סיגל שני תמימים-מדריכים שליוו אותם באדיבות ויעילות. יחד הם ליוו אותם לתחנה הראשונה: מאפיית המצות המרכזית. שם, מעל פירמידה שהותקנה מבעוד מועד על מנת לאפשר להם תצפית נוחה, הם יכולים להביט מבעד לחלונות זכוכית גדולים בעבודה הבלתי פוסקת והמהירה המתרחשת בתוך המאפייה.

לפני כל שלב בהכנת המצה מקבלים הילדים הסבר מהמדריך על המתרחש מצידה השני של הזגוגית. הכנת הקמח, הוספת המים, לישת העיסה, רידודה במערוכים, עשיית החורים בבצק, והאפייה המהירה בתוך התנור הלוהט – לפני כל אחד מהם, מסבירה המדריך לילדים המרותקים על אופי הפעילות ומה הדגשים המיוחדים המלווים אותה. במיוחד מתרשמים הילדים מהמהירות שבה נעשה התהליך, ומשיתוף הפעולה בין כל אנשי הצוות. "רק דבר אחד פה קצת מוזר לי" אומר דרור, "עד היום כל המצות שראיתי בפסח היו מרובעות, ופה, משום מה, עושים את המצות עגולות... ".

השנה הוקמה מאפיית המצות המותאמת לילדים ואוהל הפעילות הייחודי,  בהעתק בית מדרשו של הרבי הממוקם בכפר חב"ד, ולדברי מנהל המקום, הרב מנחם לאטר, "אין ספק כי המבנה הסמלי והקדוש מוסיף גם הוא ליום החוויתי של הילדים".  הילדים מתפזרים סביב שולחנות ארוכים המסודרים בטורים מופתיים, כשלכל ילד מחכה על השולחן עיסת בצק, מערוך עץ ומסרק באמצעותו ייצרו את החורים במצה.
 
עם הינתן האות מתחילה הפעילות, וחלל האוהל הגדול מתמלא בצרחות ובקריאות ההתרגשות של הילדים. הם מתאמצים בכל כוחם לרדד את הצק הסרבן, מחוררים אותו במיומנות מפתיעה, ואצים רצים להגישו לתנור. שם בציפייה דרוכה הם עוקבים אחר המצה הקטנה והאישית שזה עתה יצרו הנאפית לאיטה בתוך התנור. בעיניים בורקות, הם כבר מחכים לרגע שבו יוציא האופה המיומן את  יגיע כפיהן מתוך התנור הלוהט ויגיש להם אותה בחזרה.

לפני שהילדים עולים לאוטובוס בדרכם חזרה לראשון לציון, מחלקת המורה לכל ילד שי באריזה מהודרת שכולל הגדה של פסח עם צילומים מרהיבים, חוברת ציורים הנלווית להגדה, 'מצה שמורה' עגולה  וכשרה לפסח כמובן, ועלון מיוחד לילדים שהופק על ידי אגף הדוברות וההוצאה לאור בצא"ח לכבוד חג הפסח.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.