מערכת COL | יום ל' שבט ה׳תשע״ב 23.02.2012

'מעריב': האחים לרר ישחזרו את מלון "וולדורף אסטוריה" בי-ם

הם אחראים על שחזור מלון הפלאזה בניו יורק ואפילו על מעקה המדרגות בתוכנית טלוויזיה פופולרית ● עכשיו הופקדו האמנים אבי ויוסי לרר, על שחזור מלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים ● "השילוב בינינו מנצח", הם אומרים ל'מעריב'  לסיפור המלא
'מעריב': האחים לרר ישחזרו  את מלון
הכתבה ב'מעריב', היום
גייל זאבי ציבלין, מתוך מעריב

בפרקי אבות נכתב: "אין דבר העומד בפני הרצון". את המשפט המפורסם הזה אימצו האחים לרר מקריית מלאכי והפכו אותו לדרך חיים. הרצון העז שלהם להצליח בשילוב כישרון רב, הפך את צמד החבד"ניקים לאמני פרזול, שחזור וחרשי מתכת מהמובילים בישראל ובעולם.

בימים אלו מבצעים האחים לרר פרויקט שחזור ופרזול במבנה עליו מוקם בירושלים מלון "וולדורף אסטוריה," המלון היוקרתי ביותר שהוקם עד כה בישראל. האחים לרר אחראים על שחזור כל המעקות והעמודים המיוחדים במבנה המשוחזר, שעתיד להיפתח בעוד כשנה.

את הפריצה הגדולה שלהם עשו אבי ויוסי דווקא בניו יורק. בעזרת הרבה אמביציה, חוצפה וכישרון, הם שיחזרו את כל עבודות המתכת במלון היוקרתי "פלאזה" שבניו יורק. צוות של 50 איש שעבד תחתם עמל על העבודות בפלאזה במשך יותר משנה, פרויקט שגם שם אותם על המפה הבינלאומית וגם שלשל לכיסם לא מעט כסף. משם הם לא הפסיקו לדהור קדימה.

"שהינו בניו יורק לצורך עבודות מתכת בבתים פרטיים," משחזר יוסי, "ובאחד הביקורים שלנו בעיר שמענו על הפרוייקט העתידי של שחזור מלון הפלאזה, שנבנה במקור לפני 100 שנה. ישר ידעתי שזו תהיה עבודה שלנו." יוסי החליט לגשת לבתו של יצחק תשובה (בעל המלון), גל נאור, ולהציע אותו ואת אחיו לעבודת השחזור המאסיבית במקום.

"בהתחלה צחקו עלינו," נזכר אבי, "ראו שני דוסים עומדים במלון הכי מפואר בניו יורק וזה נראה לגמרי לא קשור. אבל גל החליטה לתת לנו הזדמנות ונתנה לנו פריט לשחזור כדי לבדוק את יכולותינו. תוך כמה ימים היא קיבלה את הפריט משוחזר בחזרה בצורה מושלמת. זה הספיק לה כדי לתת לנו את העבודה."

מאות פריטים יוקרתיים שיחזרו האחים במלון, ביניהם מעקות הסוויטות ומעקה הלובי המפורסם. כל העבודה התבצעה במפעל בארץ ושונעה לניו יורק. בסוף העבודה הגיעו לפתיחת המלון עשירי ומפורסמי העולם, שלא העלו על דעתם שזוג הדתיים הם מי שאחראים במידה רבה על יופיו של המבנה.

התחנה הראשונה של האחים לרר בניו יורק היתה קברו של הרבי מילובביץ'. "הדבר הראשון שתמיד היינו עושים כשהגענו לניו יורק היה להגיע לקבר", מספר אבי. "הגענו תמיד עם רשימה של כל מה שעלינו לעשות בניו יורק. הקראנו את הרשימה על קברו של הרב ז"ל וזה מה שעזר לנו. כשהסתיים הביקור וחזרנו לשדה התעופה לא שכחנו אף פעם לעבור שוב בקבר ולהודות לרב על העזרה."

אהבה למתכות

מגיל שלוש למדו האחים לרר ב"חדר" ואחריו בישיבה. מגיל ארבע היה לוקח אותם אביהם, מאיר, לצפות ואחר כך גם לעבוד במפעל המתכת שלו בקרית מלאכי. הרבי מלובביץ' הוא זה שביקש מאביהם לחיות בקרית מלאכי ולבנות שם את המפעל כדי שלתושבי המעברות ולעולים החדשים תהיה עבודה בו. היום מועסקים שם 30 איש, רובם מוגבלים, שמקבלים משכורות רגילות.

"מאבא שאבנו את האהבה למתכות ואת מוסר העבודה על מנת להביא לחם הביתה," מספר יוסי, "אבל עם הזמן החלטנו שהכיוון שלנו יהיה בעבודה עם מתכות יותר יקרות ובעבודות המותאמות אישית ללקוח. גייסנו את אחינו מנדי לעבוד איתנו ופתחנו מפעל בישוב שדה עוזיהו. אבא פרגן. הוא הבין שהיצירתיות והאומנות הם מה שמושכים אותנו והוא התמחה בעבודות מסוג אחר".

אבי: "השילוב בינינו מנצח. אני יותר חזק בקטע האומנותי ויוסי הוא הבולדוזר. שום דבר לא עומד בפני הרצון שלו והוא זה שמקדם אותנו כל הזמן". אחרי הפלאזה האחים זכו במכרז לשיקום "החורבה בירושלים", בית הכנסת העתיק ע"ש רבי יהודה החסיד, שנמצא ברובע היהודי בעיר.

בית הכנסת נבנה במקור בשנת 1700, בשנת 1720 הוא נהרס ובשנת 1864 נבנה שוב. הירדנים הפציצו אותו ב-1948על מנת לסלק את היהודים מירושלים.

מהמבנה נשארה בקושי קשת אחת מקורית. "אין ספק שהעבודה על בית הכנסת היתה מרגשת עבורנו כיהודים", אומר אבי. בין היתר שיחזרו האחים את הנברשות המפורסמות של האתר, 400 קילו כל אחת, כש-12מטר מפרידים בינם לבין התקרה והרצפה. "הקושי הגדול היה לתלות את הנברשות", הודה יוסי. "לא ממש ידענו איך נעשה את זה." שיחזור בית הכנסת הפך להיות לאחד ממוקדי המשיכה המרכזיים בעיר.

בעוד כשנה יפתח מלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים, שבמקור נבנה על-ידי ערבי תורכי בשנת 1930 ונקרא אז מלון "פאלאס" למעט קיר חיצוני אחד נהרס כל המבנה ובימים אלו שוקדים על שחזורו".

אחד מהדברים הכי משמעותיים בשחזור הוא מעקה הלובי", מציין אבי. "מדובר בשחזור מורכב היות ורק חלק קטן מהמעקה נשאר, והוא עשוי כולו עבודת יד עם פינים וברגים. כך נבנו פעם הדברים והיום אנחנו מחוייבים לבנות באותה הצורה".

ומה החלום הגדול הבא של האחים? "להיות שותפים לשחזור בית המקדש", הם עונים יחדיו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.