מערכת COL | יום כ"ו שבט ה׳תשע״ב 19.02.2012

תופעה: קהילות קונסרבטיביות מחפשות רבנים אורתודוקסים

תופעה חדשה בעולם: קהילות קונסרבטיביות בעולם מחפשות רבנים אורתודוקסים ● קהילות ותיקות מודאגות מסיכויי ההתבוללות הגבוהים ומחפשים סמכות דומיננטית יותר בנושא הזהות היהודית ● מחפש שליחות? הכתבה הבאה בשבילך לסיפור המלאהתכתבות נדירה של הרבי עם ראביי קונסרבטיבי. סיפור מרתק
תופעה: קהילות קונסרבטיביות מחפשות רבנים אורתודוקסים
(צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL)

למרות המחקרים הנפוצים שקובעים כי היהודים ברחבי העולם מתבוללים, תופעה חדשה מוכיחה את ההפך הגמור: קהילות יהודיות המשויכות לזרם הקונסרבטיבי, חלקן בנות 150-100 שנה, מחליטות להציב בראש קהילתן רב אורתודוקסי.

"אני מזהה תופעה חדשה בעולם היהודי", אמר ל'מקור ראשון' הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון 'שטראוס-עמיאל' להכשרת רבנים ומחנכים, "קהילות שיש להן היסטוריה קונסרבטיבית, ארוכה או קצרה, מחליטות להיות אורתודוקסיות-מודרניות או ציוניות-דתיות".

בירנבוים מציין כי הוא מקבל בשנים האחרונות פניות רבות מקהילות קונסרבטיביות המבקשות להביא לקהילתן רב אורתודוקסי, וחלק מהקהילות גם מבקשות להפוך לאורתודוקסיות. "אני תמיד שואלאת הקהילות שפונות אליי למה החליטו לחפש רב אורתודוקסי".

לטענתו, יש כמה סיבות לדבר, הראשונה היא טכנית - המחסור ברבנים קונסרבטיבים צעירים. "סיבה נוספת היא שהקהילות רואות את אותם מחקרים שמראים כי קיימים פחות סיכויים להתבוללות בקרב היהדות האורתודוקסית, וכי רבנים אורתודוקסים יהיו דמויות דומיננטיות יותר בנושא הזהות היהודית".

מבין הקהילות הקונסרבטיביות שביקשו מהרב בירנבוים סיוע באיתור רבנים לקהילותיהם נמצאו תגם: גוודלחרה במקסיקו, רסיפה בברזיל (בה נמצא בית הכנסת העתיק ביותר באמריקה הלטינית), גואטמלה, בגרמניה, גטבורג משוודיה וקנקון שבמקסיקו.

אבל איך רב אורתודוקסי מתמודד עם קהילה קונסרבטיבית? "אין ספק שזה אתגר גדול בשבילנו ובשביל הרבנים שאנחנו שולחים. אנחנו צריכים למצוא את השפה החינוכית ואת הגישה ההלכתית שתסבירלנו כיצד לפעול".

בירנבוים מסביר כי כל קהילה מתנהלת אחרת, ו"עם חלק מהקהילות אנחנו יוצרים מסמך הבנות בין הרב והקהילה, ובחלק מן הקהילות מתחילים תהליך של הכנסת האלמנטים האורתודוקסים בהדרגה - ביניהם הקמת מחיצה בבית הכנסת".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.