מערכת COL | יום כ"ג שבט ה׳תשע״ב 16.02.2012

העלייה הראשונה לקבר הרבנית מנוחה-רחל ● יומן, תמונה נדירה

השבוע ציינו אלפים את יום ההילולה של 'מחוללת הישועות מחברון' הרבנית הצדקנית, מרת מנוחה רחל סלונים, בבית העלמין העתיק בחברון ● לפני 30 שנה חודשה המסורת העתיקה לעלות על קברה ביום ההילולה, כ"ד בשבט ● הרב יוסף הרטמן משחזר את הימים שבהם השתתף במסע הראשון לקבר הרבנית  ליומן המלא
העלייה הראשונה לקבר הרבנית מנוחה-רחל ● יומן, תמונה נדירה
העלייה הראשונה לקבר. מזהים את המצולמים?
מאת הרב יוסף הרטמן, ארץ-ישראל שלנו

פרופסור בן ציון טבגר ז"ל נולד ברוסיה בשנת תר"צ, היה פיזיקאי מבריק ומצטיין, פעיל במחתרת למען עליית היהודים מברית המועצות.

בשנת תשל"ב זכה להגשים את חלום חייו ולעלות לארץ הקודש. זכיתי לפגשו פעמים מספר. הוא היה דמות מיוחדת במינה, בעל זכויות רבות ביישוב היהודי בחברון.

שנתיים עבד באוניברסיטת ת"א, ולאחר מכן עלה לחברון. לבו נחמץ בראותו את העזובה בבית העלמין הישן ובאתר בית הכנסת אברהם אבינו שהערבים הפורעים הפכוהו לדיר עיזים. הוא קיבל עליו להיות שומר בבית העלמין העתיק, וכך חשף לפי מפות עתיקות את ציונה של הרבנית מנוחה רחל, נכדתו של בעל התניא ובתו של האדמו"ר האמצעי, שעלתה לחברון לפני 180 שנה.

פרופסור טבגר בנה את הציון על קברה של הרבנית והקים מצבה צמודה למבנה.

העלייה הראשונה

כ"ד בשבט תשמ"ב. יצאנו מירושלים בשלושה אוטובוסים (לא היה צורך בממוגני ירי). צאצאים של הרבנית מכל רחבי הארץ.

מי שיזם וארגן את העלייה הראשונה הוא שאר בשרי הגאון המופלג הרב שמואל אלעזר הלפרין ז"ל, וכל השנים ראה בכך משימת קודש לחזק את העלייה לציונה הק'.
ההתרגשות הייתה רבה מאוד. קרובי משפחה שלא ראו זה את זה במשך עשרות שנים נפגשו והעלו זיכרונות. אבי, הרב נחמן שלום שכנא ז"ל, יליד חברון בעצמו, היה דור רביעי לרבנית מנוחה רחל, השתתף אף הוא באותו מעמד נשגב ומרטיט.

מאז שחרור חברון במלחמת ששת הימים ציפינו בערגה ובגעגועים ליום שבו נזכה לפקוד את קברה של הסבתא הצדקנית מחוללת הישועות מחברון, שגם הערבים באותה עת זכו להתברך מפיה ובזכותה לא נגעו לרעה בקהילה היהודית.

השמחה הייתה גדולה ומהולה בחרדת קודש. דמעות של שמחה והתרגשות שלא ניתנת לתאור. חוזרים לחברון, לסבתא הצדקנית. ראינו בכך אות משמים לחידוש היישוב היהודי העתיק בחברון עיר הקודש שמאז הולך ומתפתח בחסדי שמים.

לאחר מכן סיירנו ברובע היהודי החרב וההרוס מאז הטבח הנורא בתרפ"ט.
ישיבה על קברה

בסיורנו, הגענו לאתר שבו עמד בית הכנסת של האדמו"ר האמצעי, אביה של הסבתא מנוחה רחל, בצמוד לבית הכנסת של אברהם אבינו. המקום היה שומם ומלא אשפה. אבי ז"ל, נחמץ לבבו בראותו את העזובה במקום.

הוא הוציא מיד מארנקו חמישים לירות (סכום מכובד בימים ההם) ונתן לרב שמואל אלעזר הלפרין ז"ל, עבור התחלת השיקום של בית הכנסת. בעלייה הראשונה חולק לכל המשתתפים ספר התניא קדישא, שהודפס בשנת תשל"ד על ציונה של הרבנית מנוחה רחל.

מאז עולים מידי שנה אלפים רבים לציון הקדוש. רבים נושעו מברכותיה, וכשם שהגנה על היישוב היהודי בחברון בחייה, כך היום ציונה הק' הוא קו המגן ליהודי חברון.

על קברה הוקמו מוסדות תורה, כולל אברכים ושיעורי תורה על ידי בית חב"ד חברון בראשות הרב ויקטור עטיה והרב דני כהן.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.