מערכת COL | יום ט"ז שבט ה׳תשע״ב 09.02.2012

יישאר לבד? המפד"ל רוצה להתאחד בלי ח"כ בן-ארי ● ראיון

בימים האחרונים מתנהלים מגעים על איחוד בין "האיחוד הלאומי" ו"הבית היהודי". אנשי המפד"ל אך מתנגדים לכל ריצה משותפת עם חבר-הכנסת מיכאל בן-ארי. "אנשי כהנא הם לא ציונות דתית", הם צוטטו ● אלא שבן-ארי לא ממש שש להתאחד עם אנשי מפלגת המפד"ל, שאימצו לעצמם קו פשרני ומרוכך בנושאים הקרובים לחסידי חב"ד ● בראיון למגזין שישי של COL, אומר ח"כ בן-ארי: "ברור לכל שגם אם יסכימו במפד"ל להתאחד לבסוף, הם יתנו לי מקום לא ריאלי, כדי שלא אכנס לכנסת בסופו של דבר. לזה אני לא מוכן. אני מביא איתי הרבה יותר ממנדט ולא יכול להיות שהמקום שלי יהיה שולי וחסר משמעות. יש סיבות נוספות לחיסרון באיחוד המדומה" לסיפור המלא
יישאר לבד? המפד
(צילום: מאיר אלפסי)

מאת חיים ברון, כתב COL

בימים האחרונים מתנהלים מגעים על איחוד בין "האיחוד הלאומי" ו"הבית היהודי" - לקראת הבחירות הבאות (שעדיין לא נראות באופק). אמרנו איחוד? כמעט.

במפלגת "האיחוד הלאומי", ארבע מפלגות שונות: 'תקומה' (חברי-הכנסת יעקב כץ-כצל'ה ואורי אריאל), 'התקווה' (חבר-הכנסת אריה אלדד), 'ארץ-ישראל שלנו' (חבר-הכנסת מיכאל בן-ארי) ו'מולדת' (אורי בנק שלא נכנס לכנסת).
 
במפד"ל ("הבית היהודי" במתכונת הנוכחית) מוכנים ומעוניינים לרוץ ברשימה אחת יחד עם אנשי "תקומה", אך מתנגדים עקרונית לכל ריצה משותפת עם חבר-הכנסת מיכאל בן-ארי. "אנשי כהנא הם לא ציונות דתית", הם צוטטו באתר 'סרוגים'.

לגבי אלדד ומפלגת "התקווה", כאן אין התנגדות חד-משמעית. הכדור נמצא בידי אלדד, שיכול לבחור בין ריצה עם המפלגות הדתיות או חבירה לבן-ארי ברשימה אחת.


ח"כ בן-ארי בביקור במוסדות חב"ד בקריית-גת (צילום: אשר ישראלי)
 
במפד"ל, שאימץ לעצמו קו פשרני בסוגיות הבוערות, כמו שמירה על ארץ-ישראל השלימה ועולם התורה, טוענים כי בן-ארי טוען כל הזמן שהוא שווה שלושה מנדטים, "אז בא נראה אותו רץ לבד ומביא את הקולות".

עבור חסידי חב"ד, שרובם הצביעו בבחירות הקודמות למפלגת "האיחוד הלאומי" בעיקר בגלל נוכחותו של בן-ארי, יש למהלך משמעות ברורה.

אחדות מדומה

חבר-הכנסת בן-ארי אומר ל-COL כי בהחלט ישנה מגמה להוציאו מהרשימה. "מדובר ביוזמה ישנה של המפד"ל שעולה מפעם לפעם, המטרה שלהם זה לפסול את הלגיטמיות שלנו".

לדבריו, "בשיחות פרטיות שניהלו ראשי המפד"ל, הם התבטאו מפורשות 'מתאחדים, אבל בן-ארי'".

לך יש בעיה להתאחד עם המפד"ל?

"עקרונית לא, אבל ברור לכל שגם אם יסכימו במפד"ל להתאחד לבסוף, הם יתנו לי מקום לא ריאלי, כדי שלא אכנס לכנסת בסופו של דבר. לזה אני לא מוכן. אני מביא איתי הרבה יותר ממנדט ולא יכול להיות שהמקום שלי יהיה שולי וחסר משמעות. יש סיבות נוספות לחיסרון באיחוד המדומה".

מה ההבדל, בעצם, בינך ובין המפד"ל?

"בכל מפגש של הציונות הדתית, נחשפו הפערים העמוקים והמחלוקות המהותיות, אם זה בנושא ארץ-ישראל השלמה וגם בנושא חוקי התורה בצבא".

יש דוגמה?

"כצל'ה רצה להעביר חוק שבצבא יהיה אסור להעביר פקודות נגד ההלכה. סיפר לי חבר-הכנסת הרב ישראל אייכלר ששוחח עם חבר-כנסת מהמפד"ל והוא אמר לו שהוא מתנגד לחוק הזה, כי 'אם מחר יגידו לחיילים לפנות יישובים, אז מה, יקשיבו לרב?' ועם האנשים האלה רוצים שאני אתאחד. הם הרי בצד ההפוך בדיוק".

התבלבלתי לגמרי. מצד אחד אתה טוען שמנסים להתאחד בלעדיך, מצד שני אתה נגד איחוד איתם. תעשה לנו סדר.


בהשקת ספרו של הרב וולפא

"כמו שאמרתי מקודם: עקרונית אני בעד אחדות. כשאנשים שומעים את המילה 'אחדות' הם נמסים ולכן יהפכו אותי לפלגן אם לא אתאחד. הציבור לא אוהב פלגנות. הרי גם בחב"ד לא ירצו שאני ירוץ לבד, אלא באחדות משותפת, אבל יש לנו עקרונות שאנחנו לא מוכנים לוותר עליהם, כפי שציינתי מקודם".

אז למה שלא תסגור עם כצל'ה ואלדד - שלא משנה מה יהיה, אתם רצים כבלוק בכל משא ומתן עם המפד"ל, וכך תוכל לשמור על העקרונות שלך?

"עם אלדד אני עובד בתיאום מלא, עם כצל'ה ואורי אריאל יש עדיין דיבורים. יש בנינו מערכת יחסית נהדרת". 

מחיר העקרונות

כמה קולות מביאים חב"ד לבן-ארי? חסידי חב"ד לא מתערבים בפוליטיקה, אבל על-פי הערכה הם העניקו ל"איחוד הלאומי" בבחירות האחרונות עשרות-אלפי קולות. "את הקולות הללו קיבלתי לפני שהכירו אותי, אני בטוח שבבחירות הבאות אקבל שלושים אחוז יותר בזכות פעילות של חב"ד".

יש מן תחושה שאתה מקדש את הישיבה באופוזיציה ולא חושב אפילו בתיאוריה על כניסה לממשלה. הרי ההשפעה שלך בתוך הממשלה תהיה לאין ערוך כחבר-כנסת באופוזיציה.  

"אני לא מוכן למכור את עמי ומולדתי בשביל נזיד עדשים. אבל לשאלתך בנוגע להשפעה: בפעם הבאה אני לא מתכון לוותר על חברות בועדת הכספים, שם אוכל לסייע רבות להפצת התורה של חב"ד.

"מה יעזור אם יהיה לי משרד ממשלתי? אצטרך הרי להצביע בעד הקפאה ולהיות שותף לעקירת יהודים ועקירת התורה. אתה מכיר חסיד חב"ד שיגיד לי: תביא מאה אלף בשביל עקירת התורה? אני לא".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.