מערכת COL | יום י' שבט ה׳תשע״ב 03.02.2012

תואר, לשם כבוד? ● בלוג שבועי

בכלל בימים אלו של אינפלציה דוהרת בשוק התארים בהם כל עובר אורח מזדמן הוא "אחי" (שלא לדבר על "גיסנו") וכל אלמוני (וזה יכול להיות מלצר, מוכר, או סתם נהג חולף) הוא "צדיק" או לפחות "רבנו", אין פלא שגם הצמד ד"ר ופרופסור איבדו קצת מזוהרם ● הרב מנחם מענדל גערליצקי בבלוג השבועי ששיגר למקורביו  למאמר המלא
תואר, לשם כבוד? ● בלוג שבועי
הרב מנחם גרליצקי

איזה כיף היה להיווכח השבוע במפתיע כי אני חי ב"מדינה השנייה הכי משכילה בעולם". נכון שבמציאות בשטח זה לא כל כך מורגש, אבל אם המחקר מוכיח כך, מי אני - ומי המציאות - שיערער על כך. מצד שני, המחקר הרי מתבסס על אחוז בעלי התארים האקדמאיים באוכלוסיה, ובהשגחה פרטית ממש השבוע התוודענו כולנו גם להמצאה הישראלית ("הכי ישראלית בעיניי"...) המופלאה המאפשרת ללמוד לתואר שני מבלי לקבל את הראשון מעולם. אז אולי, בעניין הזה לפחות, המציאות קצת כן קצת צודקת...

בכלל בימים אלו של אינפלציה דוהרת בשוק התארים בהם כל עובר אורח מזדמן הוא "אחי" (שלא לדבר על "גיסנו") וכל אלמוני (וזה יכול להיות מלצר, מוכר, או סתם נהג חולף) הוא "צדיק" או לפחות "רבנו", אין פלא שגם הצמד ד"ר ופרופסור איבדו קצת מזוהרם.

אני לכשעצמי למדתי כבר להתרגל למבחר התארים בהם אנשים פונים אלי, "הרב", "כבוד הרב", "הרב מנדי", או אפילו בתואר המכובד הנדיר והנחשק - "מנדי". יש רק תואר אחד שאני לא מסוגל לשאת, וזהו התואר "רבי" (או "רבה" באשכנזית). אתם צריכים לראות את הקטנות שלי מתגלגלות מצחוק כשהן שומעות מישהו פונה אלי בתואר זה. "מה? הוא חושב שטאטי הוא הרבי" הן מתפלאות. הן הרי יודעות ש"רבי" יש רק אחד. וגם הרב הגדול והמכובד, הצדיק הגאון והמוכשר ביותר, רחוק מרחק גדול מאוד משם התואר "רבי".

אז מה זה בעצם "רבי"? התשובה המדויקת נמצאת בגוף השאלה, כיון שהמילה "רבי" היא בעצם ראשי תיבות "ראש בני ישראל". ולא רק ראש מטפורי, אלא ראש רוחני, המרגיש וחש כל נשמה ונשמה בישראל, ממש כשם שהראש מרגיש וחש בכל איבר ואיבר בגוף. וככזה, אכפת לו באמת והוא דואג לכל יהודי בכל מקום ובכל תחום.
כך הגדיר זאת הרבי לגבי חמיו הרבי שקדם לו:

שאלו אצלי במה התבטאה מעלתו של הרבי לגבי שאר גדולי שראל? ועניתי: לכל אחד מן הגדולים הי' ענין מיוחד שבו עסק ובו היתה גדולתו, ואילו הרבי עסק בכל הענינים, מהענינים הנעלים ביותר, ועד לענינים הפשוטים ביותר... מגילוי רזין דרזין של תורת החסידות, ועד להנחת תפילין, שמירת שבת וכו', ואפילו בענינים גשמיים, כתמיכה כספית, ולכל הענינים כולם הי' מסור ונתון בכל עצמותו".

היום לפי לוח השנה העברי הוא יום העשירי בשבט, ביום זה לפני 62 שנה נפטר הרבי יוסף יצחק מליובאוויטש, והוכתר ממלא דרכו וממשיך דרכו - הרבי מליובאוויטש. רוב הדברים המוכרים לנו מתיישנים במרוצת השנים ונחלשים מתעממים ומאבדים מזוהרם, אבל היום 62 שנה לאחר שהוכתר כרבי כולנו נוכחים לדעת שפועלו לא רק שלא נחלש או התיישן אלא אדרבה הולך ומתרחב כמעיין המתגבר. קשה להאמין שקיים היום יהודי שלא הושפע בדרך כל שהיא (גשמית או רוחנית) מהגותו, מפועלו או מדמותו של הרבי. העובדה הזו מבהירה לנו היטב ש"רבי - יש רק אחד"!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.