מערכת COL | יום י"ח טבת ה׳תשע״ב 13.01.2012

ריח של בחירות ● בלוג שבועי

מצד אחד ברור לכולם שהמועמדים הטריים עושים שימוש ביתרון המובהק ובמעמד ציבורי שרכש כל אחד מהם בדרכו הוא, לאידך גיסא - הרי לא ניתן למנוע מאף אחד את הזכות להתמודד, וממש כשם שיש לכל אחד את הזכות לבחור, כך יש לכל אחד גם את הזכות להעמיד עצמו לבחירה ולהיבחר. האם היותו של מישהו בעל יתרון מסוים פוסל אותו מלהיבחר? ● הרב מנחם מענדל גערליצקי בבלוג השבועי ששיגר למקורביו  למאמר המלא
ריח של בחירות ● בלוג שבועי
אילוסטרציה

הרב מנחם מענדל גערליצקי 

זה אמנם לא כל כך אופנתי בימינו, אבל למרות זאת אני מבקש לנצל את הבימה המכובדת הזו ולהודיע כי בניגוד לשמועות וללחשושים שהתרוצצו השבוע, אני דווקא לא מתכוון להתפטר משלל תפקידי ולרוץ לפוליטיקה, אין לי שום כוונה להציג מעומדות או להעמיד את עצמי לבחירה בשום מסגרת שהיא, ולא, זה לא קשור לסקרים ולסיכויים הקלושים, כנראה שאני והמושג ריצה לא בדיוק עולים בקנה אחד...

אבל יש כאלו שכן עושים זאת. וכפי שנוכחנו לדעת הם מעוררים בכך ויכוח ודיון ציבורי סוער:

מצד אחד ברור לכולם שהמועמדים הטריים עושים שימוש ביתרון המובהק ובמעמד ציבורי שרכש כל אחד מהם בדרכו הוא, מעמד אשר עומד להיות מנוצל כעת באופן ציני לצורך פוליטי, צעד שכזה מהווה לכאורה הפרה בוטה של כללי המשחק הדמוקרטי המיוסדים על עיקרון השוויון.

לאידך גיסא - הרי לא ניתן למנוע מאף אחד את הזכות להתמודד, וממש כשם שיש לכל אחד את הזכות לבחור, כך יש לכל אחד גם את הזכות להעמיד עצמו לבחירה ולהיבחר. האם היותו של מישהו בעל יתרון מסוים פוסל אותו מלהיבחר?

מה חשוב יותר עיקרון השוויון או הזכות לבחור ולהיבחר? - זו שאלה מעניינת ללא כל ספק.

מכיוון שכרב אני אמור להיות דמות א פוליטית אשאיר אתכם במתח בנוגע לדעתי בשאלה העכשווית, אבל לאידך גיסא אשמח להאיר את עיניכם כי שאלה זו ממש עמדה ביסודה של מערכת בחירות שונה לחלוטין, מערכת בחירות שנערכה לפני אלפי שנים.

"כי בנו בחרת", "אשר בחר בנו מכל עם", "אתה בחרתנו" אלו הם מקצת הביטויים המופעים במקורותינו לרעיון היותנו העם הנבחר על ידי הקב"ה, בחירה שהפכה אותנו לבעלי תפקיד אוניברסאלי מיוחד ביחס לשאר בני המין האנושי.

בעולם הערכים הפופולאריים השולט כיום המקדש עד כלות את ערך השוויון המוחלט, ישנם החושבים כי הביטוי "עם נבחר" איננו בדיוק "פוליטקלי-קורקט". ולכן הם מנסים לדחוק את רגליו ולהתכחש לקיומו. "זה מה שמעורר את השנאה כלפינו" הם טוענים.

אולי זו ההזדמנות לזכור ולהזכיר כי שוויון אמיתי אין משמעותו התעלמות מיתרונותיי, וכורח להיות בדיוק כמו האחר. האם מישהו שונא את איינשטיין בגלל היותו כל כך חכם, או את בטהובן בגלל כישרונו המוזיקלי הנדיר? להפך, ההיתממות וההתעלמות מיתרונך, העמדת הפנים כאילו אתה שווה וזהה לאחר, היא זו שעלולה לעורר כעס ושנאה.

נכון, אנחנו שונים, יש בנו יתרון מסוים כלפי שאר העמים, יש בנו נשמה אלוקית, שמחייבת אותו לחיות ולהתנהג באופן אחר, זו זכות עצומה שמטילה עלינו חובה גדולה לא פחות. אז אולי זה לא כל כך שוויוני (במשמעות המקובלת של המונח) אבל, היי, זה עדיין לא נוטל מאיתנו את הזכות לבחור ולהיבחר...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.