מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תשע״ב 12.01.2012

כיצד הגיע אדמו"ר הרש"ב לטור אקטואלי ב'משפחה'? ● מיוחד

השבוע החזקנו בידינו פיסת היסטוריה. דף נייר צהבהב וקמוט, שנשא עמו קול צלול מהעבר, קול בהיר, ברור, שיצא מפי כתבו של מרן קדוש ישראל, האדמו"ר הרש"ב, האדמו"ר החמישי בשושלת רבותינו-נשיאינו, שכמו נשמר על ידי ההשגחה העליונה להתגלות בימים טרופים אלו העוברים על הנאמנים לה' ולתורתו ● יוסי אליטוב, עורך 'משפחה', חוזר בטור מיוחד אל איגרת עתיקה, אקטואלית מתמיד  לטור המלא
כיצד הגיע אדמו
(באדיבות 'משפחה')
יוסי אליטוב

מילים. ים של מלל הציף השבוע את מדינת ישראל, שקפצה כולה לדום, עם הכרזתו של איש התקשורת יאיר לפיד על כניסתו לזירה הפוליטית הגועשת.

פרשנויות, הערכות, סקרים וסקרי סקרים. דיבורים על 'טריפת קלפים' ו'שינוי הזירה הפוליטית'. על 'סדר יום חדש בישראל' ועל 'איום קיומי על הציבור החרדי', הציפו את המרחב הציבורי, בזרם בלתי נגמר, בלתי אמין ורווי אינטרסים גלויים ונסתרים.

נושאים בוערים נדחקו מסדר היום: איומיה התוקפניים של איראן, החשש העולמי מפני חסימת מיצרי הורמוז החיוניים לכלכלת העולם כאוויר לנשימה, ניצני התהליך המדיני הפורחים בירדן, זהותו של המועמד להחליף את ברק אובמה בחדר הסגלגל, ואפילו נושא 'הדרת הנשים' שנשמר בכח בראש סדר היום במשך שבועיים, הוסרו כולם באחת מהכותרות, כאילו אין לו לעם היושב בציון דבר חשוב יותר על סדר יומו מהצטרפותו (הרשמית), של יאיר לפיד לביצה הפוליטית.

אבל האמת היא, שזה לא מאד מעניין. אין דרך ממשית לדעת בנקודת הזמן הזו, מה יהיה כוחו הממשי של יאיר לפיד ומפלגתו ביום פקודה. אי אפשר לדעת האם אכן תשנה המפלגה שיקים את סדרי הפוליטיקה על פיהם, ואפשר רק להעריך, שגם אם כן, המהפך הזה לא יימשך יותר מקדנציה אחת או שתיים.

כבנים לעם שגלה שוב ושוב מעל אדמתו, שהתרגל לסבול מרורים בכל אשר פנה, קיימת בנו נטייה גלותית משהו, להיבהל מכל משב רוח של סקר כזה או אחר, ומכל דמות עטוית עזוז, המצטיירת כמבקשת לפגוע בנו, באמונתנו ובערכינו.

אבל לא בטוח שיש בסיס לחשש הגדול. נכון, תמיד עדיף לחשוש ולהיערך לקראת הבאות. האמרה 'אשרי אדם מפחד תמיד' מנחה את הליכותינו כבר אלפי שנים, אבל לגופו של אדם, ספק אם רע כוחו של לפיד הבן ככוחו של לפיד האב.

כי אנשים העוקבים מקרוב מזה שנים אחרי לפיד הבן, יודעים לספר כי לטוב ולמוטב אין דמיון גדול בינו לבין אביו. האב המנוח, היה סמל של וולגריות, בוטות, גזענות וישות שכל כולה שנאה. שנאה לחרדים, שנאה לערבים, שנאה למתנחלים ושנאה צרופה ויוקדת לכל מי שהוא אינו הוא.

לפיד הבן לעומתו, הוא סמלו של האדם החפץ להתחבב על הבריות, כזה שיעשה הכל, אבל הכל, על מנת שבן שיחו יחשוב עליו טובות. הוא מומחה בהסתרת מגרעותיו, מיומן בטשטוש חסרונותיו ומוכן להמיר את דעתו המוצקה ביותר, תמורת דעה חיובית של אחרים עליו.

הדיון וההשוואה בין הדמויות, מיותרים ולא רלוונטיים, וכך גם החשש הגדול מהבן, הנובע מצילו המכוער של האב שרישומו עדיין נשאר בלבבות הציבור החרדי.
אם יש מכנה משותף בין האישים, הרי שזהו הגל העונתי והחולף שעליו הם רוכבים. כמו הקצף שבפסגת הגלים, כך נישאות מפלגות מרכז במשקל נוצה, אחת אחרי רעותה, אל פסגת הפופולריות בישראל. בדרך הן אוספות סגסוגת, פסולת ונפולת של קולות צפים התרים אחר אחוזי כמיהה אחרי מנהיג חדש, אחרי אופנה חדשה או 'טרנד' חדש שיעניק משמעות לחייהם.

ממפלגת ד"ש של יגאל ידין, דרך צומת של רפול המנוח, ועד למפלגת שינוי ומפלגת הגמלאים במערכות הבחירות האחרונות, תמיד מצאו בני 'השבט הלבן', אנשי המרכז הפוליטי והימין הכלכלי, דמות חדשה להתלות בה. בדרך כלל הייתה הדמות בשר מבשרם - תושבת מרכז תל אביב, אשכנזית, חילונית, ליברלית.

בתחילת הדרך, תמיד הצליח המנהיג החדש להגיע לשיאי מנדטים בסקרים, לפעמים גם בבחירות. אבל תמיד, לאחר חודשים ספורים בזירה האמתית, התברר המנהיג כמנהיג של נייר, של סקרים ושל אוויר חם ומבאיש שאינו מסוגל לייצר סדר יום חדש, ושהראשונים לתעב אותו מעומק ליבם הם דווקא אלו שחודשים אחדים קודם לכן העריצו את הבל פיו וסגדו לכל משפט, הכרזה ואמירה שניפק.

אם יש משהו שעלינו ועל נציגי הציבור שלנו בכנסת לשים לב אליו בהקשרו של יאיר לפיד, הוא דווקא הצורך בלא לעשות. יש מתוכנו כאלו הסבורים כי אם יקדשו בראש חוצות מלחמה נגד לפיד, ייבנו הם מהמאבק. ישנם כאלו הסבורים, כי אם ימתגו את עצמם כעומדים בראש מחנה הנגד, יזכו הם לקטוף דיבידנדים אצל המחנה הענק המתנגד לשנאה שאמור לשיטתם לפיד להפיץ.

כיום, עומד לפיד על מספר חד ספרתי של מנדטים בשקלול כל הסקרים. אם יבחרו נציגי הציבור החרדים לצלוב אותו אל עמוד הקלון ולהפוך אותו למייצג שנאת החרדים, הוא גם יהפוך לכזה. כי כזה הוא יאיר לפיד, משתדל תמיד להגשים את הציפיות הנתלות בו. גרוע מזה, אם הוא יהפוך לפני השנאה ותנועת הנגד לציבור החרדי, הוא עלול לסחוף מנדטים נוספים שיהפכו אותו לכח משמעותי בהרבה.

כיום משתרע הפוטנציאל האלקטורלי של לפיד בין גדותיה השמאליים של מדינת תל אביב למרכזו של שבט הקולות הצפים הלבנים. אם נשמור שלא להניע גלגל אירועים שיוביל לסחף כלל ארצי, שם הוא גם יישאר.

אם נשכיל לדמום בעת הזו, עשוי לפיד למצוא את עצמו מצטמק והולך לקראת הבחירות. די בשינוי סדר היום לכיוון הביטחוני, די בהתעצמות נוספת של איראן או בשינוי מדיני רב משמעות, והבלון הנפוח יאבד אוויר ויאבק להרים את ראשו אל מעל לקו אחוז החסימה.

אז אולי אי אפשר, ולא צריך לומר מה לעשות אל מול לפיד. חשוב שנזכור מה לא לעשות. חשוב שנזכור, שהקב"ה שעזר למגני גחלתו מול גסותו של האב, יעזור לנו גם מול התייפייפותו של הבן.

*

השבוע החזקנו בידינו פיסת היסטוריה. דף נייר צהבהב וקמוט, שנשא עמו קול צלול מהעבר, קול בהיר, ברור, שיצא מפי כתבו של מרן קדוש ישראל, האדמו"ר הרש"ב, האדמו"ר החמישי בשושלת רבותינו-נשיאינו, שכמו נשמר על ידי ההשגחה העליונה להתגלות בימים טרופים אלו העוברים על הנאמנים לה' ולתורתו.

כתב היד שהתפרסם על ידי הרב שמואל הלוי ויינפלד, מגדולי מומחי הדפוס היהודי שידע הדור האחרון, בעל הוצאת הספרים 'שי למורא' שידיו רב לו בההדרת ובגילוי ספרים וכתבי ידות ישנים והוצאתם לאור עולם, נכתב על ידי הרש"ב נ"ע בהיותו באסיפת הרבנים שנערכה על ידי הממשלה הרוסית בפטרבורג.

במשך שנים הסתתרו הדברים, הנוקבים עד תהום, בין עמודי ספר 'שמועות וסיפורים' ולאחרונה זכו לפרסום נוסף.

"בשתיים רעות הנה שלא יימצא בהן טוב כלל", כותב הרבי, בעיצומה של האסיפה הפוליטית שבה נאלץ להשתתף, "האחת, היא רעה שמצד הפחיתות שלו, להיות שהוא אינו הולך בדרך הטובה ואין בו העילוי שבאיש המעלה, אם מפני חוסר כישרונות, אם מפני שאינו רוצה בהם. על כן, אינו רוצה שיהיה בעולם מי שהולך בדרך טובה ומי שיהיה בו העילוי כדי שלא יימצא בעולם טוב הימנו.

"והשנית היא, השונא את הטוב, וכשרואה מי שהולך בדרך הטובה, מקנאו מצד שנאתו בעצם למין הטוב, וזו היא רעה מכל הקנאות.

"הצד השווה שבהם, שהמקנא משתדל להצר ולהעיק את איש המעלה והטוב, לבלבלו ולהדיחו מדרך הטובה.

אמנם גרועה היא גם פעולתו, שישתדל להביא את הטוב אל ההפכי, כי המין הראשון רצונו רק למונעו מהטוב, בכדי שלא יהיה מעולה ממנו, והמין השני רצונו להכחיד את הטוב, וזה דווקא על ידי שמביאו לידי תמורה אחרת, הפכית, ועל כן ישתדל להביאו לידי רע, ולהטעים לו את הרע שימצא בו דוגמת אותו הטעם והתענוג שמצא בהטוב".
קולו של הרש"ב, הרבי שהנהיג את עם ישראל מעיירה קטנה ברוסיה, ממנה נלחם כחומה בצורה נגד המשכילים שניסו להפוך את עם ישראל לעם ככל הגויים, נשמע באזננו, אקטואלי מתמיד.

הרבי, שחי בשנות התפר שבין שלטון הצאר הרוסי להשתלטות הקומוניסטים על רוסיה והפיכתה לבולשביקית, חי בפרק זמן מיוחד מאד בתולדות עם ישראל, ושיגר ממנו פרספקטיבה צלולה כבדולח היישר אל ימינו אנו.

הנהגתו של הרבי מהעיירה הקטנה ליובאוויטש שעל גדות נהר מלאיה-ברזינה, התפרשה מקצהַ האחד של האימפריה הרוסית ועד לקצה השני, כשרשתו פרוסה גם במדינות ובמחוזות אחרים. מיומו הראשון בהנהגה, עמד הרבי הרש"ב בחזית המאבק נגד ההשכלה, ובסוף ימיו - נגד התנועה הקומוניסטית, שתקפה את צעירי רוסיה בעצמה אימתנית, וסחפה עימה נשמות יהודיות רבות.

גלגלי ההיסטוריה מסתובבים, ולפעמים נדמה כי אותם מאבקים שבפניהם ניצבת היהדות החרדית היום, עמדו כבר בפני אבותינו, אבות אבותינו ואבותיהם הם. כמו היום, גם אז, נאבקו היהודים היראים לדבר השם, נגד גזירות חינוך, שביקשו לחלל את פך השמן הטהור, למהול מים זרים במעיין הזך המשקה את צעירי הצאן ולהכריחם ללמוד לימודים זרים, חילוניים.

אז היה זה הרבי, שלמרות שחלק מהגבירים שבסביבתו הקרובה, כאלו שהחשיבו את עצמם כ'אנשי העולם הגדול', סברו כי אולי יש מקום לפשרות, יש מקום 'ללכת עם הזרם', קם במלוא עוזו והדרו, והציב את קו הגבול.

הרבי ידע, כי יש רעים, ש"רוצים להכחיד את הטוב על ידי תמורה אחרת, הפכית. על ידי שמטעימים לו את הרע, וממציאים לו טעם ותענוג בו", ונגד הרעים האלו, הציב הרבי דרך ללא פשרות, נטולת התפשרויות, דרך של הצבת גבול ברורה ועקשנות יהודית נחושה.

שבעת הסעיפים שכתב הרבי באסיפת הרבנים, צריכים להיות מדריך חיוני למי שמבקש לשרוד את האקטואליה המפתיעה בעוינותה לכל הקדוש והיקר לציבור החרדי. קולם של המסיתים והמלעיגים שהשתדלו להצר את רגלינו בתקופה האחרונה עדיין מהדהד, וגרוע מהם, קולם של אלו מתוכנו שביקשו לשנות את הציבור החרדי מבפנים.

סעיף אחרי סעיף מתווה הרבי הרש"ב, דרך ומדריך להכרת הרע, להבנת הסכנה והאתגר שהוא מציב לכל אנשי הטוב, ואת הדרכים להתמודד איתו.

"על כן תכלית ההתגברות של הטוב מול הרע, הוא במעשיו הטובים בפועל ואחר כך יתגבר גם בחכמתו", מסיים הרבי את דבריו.

ולוואי שנלמד ולוואי שנקיים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.