מערכת COL | יום ג' טבת ה׳תשע״ב 29.12.2011

פלצ'ינטה הונגרי > דבורה כובש בודפשט ● מתכון מסביב לעולם

שליחת הרבי לעיר בודפשט שבהונגריה דבורה כובש, מתארחת השבוע במדור הפופולרי 'מתכון מסביב לעולם' של COL ● היא מספרת על מאבק ארך להחזרת בית-הכנסת הראשון שהוקם בהונגריה - לידיים יהודיות, משתפת בשביבים מעולם השליחות המרתק שלה ומעניקה לנו מתכון טעים וקל להכנה לסיפור המלא
פלצ'ינטה הונגרי > דבורה כובש בודפשט ● מתכון מסביב לעולם
תמונות מהווי חיי השליחות בהונגריה
מאת שלומית, COL

על המאכל:
בלינצי'ס או בהונגרית, פלצ'ינטה. מאכל הונגרי אהוב. מתכון שקבלתי מקרובת משפחה, כששמעה שאני יוצאת לשליחות בהונגריה.

מוצרים:

כוס קמח
חצי כוס סוכר
כפית מלח
2 כוסות חלב
3 ביצים
2 כפות חמאה מומסות

אופן הכנה:
לטרוף את כל החומרים יחדיו במטרפה ידנית או במקצפת ידנית, עד שלא נשארים גושים. אם הבלילה קשה מידי להוסיף עוד חלב, אם רכה מידי להוסיף קמח.

לחמם מחבת היטב, לשמן את המחבת כשהשמן חם ליצוק כף מהבלילה לטלטל את המחבת שכולו יהיה מכוסה בשכבה מהבלילה. כשמזהיב הופכים בעזרת מרית את הבלינצ'ס לצידו השני לכמה שניות עד להזהבה, ומוציאים.

מילוי חלבי מתוק:
גבינה לבנה, להוסיף פודינג וניל ודבש לפי הטעם ולערבב היטב.

למלא את הבלינצ'ס במילוי ולגלגל.

להניח במגש יפה. לקישוט אפשר להזליף סירופ שוקולד ולהניח פרוסות של קיוי וחצאי תותים מעל.

ניתן גם לקרר את הבלינצ'ס כשהוא טרי וקר. להפשיר ולמלא לפני ההגשה.

קצת על השליחות:
להונגריה נשלחו לפני 21 שנה השלוחים הראשיים, הרב ברוך ובת שבע אוברלנדר. עם השנים הפעילות גדלה והתפתחה ב"ה. שלוחים נוספים הצטרפו לסייע ולתרום ואנו ביניהם. הקהילה היהודית בהונגריה מונה כ-100,000 יהודים, רובם חיים בבודפשט, וחלק גדול מהם מתבוללים, כך שיש כר נרחב לעבודה...

כיום אנו מפעילים כ-5 בתי כנסיות בהם משמשים כרבנים - השלוחים. בעלי ואני מפעילים את בית הכנסת שנמצא באו בודה - בצד השני של העיר. הבית כנסת באו בודה היה הבית כנסת הראשון שהוקם בהונגריה לפני כ-200 שנה. ב-60 השנים האחרונות הוא עבר בין השאר לבעלות של אחת מרשתות הטלוויזיה המקומיות והם השתמשו בו כסטודיו.

בעלי עבד מס' שנים למצוא מבנה עבור בית כנסת בצד השני של העיר, לפני כמה שנים קבלנו מהעירייה מבנה עבור בית הכנסת ומזה תקופה ארוכה בעלי עובד לסדר אותו מבחינה ממשלתית ע''מ שנוכל לבנות ולשפץ אותו. כשפנה לאחד הגבירים בבקשת תרומה עבור שיפוץ המבנה לבית כנסת הוא העלה את הרעיון של חידוש וקבלה בחזרה של בית הכנסת הראשון בבודפשט. בסיעתא דישמיא, תוך מספר חודשים קבלנו את המבנה להשכרה והתחלנו לשחזר אותו. בחגים דאשתקד פתחנו אותו לתפילות וב"ה מאז הוא פעיל בכל שישי-שבת, אנו מקיימים שם פעילויות לילדים, מסיבות לחגים ואירועים כגון בריתות, חתונות, שיעורים וכו'.

"קפיצה למים":
בשנים הראשונות לשליחותי בהונגריה מסרתי שעור לנשים צעירות בשפה האנגלית, שכן אז לא ידעתי מילה בהונגרית. אחרי מספר שנים השיעור דעך...

עם השנים למדתי לדבר הונגרית , ב"ה. מספר חודשים אחרי שפתחנו את בית כנסת המחודש, פנתה אלי אחת הנשים מבית הכנסת בבקשה לעשות שעור לנשים בהונגרית במקום. אני קצת דחיתי את העניין וחששתי, שכן אמנם אני מדברת הונגרית שוטף, אבל מכאן ועד למסור שעור בהונגרית, חשבתי שהמרחק גדול. וגם לא הייתי בטוחה עד כמה אותה אישה רצינית והאם נצליח לגבש קבוצה.

לאחר שכל יום שישי כשנפגשנו היא דחקה בי החלטתי לאזור אומץ ולהתחיל. ב"ה השיעור מתקיים כבר מספר חודשים ונוצרה קבוצה של נשים קבועות על פי רוב שמגיעות, לאט לאט מצטרפות אליהם עוד ועוד נשים. בנוסף, גיליתי שההונגרית שלי טובה משחשבתי ואני מצליחה למסור את השיעורים בהונגרית ללא קושי רב ( כמובן שאני משתדלת מילים קשות ועמוקות יותר, להכין מראש).

מאז אותה אישה התחזקה מאוד וכיום היא שומרת מצוות, ב''ה אף נישאה לבחור יהודי ישראלי שומר מצוות, מקורב של השלוחים לקהילה הישראלית, משפחת רסקין שיחיו'. הזוג שנישא הינו חלק חשוב מקהילתנו.

הכוח הנשי בשליחות:
כמו שכתוב על אברהם ושרה, שהוא היה מגייר את הגברים ושרה את הנשים. הכח שלנו הוא לקרב את הנשים, הן ביחס אישי ובקשר אחד על אחד והן בעזרה ליולדת, שעורי תורה והתוועדויות לנשים. מניסיוני אני רואה, שלמרות שאצלנו, ב"ה, יש רשת שיעורים רחבה ועשירה אותם מוסרים השלוחים הרבנים, אין תחליף לקשר האישי, לחום ולגיבוש של הנשים עם השליחה - אישה.

מסר הוראה:
להשתמש בכוחות ובכישרונות שהקב"ה חנן אותנו בשביל השליחות. אין שליחה שהשם לא חנן אותה בכישרון כלשהו וב"ה בשליחות יש צורך בכל התחומים, כך שכל שליחה יכולה למצוא את עצמה תורמת במה שהיא יכולה. כמובן להשתדל ביחד עם זאת לא לשכוח את השליחות בבית ולדעת לאזן.

תכנונים ושאיפות:
להשתדל לעשות את רצון המשלח.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.