מערכת COL | יום כ"ד כסלו ה׳תשע״ב 20.12.2011

יוצאים ל'מבצע חנוכה'? מדריך הלכתי ● מיוחד ב-COL

כיצד מדליקים נרות במרכזי העיר? האם מברכים? מותר להדליק ביום? האם מותר להציב חנוכיות מגז? וכיצד יש להדליק את החנוכיות הניידות - טנק מבצעים ● מדריך מקיף ועכשווי מתוך הספר הפופולארי "המבצעים כהלכתם" הסוקר את מבצעי הרבי ומביא שאלות נפוצות ופתרונן על כל המבצעים ● מיוחד ב-COL למדריך המלא
יוצאים ל'מבצע חנוכה'? מדריך הלכתי ● מיוחד ב-COL
(צילום ארכיון: ברוך עזאגווי)
הדלקה מרכזית

הדלקת נר חנוכה במקומות ציבוריים
להדליק נר חנוכה בזמנו ובברכה במקומות ציבוריים ופומביים, כדי להדגיש העניין ד'פרסומי ניסא', בכל עיר ועיירה, כפר ומושב, במקום הציבורי והמרכזי ביותר. ואם ישנה אפשרות להדליק גם במקומות נוספים – מה טוב. יש להודיע להנאספים שאינם יוצאים ידי חובתם בהדלקה זו, ולעוררם להדליק נר חנוכה בביתו של כל אחד ואחד . וכשנאספים במקום לא יהודים, יש לעוררם על דבר מצוות בני נוח שנצטוו בהן, ומצווה לפרסם עושי מצווה, כולל על ידי פרסום התמונות וכו' .

ברכה על הדלקה ציבורית

כתבו רוב הפוסקים , שכיון שבזמן הזה, הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת חידוש הוא – כיון שכל אחד מדליק בביתו – אין לך בו אלא חידושו, ואין להדליק בברכה אלא בבית הכנסת. אבל באסיפות, עצרות עם ומסיבות וכו' המתקיימות בין אולמות וברחובה של עיר, אין להדליק נר חנוכה בברכה ואף אם מתפללים שם מנחה וערבית.

אבל יש אומרים שבעצרות עם גדולות, במקומות שמן הסתם נמצאים שם יהודים אשר לא הדליקו ולא שמעו הדלקת נר חנוכה, מותר להדליק בברכה. ובפרט אם הוא ברחובה של עיר, שאין לך פרסום הנס גדול מזה. ויש שמדמים ההדלקה ברחובה של עיר להדלקה בבית הכנסת שנתקן משום פרסומי ניסא ולא בשביל לצאת ידי חובה. ואם כן, לכתחילה (בשביל לברך) צריך שיהיו עשרה (וגם נשים וקטנים מצטרפים), וגם אם יבואו העשרה אחר כך בתוך החצי שעה יכול להדליק.

ולפי זה עדיף להדליק בחנות במקום מרכזי, כגון בחלון ראווה או ליד הקופה וכדומה. וגם אם החנות נסגרת תוך פחות מחצי שעה – אך החנוכיה דולקת ויכולים לראותה עשרה – אפשר להדליק בברכה. ובכל מקרה, יש להבהיר לבעל החנות וכדומה שאינו יוצא ידי חובה בהדלקה זו ועליו להדליק שוב בבית ".

ההדלקה בברכה במקומות ציבוריים - רק בלילה

להלן קטע משיחת הרבי אודות כינוס ילדים בחנוכה. הרבי מורה כי במהלך הכינוס ידליקו חנוכייה בשביל פרסום הנס, אולם היות והכנס מתקיים ביום אין להדליק בברכה. משמע מכך, שאילו הכנס היה מתקיים בלילה, היו צריכים לברך למרות שזו חנוכייה ציבורית: "...ולכן היתה הנקודה - הטעונה תיקון, עקב טעות ש'התגנבה' בדבר - שביקשו שיראו להדליק נרות חנוכה גם היום במשך היום, ועל אחת כמה וכמה בימים שלפני זה, ולאסוף ילדים (ילדים בשנים, ועל אחת כמה וכמה 'ילדים' מבחינת ידיעותיהם ביהדות), ולהסבירם מהו עניין החנוכה, ומובן מעצמו - שהדלקה זו צריכה להיות בלי ברכה, כי ברכה היא אך ורק בלילה..." .

הדלקת חנוכייה מרכזית באמצעות גז

בקובץ הלכות של הגאון ר' משה פינשטיין, שנדפס בסוף ספר 'מקראי קודש' , כתב נכדו בשמו: "וכן לא יוצא ידי חובת נר חנוכה בהדלקת גז כמו שאומרים שמדליקים נרות גז למעלה בכותל המערבי. ובכל זאת, בנר מחשמל או מגז יש ענין של ראיית פרסום הנס - שטוב לעשות כן (אם אין אפשרות אחרת) אף על פי שלא יוצאים ידי חובה בכך".

והגרצ"פ פרנק ב'מקראי קודש' מביא את המקורות בפתחי שערים ובבית יצחק, ומביא שהגאון הרוגצובי זצ"ל נשאל על הדלקה בחשמל בערב שבת קודש ובמוצאי שבת קודש, והשיב שבמוצאי שבת שרי דהא אש הוא, אבל בערב שבת אין שרי, כי מברכין "להדליק נר" ואינו .

ומובא ב'מור וקציעה' ליעב"ץ (סי תער"ב): "ברכות של נר חנוכה... הברכה היא בכלל עיקר מצות פרסומי ניסא, וכי מדליק בלא ברכה לא מידי עבד דהרואה אומר לצורכו הוא דאדליק, ואם כן, ברכת להדליק נר חנוכה הוי חלק מגוף המצוה", ע"כ.
על פי זה יתכן לומר, שבעצם קריאת הברכה עושה המדליק פרסומי ניסא.

ולכן, במידה ואין מניעה הלכתית ברורה לברך, כלומר - כשהחנוכייה עצמה כשרה - חשוב לברך. ומי שלא מברך על הדלקת חנוכייה ציבורית, לא עסק בפרסומי ניסא במובן ההלכתי - אם כי, מילא את רצון הרבי ועסק בהפצת היהדות ועל כך אין עוררין.

הדלקת נרות בדבר שריחו רע

אין מדליקין בדבר שריחו רע, כיון שעיקר פרסומי ניסא הוא ראיית הנרות, וחיישינן שמא יניחו ויצא .

הדלקה ברכב שיש בו חדר שינה (טנק מבצעים)

על דבר שאלתו אם מותר להדליק נר חנוכה על הרכב שיש בו חדר שינה, לא מצאתי הדבר מבואר, אבל הלא מי ששילם בעד כל הלילה, הוי כשכר לו בית דירה לאכול ולישן שם, וחייב בנר חנוכה, ואף דהרכב איננו עומד במקום אחד, לא נמצא שיצטרך בית קבוע למה שמצותו בשביל פרסומי ניסא.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.