מערכת COL | יום כ"ג חשוון ה׳תשע״ב 20.11.2011

חב"ד בקריית ביאליק פתחה סניף ראשון של 'מעגל הידידות'

לפני מספר חודשים עמד טל כ' ליד ספר התורה, ובהתרגשות ברך את הברכות המפורסמות והמוכרות, אותן כל נער בר מצווה מכיר ומדקלם. עבור טל, שהינו ילד אוטיסט, מדובר בהישג גדול ● הרב פינחס מרטון, שליח חב"ד בקרית ביאליק, נפגש עם טל ועם תשעה חברים נוספים, בבית הספר הממלכתי 'קדימה' במהלך שנת הלימודים האחרונה, על מנת להכין אותם לבר מצווה שלהם ● כעת, מתעתד הרב מרטון לפתוח סניף ראשון מסוגו של "מעגל הידידות" בישראל לסיפור המלא
חב

by R. C. Berman

לפני מספר חודשים עמד טל כ' ליד ספר התורה, ובהתרגשות ברך את הברכות המפורסמות והמוכרות, אותן כל נער בר מצווה מכיר ומדקלם. עבור טל, שהינו ילד אוטיסט, מדובר בהישג גדול.

הרב פינחס מרטון, שליח חב"ד בקרית ביאליק, נפגש עם טל ועם תשעה חברים נוספים, בבית הספר הממלכתי 'קדימה' במהלך שנת הלימודים האחרונה, על מנת להכין אותם לבר מצווה שלהם.

כעת, מתעתד הרב מרטון לפתוח סניף ראשון מסוגו של "מעגל הידידות" בישראל. בכך, הוא לוקח את פרוייקט ההתנדבות שלו עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים צעד אחד קדימה.

"כל אחד זקוק לחבר", מסביר הרב מרטון. "הילדים הללו באופן מיוחד צריכים חברה".

מעגל הידידות פועל בלמעלה מ-70 מוקדים של חב"ד בעולם. זוגות של מתנדבים "מאמצים" ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הם מבקרים בבתיהם ומקיימים עמם תכניות חברה והוואי סביב מעגל השנה. המסגרת החדשה שתוקם בקרית ביאליק תהיה תכנית ההתנדבות הראשונה בישראל של מעגל הידידות במתכונת מורחבת. (כיום, פועל סניף אחד של 'מעגל הידידות' בישראל, בעיר אשקלון, במתכונת בית-ספרית).

אם 'מעגל הידידות' בקרית ביאליק תתבסס ותצליח, יהיה זה אב מודל לסניפים נוספים שיקומו בארץ. בית חב"ד בשכונת בבלי בתל אביב, נמצא גם הוא במסלול דומה, ועומד להתחיל בימים אלו בפעילות של 'מעגל הידידות' במתכונת דומה.

"כשאתה עובד עם אנשים עם מוגבלויות, נופלות המחיצות. או אז אתה מבחין שרב המשותף והמאחד על המבדיל והמפריד", מסביר הרב שלום גליצינשטיין, מנהל בית חב"ד בשכונת בבתי בתל אביב. "ההתנדבות תורמת לא רק לילדים המוגבלים ובני משפחותיהם, אלא גם למתנדבים עצמם. הם לומדים להכיר את השונה. ההתנדבות במסגרת של חב"ד מסירה את כל המחיצות וההבדלים שבין אנשים".

בשטח קטן שנפער על שולחן עמוס בפליירים ועלונים שונים, ספרי יהדות ומחשב, פורס הרב מרטון את התוכניות שלו העתידיות לשנת הפעילות הקרובה. המטרה שלו היא להתחיל עם 'פיילוט' – 20 מתנדבים ו-10 ילדים מיוחדים. החברים יפגשו פעם בשבוע בבתיהם של ילדים, ופעם בחודש או חודשים ייפגשו כולם לאירוע מגבש קבוצתי כמו באולינג, רכיבה על סוסים וכד'.

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים כבר נרשמו לפרוייקט. חלקם מתוך מועדון בר המצווה. "הבן שלי מסוגל לתקשר ואף לבטא את עצמו", כותבת אמא אחת על טופס הרישום שלה.

אשת השליח, הגב' אסתי מרטון, מעצבת גרפית מוכשרת במקצועה, הכינה מצגת אטרקטיבית על מנת להפוך את המסר של 'מעגל הידידות' מובן וקליט לדור המקוון.
לרב מרטון קשר הדוק עם רכזת המתנדבים של בית הספר 'אורט' ביאליק. זו האחרונה הביעה את הסכמתה, והשנה פעילות 'מעגל הידידות' תוכר כאופציה התנדבותית עבור התלמידים המחויבים בשעת מחויבות אישית של התנדבות בקהילה. נכון להיום מסגרות ההתנדבות הפופולאריות הינן מגן דוד אדום ומערך כיבוי האש, אך 'מעגל הידידות' תנסה להתחרות ולגייס מתנדבים.

מכשולים אינם מרתיעים את הזוג מרטון. מאז שהובאו לפני כחמש שנים לקרית ביאליק על ידי השליח הראשי לקריות, הרב משה אוירכמן, הם הצליחו לעשות גם את מה שנראה היה כבלתי אפשרי. דוגמא לכך הוא גן ילדים דתי ראשון שנפתח בשנה שעברה ביוזמתם.

כאשר הם באו להתגורר בשכונת גבעת הרקפות החדשה בקרית ביאליק, הם גילו שאין במקום בית כנסת. אנשים היו נאספים להתפלל בבתים פרטיים. בית חב"ד אירח את תושבי השכונה לתפילות החגים במקלט רחב ידים (שהייה במקלט גם לא בעת מלחמה אינו דבר מופרך בהוואי הישראלי).

ההיענות היתה גדולה. מאות מתושבי השכונה באו לתפילות יום הכיפורים. "היה זה מיד אחרי מלחמת לבנון השניה", מסבירה הגב' מרטון, "כנראה שבעתות מלחמה אנשים חשים צורך עז להתפלל". בשנים הבאות גיבשו הזוג מרטון קהילה, מה שהוביל בסופו של דבר את הגורמים העירוניים והממשלתיים להעניק לקהילה מקום מרווח לתפילה. כיום, מוביל הרב מרטון את הקהילה שלו ואת הפעילות הענפה מתוך משרדו השוכן בבניין מרווח ומאיר פנים – "בית הכנסת הקהילתי גבעת הרקפות".

בקצה המגרש של בית הכנסת ניצב מבנה נטוש קטן. על גג המבנה עומדת מכונה עתיקה, דומה במעט לפומפיית ענק של ירקות או גבינה צהובה... לשאלתי, מסתבר כי ממש כאן פעלה מחצבה קטנה והמתיישבים הראשונים מייסדי קרית ביאליק השתמשו במכונה הזו לצורך יצירת אבני חצץ מהם סללו כבישים. באופן סמלי, ניתן לומר שבית חב"ד בקרית ביאליק "סולל דרכים חדשות" בליבותיהם של האנשים. מהמקום הזה יוצא מסר רענן המאפשר לתושבים להכיר טוב יותר את יהדותם ואת זהותם הפנימית.

כאשר הרב מרטון יוצא לרחוב וחולף על פני גן ילדים סמוך, הילדים בני הארבע מקבלים את פניו כאילו היה כוכב תקשורתי. הם נכרכים אחריו ולא מאפשרים לו להמשיך. ילדה קטנה בשמלה וורודה רצה לעברו בהתרגשות, "הרב פיני, אתה זוכר שהייתי אצלך בבית עם אבא ואמא?"

"הם חשים כמו הייתי חבר שלהם", מסביר הרב מרטון. "עבורי זהו הישג גדול. כאשר ילדים רואים רב, והם מרגישים שהוא חלק מהנוף השכונתי, זהו הישג".

במשך השנים מקפיד הרב מרטון לקיים פעילות עניפה במוסדות החינוך בקרית ביאליק, הכוללות בין השאר סדנאות לקראת החגים: סדנת השופרות, מאפיית מצות לילדים, סדנת חנוכה ויצירת שמן זית ועוד ועוד. הסדנאות מוערכים על ידי מנהלי בתי הספר. מר עמי ראובן, מנהל מחלקת החינוך בקרית ביאליק, מודה לרב מרטון עבור "העשרת הידע של תלמידים רבים, ובמיוחד בכל הנוגע לערכי היהדות התורה והמצוות". הוא מביע תקווה כי הרב ימשיך להרחיב את פעילותו.

אמא של טל מביעה תקווה ש'מעגל הידידות' אכן יתבסס ויצליח. "אני מקווה שלטל יהיו חברים בבית, ושהוא עצמו ילמד להיות חבר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.