מערכת COL | יום י"ח חשוון ה׳תשע״ב 15.11.2011

"הרבי אמר לי: רוסיה חשובה, אבל תטפל בהתבוללות בארה"ב"

הסנטור הידוע פרנק לאוטנברג מניו-ג'רסי היה אחד מאורחי הכבוד בחגיגות העשור למוזיאון היהודי בברלין ● במהלך האירוע, הוא חשף לשליח חב"ד בברלין, הרב יהודה טייכטל, את תוכן הפגישה שהייתה לו עם הרבי, כשעמד בראש 'המגבית היהודית המאוחדת' ● "אמרתי לרבי שצריכים לאסוף כסף בשביל היהודים בברית המועצות, והרבי אמר שצריכים להציל גם את היהודים הצעירים של ארצות-הברית מסכנת ההתבוללות", שיחזר לאוטנברג ● "באותו זמן לא הסכמתי עם הרבי, אבל היום, אחרי 35 שנה - אני מודה שהרבי צדק! הרבי ראה מה שאחרים לא ראו" לסיפור המלא
"טעיתי, הרבי צדק!". הסנטור פרנק לאוטנברג עם הרב טייכטל (צילום: COL)

מנחם כהן

בימים אלו חוגג המוזיאון היהודי של ברלין עשר שנים להקמתו. במסגרת זו, התקיים דינר מפואר עם ראשי מדינת גרמניה וראשי וראשי התעשייה והמסחר.

אורחת הכבוד בדינר, הייתה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. במהלך נאומה, הביעה הקלנצרית את שמחתה מההתפתחות של החיים היהודיים בגרמניה. "זה מתבטא גם בזה שלאחרונה יש רבנים צעירים שמקבלים תעודות רבנות בגרמניה", היא אמרה והתכוונה לצעירים החב"דיים הלומדים במכון הסמיכה בברלין. 

בדינר נכח גם שליח הרבי לברלין, הרב יהודה טייכטל שהיה למעשה האישיות החרדית היחידה באירוע - מה שגרם לקידוש השם גדול, כשמשתתפים רבים התעניינו אצלו על יהדות. 

סכנת ההתבוללות

אחד האורחים שהגיע במיוחד מארה"ב, היה הסנטור הידוע פרנק לאוטנברג מניו-ג'רסי. "שמעתי בעבר שהוא היה בעבר ב'יחידות' אצל הרבי, אז ניגשתי לברר את אצלו את פרטי ה'יחידות' העלומה", מספר ל-COL הרב טייכטל.

"הרבי מליובאוויטש ראה רחוק מאוד, מה שאחרים מעולם לא ראו", פתח לאוטנברג בדברים. בתקופה בה היה אצל הרבי, בערך בתחילת שנות השבעים, עמד לאוטנברג בראש ארגון UJA (המגבית היהודית המאוחדת) - מפעל גיוס הכספים העיקרי בקרב קהילות יהדות ארצות-הברית.

"אמרתי לרבי שצריכים לאסוף כסף בשביל היהודים בברית המועצות ולהציל אותם, היות והמצב שם קשה מאוד", שיחזר לאוטנברג, "הרבי אמר לי 'נכון שצריכים להציל את יהודי רוסיה, אבל צריכים באותה מידה להציל גם את היהודים הצעירים של ארצות-הברית. שאלתי את הרבי למה כוונתו, הרי באמריקה יש הכל?

"הרבי הסביר לי שאומנם יש סכנה גדולה ברוסיה, אבל יש גם סכנה גדולה באמריקה - סכנת התבוללות. הרבי הוסיף ואמר שארגון UJA, בראשו עמדתי, צריך לעשות הכל בכדי לטפל בתופעת ההתבוללות. הרבי עודד אותי להתעסק בזה, לא פחות מהנושא של הצלת יהדות רוסיה.

"הרבי המשיך ואמר שצריך לשים לב אפילו לחינוך ילד יהודי הנמצא בקרוליינה - שהוא לא יתבולל חס ושלום. הרבי שב והדגיש שזה צריך להיות התפקיד של UJA".

"הרבי ראה למרחוק - וצדק"

אחרי שסיפר את תוכן ה'יחידות' העלומה, הוסיף לאוטנברג: "באותו זמן, אינ לא הסכמתי עם הרבי והייתי בדעה אחרת. חשבתי שתפקידי לדאוג לעזור ליהודים מאחורי 'מסך הברזל'.

"היום, אחרי 35 שנה מאותה 'יחידות' שאזכור כל החיים - אני מודה שהרבי צדק! הרבי ראה החשיבות של חינוך יהודי ושזה מהדברים הכי חשובים. הרבי ראה רחוק מאוד, הרבי ראה מה שאחרים לא ראו".

בהמשך השיחה, התייחס לאוטנברג לחיים היהודיים בגרמניה. "דווקא עכשיו, כשאנחנו נפגשים בברלין - המקום שהיה מקור החושך והרוע - במסגרת דינר יהודי עם הקנצלרית של גרמניה, אני שמח לחשוף את ה'יחידות' שלי עם הרבי, שכעת מקבלת משמעות מיוחדת".

תוך כדי השיחה המשותפת, חלף במקום שר האוצר וולפגנג שאובלה (שביקר בעבר במרכז חב"ד בברלין). "אני מכיר את העבודה המדהימה של חב"ד, ביקרתי שם בעבר וראיתי את הפעולות שלהם מקרוב", אמר השר והמשיך לדרכו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.