מערכת COL | יום כ"א תשרי ה׳תשע״ב 19.10.2011

פריד הפתיע: "לא שולל לעשות עלייה לישראל עם משפחתי"

בראיון שהעניק הזמר החסידי ר' אברהם פריד ליהודה שליזנגר בעיתון "ישראל היום", הפתיע פריד כשאמר שהוא לא שולל לעשות עלייה לישראל ● במשך השנים קיבל פריד לא אחת ביקורות מרומזות על כך שהוא מעדיף לחיות בחו"ל דווקא הרחק מישראל. "אני שומע כל יום חדשות יודע בדיוק מה קורה בארץ. אולי גם אני אעשה עלייה זה דווקא יכול להיות" לראיון המלא
פריד הפתיע:
יהודה שליזנגר, ישראל היום

בבוקר הראיון עם אברהם פריד הטלפון שלי מצלצל. על הקו ישראל חבר קרוב מתקופת הילדות. "נו אתה מתרגש."? בהתחלה לא הבנתי. "מתרגש ממה"? שאלתי. "אתה מראיין היום את אברהם פריד לא?". ולא במקרה התקשר אותו חבר שלא הצליח בעצמו להסתיר את ההתרגשות.

אברהם פריד הוא מיתוס מענקי הזמר החרדי אם לא הגדול שבהם. אין כמעט חובש כיפה מכל סוג שהוא - שחורה סרוגה קטנה גדולה לבנה של נחמן מברסלב או אמריקנית שלא מכיר את האיש. אין כמעט חתונה ב30- השנים האחרונות שלא הושמעו בה לפחות כמה משיריו שהפכו כבר להמנונים מסורתיים. אלא שעכשיו אחרי עשרות שנות קריירה פריד הזמר החרדי הבולט ביותר בתחום מחליט לשנות כיוון.

פריד לא נפטר מהכיפה מהזקן ומהדיבור על הרבי מלובביץ' בעיניים זורחות אבל מחליט לצאת מהבועה החרדית ולפנות לקהל רחב יותר - הקהל "הישראלי" כהגדרתו או במילים אחרות החילוני. הוא עושה זאת לא רק דרך המוסיקה בדיסק חדש שעתיד לצאת בקרוב וכולו שירים עבריים אלא גם דרך התערבות במה שמרכיב את החיים היומיומיים בישראל.

פריד מכניס את ראשו לביצה המקומית בלי להתבייש ומצהיר שרוצחי משפחת פוגל צריכים לקבל עונש מוות ושהדת חשובה "אבל לא בכפייה" אינו מתרגש מהרבנים שקוראים להחרים את הזמרים החרדים ("לי יש הופעות ברוך השם") ומגלה שהזמר החביב על ילדיו הוא דווקא יוסי אזולאי גיבור "מאסטר שף".

הסובבים את פריד אומרים שהפנייה לקהל ה"ישראלי" היא מהפך היסטורי כמעט. "תחשוב על שלמה ארצי מתחיל לשיר 'משיח משיח' דוד ד'אור עושה ראפ או קובי פרץ שר 'מה אברך"' מנסה להסביר אחד מאנשיו של פריד את השינוי.

"לפני כמה שנים כשציינתי 25 שנה לקריירה המוסיקלית שלי הלכנו לראיין כל מיני זמרים שמכירים את השוק הישראלי" מספר פריד בראיון שערך עם "ישראל היום" במהלך גיחה קצרה ארצה. "אחד המרואיינים היה יהורם גאון שאמר לנו משפט חזק: 'אני כבר יודע שאתה יודע לשיר מוסיקה חסידית פעם תנסה לרגש אותנו בשיר עברי.' חשבתי על זה ואמרתי למה לא?".

כמה ימים לאחר מכן נסע יובל סטופל המלחין המוסיקלי של פריד ברכב ושמע ביצוע מהתוכנית "כוכב נולד" לשירה של ירדנה ארזי "שהשמש תעבור עלי". זה היה רק עניין של זמן עד שהחידוש לחידוש יהפוך ללהיט.

"הקלטתי את השיר בקולי ושלחתי לאבריימ'ל" נזכר סטופל "הוא לא הכיר אותו ומאוד התלהב ושאל אם זה שיר חדש. הוא לא חי בארץ ולא מכיר את השיר אבל המילים היו מאוד מתאימות - 'רק תפילה אשא' וכדומה. התקשרתי ליורם טהרלב (מחבר השיר) שאלתי אם אפשר לשנות את אחד הבתים שהיתה בו בעיה עם המילים ובאופן נדיר הוא הסכים. הקלטנו את השיר בצורה מקצועית וקיווינו באמצעותו אחרי הרבה שנים לנסות להיכנס לשוק הישראלי לעבור את מחסום תחנות הרדיו החרדיות. התייעצנו עם מישהי מוכרת מתחום יחסי הציבור היא התלהבה ורק אמרה שאת הקטע הראשון שנשמע כמו קטע חזנות צריך להוריד אבל אברהם אמר לי שאני לא נוגע בזה".

"כמו שיש זמרים שסגנון מזרחי הוא הייחודיות שלהם זו הייחודיות שלי" מוסיף פריד "שלחנו לרדיו בלי יח"צ בלי כלום וזה תפס מאוד חזק".

ההתחלה - תחת שם בדוי

למרות השינוי שעובר פריד הוא מתעקש לציין את המטרה שלשמה הוא שר כבר קרוב ל30- שנה. "העם היהודי לא שלם. היהודים נמצאים בגלות עד שיבוא המשיח אסור שאף יהודי יישאר מאחורה" הוא יורה את המסרים המוכרים מחסידות חב"ד שאליה הוא משתייך. "אני יכול קצת לעזור ולנסות לחבר את האנשים. כשטסתי לארץ ניגשה אלי דיילת ואמרה לי כזה 'ברוך הבא' גדול ושהיא מאוד מתרגשת שאני בטיסה הזאת. זה מאוד החמיא לי שהיא בכלל מכירה אותי אבל הבנתי שדרך השירה אפשר להגיע לקהל החדש שרוצה לשמוע דברים עם נשמה. 'שהשמש תעבור עלי' זה שיר ישראלי עם המון נשמה עם תפילה כולם יכולים להתחבר לזה".

אברהם פריד או בשמו האמיתי אברהם שבתאי הכהן פרידמן נולד לפני 52 שנה בקראון הייטס ברוקלין ארה"ב. את דרכו המוסיקלית החל כבר בגיל 9 במקהלת הישיבה שבה למד כשבאחת ההופעות הבחין בו מפיק חרדי והציע לו לקחת את השירה צעד אחד קדימה. "שרתי עד הבר מצווה בכמה הופעות" הוא מספר "כשהגעתי לגיל 13 כבר באתי לאולפן להקליט שיר. בכל הסולואים תמיד הייתי לוקח את הקטע הגבוה בגלל הקול שהיה לי אבל פתאום ניסיתי לשיר סולו בקול גבוה ולא הלך. כדי שלא אתבייש נתנו לי לשיר דווקא בקול נמוך ומאז אפשר לומר שהולך לי יותר טוב".

אבל לא תמיד היה פריד שלם עם הדרך שבחר וההתחלה היתה מלאת לבטים. כך למשל כשהדיסק הראשון שלו ראה אור מספר פריד הוא התבייש במקצוע החדש שלו ולכן בחר בשם אחר כדי שלא יזהו אותו: "לא היו אז זמרים חרדים כמעט. היה רק מרדכי בן דוד. לא רציתי שיידעו שזה אני שיניתי את השם וחשבתי שלא יזהו אותי".

אלא שפריד טעה ובגדול. הוא הפך לאחד הזמרים המצליחים בכל הזמנים של המוסיקה החרדית: הוא הוציא יותר מ30 דיסקים לא כולל סינגלים ואוספים ועל פי ההערכות מכר מהם עד היום יותר ממיליון עותקים. מדי חודש הוא מופיע שבע או שמונה פעמים בכל רחבי העולם. אחת ההופעות הגדולות שלו היתה דווקא בישראל לפני כעשור אז הופיע בגן סאקר בירושלים לעיני קרוב ל170- אלף איש. על הכנסות כספיות לא מדברים מפאת הצניעות אבל אנשיו אומרים ש"לא צריך לעשות עבורו ערב התרמה"... ואילו הוא מוסיף בחיוך אופייני: "החלטתי שאעבוד בשירות הבורא. אני משתדל לתת לו כמה אחוזים".

פריד כאמור לא מתכוון להגיע לציבור הישראליחילוני רק דרך המוסיקה. עד היום לא נהג לבטא בפומבי את דעותיו בנוגע למה שקורה במדינה אבל עכשיו הוא מקווה שיתעניינו במה שיש לו לומר. "מה שקורה בארץ זה נוראי למשל הרצח של הרב אבוחצירא או האויבים מסביב שרוצים להרוג אותנו והיה הרצח באיתמר שזה כמעט בלתי נתפס. עכשיו קראתי שהרוצח של בני המשפחה קיבל 130 שנה בכלא. יהיו לו מחשב טלוויזיה מים חמים הוא יחיה. הם - כבר לא. אם אין עונש מוות שלפחות לא יהיו להם תנאים כל כך טובים".

הסיפור של משפחת פוגל זיעזע אותו. הוא לא רוצה להרחיב על הקשר עם המשפחה כיוון שאינו רוצה להיתפס כמי שמחפש פרסום על גבם של הנרצחים. עם זאת הוא לא מסתיר שכמעט מדי שבוע הוא משוחח עם תמר פוגל ומספר כי השיחות הללו נותנות לו הרבה כוח.

מלבד זאת יש לפריד גם מה לומר על החיכוך המתגבר בין החילונים לדתיים: "יש דברים שצריכים תיקון. יש בארץ בעיה עם הציבור הדתי אני לא יודע מי אשם אבל נוצר מצב של ריחוק. צריך שיהיה יותר חינוך לדת ולמושגים דתיים אבל לא יעזור שתהיה כפייה דתית. השירה היא אחד הדברים שמאחדים בינינו וכשאני וחנן יובל מופיעים ושרים 'תניא' (שיר חסידי) הוא מוציא כיפה ומכבד את זה. יש דרך לחיות יחד. יש חילוקי דעות אבל אפשר למצוא מכנה משותף".

בחזרה למוסיקה. הסגנון של פריד השתנה ובשעה שיוצרים רבים במוסיקה הישראלית הולכים ומתקרבים למוסיקה הרוחנית-דתית למשל משפחת בנאי עמיר בניון ועוד דווקא פריד הולך בכיוון ההפוך. "כל אחד הולך לכיוון שלא היה בו" הוא אומר "החוזרים בתשובה מגלים את הפסוקים אני בא מהפסוקים. גיליתי שיש קהל גדול לשירים שלא באים דווקא מהמקורות וככה יכירו את אברהם פריד".

אלא שלדבריו לא כולם מקבלים בהבנה את השינוי שהוא מתכנן. "זה בשני הצדדים - יש אנשים בצד החילוני שאומרים מה פתאום הוא החרדי הזה מתחיל לשיר שירים ישראליים ויש אנשים בצד החרדי שחושבים שזה לא מתאים שזמר חרדי מתחיל לשיר שירים 'כלליים.' אין לי שום טענה אני יכול להבין את כולם. מבחינתי זו עדיין זכות לשיר. כשבחור בעל חזות חילונית מקועקע כולו מגיע להופעה שלי ומתרגש מהשירים שלי וכשאמא מספרת שעד גיל 5 הילד שלה לא הוציא הגה מהפה ורק אחרי ששמע את השירים האלה התחיל לדבר - זה נותן לי הכל. זו זכות ושליחות".

אלו הן גם הסיבות לכך שפריד לא מתכוון לפרוש מהמוסיקה גם אחרי 30 שנה: "זו עבודה קשה אני לא בן 25 אבל הסיפורים האלה על השמחה של האנשים דרך המוסיקה לא מאפשרים לי לנוח. זו אחריות ושליחות שהרבי מלובביץ' הטיל עלי ואמשיך כל עוד אוכל".

תופס את הקהל כמו כוכב רוק

במשך השנים קיבל פריד לא אחת ביקורות מרומזות על כך שהוא מעדיף לחיות בחו"ל דווקא הרחק מישראל. "אני שומע כל יום חדשות יודע בדיוק מה קורה בארץ הילדים שלי מאוד אוהבים זמרים ישראלים ומאוד הפתיע אותי שהם החליטו לשמוע את חיים ישראל מידד טסה (זמרים חרדים) או פתאום שירים של יוסי אזולאי. אולי גם אני אעשה עלייה זה דווקא יכול להיות".

בתקופה האחרונה וכחלק מהשינוי התחיל אברהם פריד להופיע יותר עם זמרים ישראלים מוכרים. אחד מהם שכבר הפך יחד איתו כמעט לצמד הוא חנן יובל. "יורם טהרלב סיפר לי שהזמר החרדי אברהם פריד הולך להקליט את השיר 'שהשמש תעבור עלי' ועוד אנחנו מדברים התקשרו אלי המפיקים שלו וביקשו שניפגש" משחזר יובל את החיבור ביניהם.

"הגעתי לאולפן בבני ברק אני בטי-שירט וג'ינס והוא עם כל ה'מדים' המוכרים ובצורה בלתי מוסברת אחרי חיבוק אחד נהיינו אחים. אי אפשר להבין או להסביר את זה אבל שנייה אחת היינו זרים ושנייה אחרי זה אחים. ישבנו ושרנו יחד את השיר וזה זרם מאוד יפה. אמרתי להם שיזמינו אותי לראות את פריד שר את זה בהופעה והם הזמינו - אבל לא רק לראות אלא גם להופיע ושוב זה זרם יפה. בהופעה הבאה כבר שיבצו אותנו יחד בהופעה בבריכת הסולטן ובתוך 48 שעות נגמרו הכרטיסים. פתחו קופה יום למחרת וגם אז נגמרו הכרטיסים מאוד מהר".

על הפנייה של פריד למוסיקה הישראלית אומר יובל: "יש המון קהל ישראלי חברים שלי שלא בהכרח דתיים ויש להם גישה למסורת ששואלים איפה אפשר לראות את אברהם פריד. כשיהיה לו אומץ הוא גם יפוצץ את קיסריה. אמנם הוא לא ישיר שיר אהבה ישראלי או שיר חולין סתם אלא שיר עם אמירה או זיקה למסורת אבל העירוב הזה בין הצדדים הוא נפלא".

גם הזמר דוד ד'אור שהחל להופיע עם פריד מספר על חיבור נדיר: "הכרנו על הבמה לא באופן אישי. פנו אלי המפיקים וביקשו שאתארח בהופעה בפארק רעננה ורק בחזרות פגשתי את אברהם פריד בפעם הראשונה. הוא איש מקסים מלא חיוניות אמירות נעימות חוש הומור. מה שהוא עושה זה מדהים - הוא תופס את הקהל מופיע כמו כוכב רוק ענקי עם עוצמות".

אחת ההנחות בתרבות המקומית היא שכדי להצליח בשוק המוסיקה הישראלית מומלץ גם להתברג לרשימות ההשמעה ברדיו או בשם המוכר יותר לשמצה - הפלייליסט. זמרים רבים נחלו כישלון בניסיונותיהם להתחבב על עורכי המוסיקה ברדיו בעיקר בגלגלצ ומצאו עצמם מקופחים. ד'אור משוכנע שאם פריד יביא איתו מוסיקה טובה נטו אין לו צורך ברדיו כדי להתקדם ולפרוץ לתודעה: "הפלייליסט זה לא אינדיקציה לשום דבר בטח לא היום.

אם בעבר היתה לגלגלצ תקופה של השפעה על המוסיקה היום ברור שזה לא רלוונטי. כוחן של התחנות האזוריות גבר מאוד ויש תחנות מסורתיות חזקות שבהן רשת ג' רשת ב' ו88- שתפסו להיטים. חוץ מזה לא הכל נעשה דרך הרדיו. גם אברהם כמוני כותב ושר ממקומות אישיים ופנימיים. אתה לא יכול להתאים עצמך למודה אתה עושה יצירה ומקווה שאנשים יתחברו למוסיקה שלך. אם אני התרגשתי אין לי ספק שאנשים אחרים יתרגשו גם הם מהשירים".

חנן יובל דווקא חושב שלפריד יש מקום בתחנה הצבאית: "למה מוסיקה מזרחית כן וזה לא? אין סיבה. אם עמיר בניון מוציא חומר טוב יכניסו אותו ללא קשר אם הוא דתי או לא וכך גם כלפי אברהם".

אחת התקוות הגדולות של פריד לשנה הקרובה היא קודם כל להגיע לקהל החילוני. "אם הקהל החילוני יקבל הזדמנות לשמוע את המוסיקה שלי הוא יאהב אותה" הוא אומר בביטחון "אני מקווה שהדיסק בעברית שאשחרר השנה יעזור לנו למצוא אחד את השני".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.