מערכת COL | יום ו' תשרי ה׳תשע״ב 04.10.2011

הסיבה לאלרגיה של הנער מירושלים: הרצועות של התפילין

בכל פעם שהניח תפילין נתקל הנער הירושלמי מיכה השקס בבעיה מוזרה: על ידו הופיעה תפרחת אדומה בליווי כאב וגרד מעצבן. רק לאחר שנבדק על ידי מומחה התבררה הסיבה: הוא אלרגי לרצועות של התפילין.... לסיפור המלא
הסיבה לאלרגיה של הנער מירושלים: הרצועות של התפילין

אלכס דורון, מעריב

בכל פעם שהניח תפילין נתקל הנער הירושלמי מיכה השקס בבעיה מוזרה: על ידו הופיעה תפרחת אדומה בליווי כאב וגרד מעצבן. רק לאחר שנבדק על ידי מומחה התבררה הסיבה: הוא אלרגי לרצועות של התפילין.

שנה וחצי לאחר שחגג בר מצווה פיתח השקס, תלמיד כיתה י', תגובה אלרגית חריפה לרצועות העור שכרך מדי יום על זרועו השמאלית. השקס ניסה תחילה להתמודד בכוחות עצמו עם הבעיה: הוא הניח את התפילין על גבי השרוול הארוך של חולצתו, אך התבייש לעשות זאת בנוכחות חבריו וחדל להשתתף בתפילת הבוקר עמם.

אביו, ד"ר פנחס השקס, ריאומטולוג ילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, נועץ בעמיתו, רופא העור ד"ר אפרים שגיא, וזה חשד שמדובר בתגובה אלרגית לחומר כימי. השניים החליטו לחקור את המקרה וגם פרסמו את ממצאיהם בגיליון החודש של הירחון "הרפואה".

12 מקרים מתועדים

"התברר לנו שזהו המקרה הצעיר ביותר בעולם של אלרגיה לרצועות העור של התפילין, והמקרה הראשון שפרטיו מתוארים עתה בספרות רפואית מקצועית בעברית. בסך הכל מופיעים בספרות הרפואית העולמית 12 מקרים דומים", אמר אתמול ד"ר השקס. בספרות הרפואית תוארו מקרים של בני 18 עד 77, ובהם שלושה רבנים ומשגיח כשרות אחד.

באמצעות סדרת מבדקים שערכו הרופאים התברר כי האלרגיה של מיכה השקס היא למגע עם תרכובת כימית המכילה כרום. בתהליכי עיבוד העורות לצורך יצירת רצועות התפילין אכן משתמשים באשלגן דו-כרומטי.

"שום משחה ושום טיפול תרופתי לא עוזרים כדי להיפטר מהצרה הזאת", ציין ד"ר השקס. הדרך היחידה היא לחפש תפילין שהרצועות שלהם לא עברו תהליך עיבוד בחומר הכימי הזה, "אלא שהתברר כי מעט מאוד סוחרים בתשמישי קדושה בארץ או יצרני התפילין מחזיקים במלאי רצועות שבעיבודן לא נעשה שימוש בכרום", אמר עוד ד"ר השקס. "אלו מוצרים המגיעים מחו"ל. לבסוף נמצא ירושלמי אחד שמכר את הרצועות האחרונות שנותרו ברשותו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.