מערכת COL | יום י"ט אלול ה׳תשע״א 18.09.2011

רה"מ מונטנגרו הבטיח: "אכיר רישמית בדת היהודית" ● גלריה

את מסעו האחרון של הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר לאלבניה, המשיך הרב במונטנגרו. מדינה צעירה זו שהוקמה רק לפני כ- 7 שנים ידועה בנופיה המיוחדים ובמטיילים רבים הפוקדים אותה במשך כל השנה ● מנהיגי המדינה יצאו מגידרם לארח את המשלחת אחר כבוד, וראש הממשלה מר איגור לוקשיץ הבטיח להכיר רשמית בדת היהודית במונטנגרו לדיווח ולתמונות 
רה
צילום: מאיר אלפסי

את מסעו האחרון של הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר לאלבניה, המשיך הרב במונטנגרו. מדינה צעירה זו שהוקמה רק לפני כ- 7 שנים ידועה בנופיה המיוחדים ובמטיילים רבים הפוקדים אותה במשך כל השנה.

שליח חב"ד ורבה הראשי של אלבניה הרב יואל קפלן הפועל במרץ להחייאת היהדות במדינות הבלקן, קיבץ לראשונה את יהודי המדינה בפסח האחרון לליל סדר מרכזי בסיוע בחורים ממרכז שליחות שתחת המל"ח.

בהכוונתו של הרב קפלן התאספו יהודי מונטנגרו והקימו קהילה יהודית פעילה ומינו את מר יעקב (יאשה) אלפנדרי לנשיא הקהילה ואת גב' ג'ינה לאזר למזכירת הקהילה.

יש לציין, שבמונטנגרו פועלים בשיתוף פעולה גם השלוחים במדינות הסמוכות הרב פיני זקלס מקוראטיה והרב יהושע קמינצקי מסרביה.

ביקורו ההיסטורי של הרב הראשי יחד עם משלחת רבנים מ 'מרכז רבני אירופה' בראשותו של המנכ"ל הרב אריה גולדברג, היה לשיחת היום במדינה.

מנהיגי המדינה יצאו מגידרם לארח את המשלחת אחר כבוד, וראש הממשלה מר איגור לוקשיץ הבטיח להכיר רשמית בדת היהודית במונטנגרו. בכך תצטרף היהדות לשלושת הדתות המוכרות כבר במדינה הבלקנית הצעירה, הנצרות הקתולית, הנצרות האורתודוקסית והאסלאם.

אל הבטחתו של ראש הממשלה הצטרפו גם יו"ר הפרלמנט המונטנגרי רנקו קריבוקפיץ', ונשיא המדינה ד"ר פיליפ וואויאנוביץ'. אשר פגשו אף הם את המשלחת. יחד עם ראש הממשלה הביעו השניים תקווה כי שדרוגה של הקהילה היהודית ימשוך למדינה משקיעים יהודיים מכל רחבי העולם.

יעקב (יאשה) אלפנדרי, נשיא הקהילה היהודית המקומית ברך את הצהרותיהם של מנהיגי המדינה באמרו כי "מדובר מבחינתנו בצעד חשוב ומרגש שיתן דחיפה רצינית להתפתחותה של הקהילה שלנו ולהרמת הגאווה היהודית במדינה הנפלאה הזו".

מונטנגרו נחשבת למדינה צעירה שכן עד לשנת 2006 היא הייתה חלק מסרביה, שארית מאיחוד המדינות הבלקניות במסגרת יוגוסלביה, שהתפרקותה החלה כבר ב-92'. במדינה מתגוררים כיום מעל חצי מיליון תושבים המועסקים בעיקר בתיירות. בקהילה היהודית במונטנגרו חברים כמה מאות יהודים, אם כי לפי ההערכות מספר היהודים בכל המדינה עומד על כ-1,000.

בימים הנוראים הבעל"ט יתקיימו גם במונטנגרו תפילות כסדרן לראשונה בהסטוריה.

הצלת יהודים במלחה"ע

הנושא המדובר במהלך הפגישות באלבניה ובמונטנגרו הוא הצלת היהודים במהלך מלחמת העולם השניה. הרב מצגר הודה לפני מנהיגי המדינות והכיר טובה על עמידתם של מנהיגי המדינות בימים ההם בעוז מול כוחות הרשע ולא נתנו להם להשחית במקומות אלו.

מפגש מרגש היה בין הרב מצגר לבין נסיך אלבניה מר לקה זאג. בית המלוכה האלבני שעמד לתפארה עד לשנת 1951, אז הוגלה המלך אחמד זאג על ידי הרודן אנוור הוג'ה חזר לעמוד על תילו בשנת 1996. המלך זאג שהינו דמות נערצת באלבניה, יזם את ה'בסה' שהינו מסורת אלבנית הדוגלת בהכנסת אורחים והגנה בלתי מתפשרת עליהם. כך שמר המלך במהלך מלחמת העולם השניה על למעלה מ4000 יהודים שברחו לאלבניה.

הנסיך לקה הנערץ כמו הסבא משמר מסורת זו ומעביר מסרים חשובים אלו לדור ההמשך באלבניה. הרב מצגר העניק לנסיך שופר במתנה והזמינו רשמית לבקר בישראל שם יש משפחות רבות החייבות את חייהם והמשכיותם לבית המלוכה האלבני.

ביקורו של הרב הראשי זכה לסקירה אדירה בכל ערוצי התקשורת הקיימים ולקידוש ה' גדול.

פעילות חב"ד במדינות הבלקן מתקיימות הודות למסירותו ועידודו של הרב משה קוטלרסקי סיו"ר המל"ח ומשפחת ראהר בארצות הברית.

את הפגישות עם מנהיגי המדינות סייע לארגן, הודות לקשריו המסועפים, הרב לוי מטוסוב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.