מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשע״א 19.08.2011

10 שעות של תורה וחסידות ב"ירחי כלה" הארצי ● סיקור, גלריה

הם באו אל הישיבה לקראת צהרי היום, ויצאו משעריה בשעה עשר בלילה. כשבע מאות איש, מכל רחבי הארץ, נטלו חלק במעמד "ירחי כלה", שנערך לאורך כל שעות הצהריים והערב בהיכל הישיבה המרכזית בכפר חב"ד ● הרב אליהו לנדא דיבר על מקווה בשיטת אדמו"ר הרש"ב, הרב משה הבלין הרחיב בחידושי הרבי בפסיקה ההלכתית, הרב משה-שלמה עמאר עורר על המצב בדרום, הרב מאיר אהרן התמקד בסוגיות של יחסי שכנים, והרב מרדכי הסופר חשף את מאחורי הקלעים בכשרות הרב לנדא לסיפור המלא
10 שעות של תורה וחסידות ב
(צילומים: שמוליק סופר)

הם באו אל הישיבה לקראת צהרי היום, ויצאו משעריה בשעה עשר בלילה. כשבע מאות איש, מכל רחבי הארץ, נטלו חלק במעמד "ירחי כלה – תשע"א", שנערך לאורך כל שעות הצהריים והערב בהיכל הישיבה המרכזית בכפר חב"ד.

היו שם ראשי הישיבה ורבים מבוגריה, רבני קהילות אנ"ש מרחבי הארץ, ראשי ישיבות וראשי כוללים, אברכים צעירים צורבי דרבנן, אנ"ש תושבי כפר חב"ד ומאיזור המרכז וירושלים, שלוחים שהגיעו יחד עם מקורביהם, אנשי עמל ואנשי מעשה, ועוד. בין הקהל נראו גם חיילים במדים שבאו היישר מהקרייה בתל אביב, אנשי ההתיישבות באה"ק, וגם חסידים ממקומות מרוחקים מצפון ומדרום הארץ.

כל אלה נענו בשמחה ובאו למעמד ה"ירחי כלה" שיזמה הישיבה המרכזית באה"ק, בקשר ובסמיכות ליום ההילולא הס"ז של רבי לוי יצחק זצ"ל. התוכנית שהוכנה עבור האירוע הייתה ייחודית ומגוונת, וכללה שורת הרצאות תורניות בנגלה, בתורת החסידות, ובהלכה למעשה בעידן המודרני.

את פניהם של הבאים מקבלים ראשי הישיבה, הגאונים החסידים הרב יעקב הכהן כ"ץ, הרב מאיר צבי גרוזמן והרב אליהו לנדא, ועמם שאר חברי הצוות החינוכי בנגלה ובחסידות, וכן חברי ההנהלה הרב מנשה חדד, הרב מנחם לרר והרב גרשון סודקביץ.

שעה ארוכה לפני שעת הפתיחה הרשמית של המעמד, ישבו בזאל הישיבה רחב הידיים קבוצות של חברותות, מכרים וותיקים וחברותות מזדמנות, להספיק עוד שעה של לימוד משותף באמצע חופשת הקיץ.

הזאל הגדול רחב הידיים סודר בצורה חגיגית ומפוארת לקראת המעמד. על השולחנות הונחו התשורות המיוחדות שהוכנו עבור ה"ירחי כלה", "קובץ כ"ף אב" – חוברת מהודרת בת שמונים עמודים, עם מכתבים נדירים ומרתקים מארכיונו של רבי לוי יצחק זצ"ל, וכן "קובץ לימוד ועיון" עם חומר לימודי שנערך ונאסף במיוחד לרגל המעמד בקשר עם כ"ף מנחם אב, ובו גם מראי המקומות מתוכן דברי התורה של הנואמים במעמד.

בשעה היעודה פותח המנחה הרב מנחם קעניג, ר"מ ומשגיח בישיבת "תומכי תמימים" בלוד, את המעמד. בטוב טעם ובנעימות, סקר הרב קעניג את יחסו המיוחד של הרבי למעמד זה, כשהוא מתבל את דבריו מדברי חז"ל אודות מעלת לימוד התורה בימי החופש.

המושב הראשון של ה"ירחי כלה" עסק בנושא "הלכה בתורת רבותינו נשיאינו", כאשר ראשון הנואמים הוא הגה"ח הרב מרדכי שמואל אשכנזי, מד"א כפר חב"ד.
הרצאתו של הרב אשכנזי עסקה בעיקרה בשילוב המופלא שבין שולחן ערוך אדמו"ר הזקן וסידורו, ובין הדברים פלפל המד"א בגדריהם השונים של ראש השנה ויום הכיפורים לעומת שלושת הרגלים, האם ענייני החג הפרטיים הם גדר בפני עצמו ביחס ליום טוב.

נאומו של הרב אשכנזי היה מלווה ב"ריתחא דאורייתא", כאשר רבים מהמשתתפים נטלו חלק בדיון התורני העמוק והמחודש אותו הוביל המד"א, ועוד שעה ארוכה לאחר נאומו התפלפלו הנוכחים בדבריו.

הנואם הבא במושב זה הוא הגה"ח הרב אליהו לנדא, מראשי הישיבה המרכזית. הרצאתו המאלפת של הרב לנדא עסקה בשיטתו של אדמו"ר מוהרש"ב במעלת המקווה בשיטת 'השקה' על פני שיטת ה'זריעה'. הרצאתו של הרב לנדא הייתה מלווה במראי מקומות רבים, שהובאו ונדפסו בחוברת הלימוד והעיון שיצא לאור לקראת המעמד.

הרב לנדא הוסיף וריתק את הנוכחים מאשר שמע מאביו הגה"ח רבי יעקב לנדא זצ"ל בנושא המקוואות, שכידוע היה הרב הפוסק בחצרו של כ"ק אדמו"ר הרש"ב ברוסטוב.
המושב השני של המעמד היה "ממעייני החסידות", ונטלו בו חלק משפיע הישיבה הרב שניאור זלמן גופין, והגה"ח הרב יוסף יצחק הבלין, ראש מכון "היכל מנחם" בירושלים ורבה של רמת שלמה.

הרב גופין העמיק בביאוריו של רבי לוי יצחק זצ"ל על התניא, תוך הסבר נפלא בתוכן הפנימי בעימות שבין הכוחות הנפש והרצון, ויישוב הדברים על פי דיוק בביאוריו של רבי לוי יצחק.

נאומו של הרב הבלין שנשא את הכותרת "נפלאות בתורת הרבי", עסק בחידושו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בתחומי הפסיקה ההלכתית. הרב הבלין סקר את השתלשלות הו"ל קובצי "יגדיל תורה" שהוא השתתף בעריכתם, עד לסדרה ההלכתית המחודשת "שערי הלכה ומנהג" בת השבעה כרכים האמורה לצאת בקרוב ע"י "היכל מנחם".
הרב הבלין התמקד בדבריו בדוגמה אחת מני רבות בתורתו של הרבי, באגרת בנושא טלית קטן, בה רואים את גישת הפסיקה של הרבי כאחד מן הראשונים, שמוצא את שורשי הפסיקה במקורות חז"ל עצמם.

במהלך נאומו של הרב הבלין נכנס אל הזאל אורח הכבוד, הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט"א. הרב עמאר טרח במיוחד להשתתף במעמד זה, שכדבריו מעמד זה יקר לו ביותר, למרות שיום קודם חזר מנסיעה בקהילות יהודיות בחו"ל. הרב עמאר התקבל בלבביות על ידי ראשי הישיבה הגאונים החסידים הרב כ"ץ הרב גרוזמן והרב לנדא, ועל ידי חברי הנהלת הישיבה.

כעת מוזמן לשאת דברים אורח הכבוד, הרב הראשי לישראל. הרב עמאר פתח בהתייחסות לסדרת הפיגועים הקשים שאירעו שעות אחדות קודם לכן סמוך לאילת, שגבו את חייהם של מספר ישראלים הי"ד. את מצב עם ישראל בארץ קישר הרב הראשי לכללות מצב עם ישראל בגלות, וכי הנחמה בכפליים שאנו מבקשים מהבורא היא נחמה הן עבור בית המקדש שלמעלה והן עבור בית המקדש שלמטה.

הרב הראשי קרא לציבור להתחזק בשיעורי תורה ובפעולות של עזרה וחסד, ושיבח את הקהל הרב שהתאסף בעיצומה של חופשת הקיץ לעסוק בדברי תורה.

בתום דבריו המעוררים, העניק הרב מאיר צבי גרוזמן לרב הראשי את ספרו החדש "אמרי צבי" על סוגיות בש"ס שיצא לאור בשבוע שעבר, והרב הראשי שיבח ועודד את הרב גרוזמן להמשיך ולהוסיף בכתיבת חידושי תורתו.

המנחה מכריז כעת על תפלת מנחה ואתנחתא קלה לקראת המושב השלישי שיוחד לנושא "הלכה למעשה בעידן המודרני".

ראשון הנואמים במושב זה הוא הרב ד"ר אברהם סופר, מגדולי המומחים בארץ הקודש בתחום ההלכתי-רפואי. הרב סופר הוא מגדולי תלמידיו של הפוסק הרב שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל, ואף חיבר את הסדרה ההלכתית הרפואית "משנת אברהם" בסוגיות אלו במשך קרוב לשעה ריתק הרב סופר את הציבור בסוגייה המורכבת "חולה בשבת", תוך הבאת דוגמאות מעשיות רבות על דילמות רגישות בסוגיה זו של פיקוח נפש.

לאחר נאומו של הרב סופר התאפשר לקהל להציג שאלות בנושא זה, ורבים מהנוכחים, רבנים היושבים על מדין ואברכים בני תורה, העלו שאלות בהיבטים שונים של "חולה בשבת".

הנואם השני במושב זה הוא הגה"ח הרב מאיר אהרן, ראש כולל "אור יעקב". נאומו של הרב אהרן התמקד בענייני ממונות ובסוגיות של יחסי שכנים. הרצאה זו עוררה עניין רב בשל המקרים השכיחים שנדונו בה, כצנרת משותפת של דירות, חצרות משותפות, מזגן הנוטף מקומה אחת לקומה שתחתיה, גידולים העוברים מחצר לחצר, ועוד.

הנואם השלישי והאחרון במושב זה הייתה הרצאתו המחכימה של הרב מרדכי הסופר, מראשי מערכת הכשרות של בד"צ הרב לנדא וראש מחלקת חומרי גלם. מתוקף תפקידו הרב הסופר הוא מגדולי המומחים של מערכות הכשרות ועשה רבות במפעלים בחו"ל.

במשך שעה תמימה החכים הרב הסופר את הציבור הרב בנעשה "מאחורי הקלעים" של מערכות הכשרות, ההתמודדות עם נסיונות מרמה מצד בעלי מפעלים, המורכבות הרבה של הענקת כשרות למוצרים בגלל חידושי הטכנולוגיה, הזהירות הנדרשת בבדיקה יסודית של כל מוצר הנכנס לפינו, ועוד.

גם הרצאתו של הרב הסופר לוותה בשאלות רבות מן הציבור, שביקש להחכים עוד בתחום מרתק ויסודי זה.

לאחר הרצאתו של הרב הסופר התפלל הקהל תפילת מעריב, והמעמד הסתיים לקראת השעה עשר בלילה בצפייה במראות קודש מהרבי מהתוועדות כ"ף מנחם-אב תשל"א, בלקח המופלא באהבת ישראל שהרבי לומד מסיום מסכת חגיגה, על "פושעי ישראל אין אש של גיהנום שולטת בהם".

רבים מהמשתתפים הביעו במהלך המעמד את הוקרתם בפני ראשי הישיבה וחברי ההנהלה, על היוזמה הברוכה לעריכת מעמד חשוב ומוצלח זה, שחסרונו היה ניכר בציבור, והווה מעמד של קידוש שם ליובאוויטש.

ראשי הישיבה וחברי הנהלת הישיבה מבקשים להודות לכל אלו שטרחו ועמלו רבות למען הצלחת המעמד הגדול, לחברי וועדת ההיגוי של ה"ירחי כלה" הרב אליהו וולף, הרב זושא וולף, הרב לוי וילנקין, הרב מאיר רבינוביץ, הרב שמעון רבינוביץ, הרב משה שילת, ולהגב' ע. סודקביץ, וכן להנכבדים הרב משה גלבשטיין, הרב פנחס טודרוס אלטהויז והרב שלמה חיים פלס שסייעו רבות להצלחת המעמד, וכן לכל התומכים והמסייעים בממונם החפצים בעילום שמם, שנדבו למען האירוע שגרם נחת רוח רבה לרבי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.