מערכת COL | יום י"ד אב ה׳תשע״א 14.08.2011

פריד ל-COL: "הזנחתי המוזיקה החסידית? אחרי החגים דיסק"

לקראת ההופעה ברחובות, גדול הזמר החסידי אברהם פריד משוחח עם COL ● הקהל הישראלי: "אני מצליח להוציא בארץ את עומק הנשמה - יותר מכל מקום" ● השירים הישראלים: "אני מעריך מי שלא רוצה לשמוע" ● המוזיקה החסידית: "ההתלהבות לא ירדה. מיד אחרי החגים דיסק חדש. כשתשמעו, תגידו לי אם הלהט ירד" ● הטרגדיות האחרונות: "צריך להוציא מליונים לרחובות ולזעוק לקדוש-ברוך-הוא: 'די!' לראיון המלא
פריד ל-COL:
(צילומים: מנדי הכטמן, COL)

מאת חיים ברון, COL

"מכל המקומות בעולם - והופעתי במדינות רבות בשלושים שנה האחרונות - אין מקום כמו ארץ-ישראל שאני כל-כך אוהב" - כך אומר גדול הזמר החסידי ר' אברהם פריד, בראיון מיוחד ל-COL לקראת ההופעה הגדולה שהוא עורך ביום שלישי השבוע ב'ספורטק' ברחובות, בקידום משרד 'זליגר שומרון תקשורת'.

"בארץ-ישראל", מסביר פריד, "יש הרבה עבודה והצלחה גדולה מהשמים. אין לי מילים להסביר את זה, אבל אני בטוח שזה חלק מהברכה של הרבי. במדינה קטנה כל-כך עם עבודה כה רבה - זה משהו מעל הטבע".

מסתבר שפריד של הארץ, הוא אינו פריד של חו"ל. "אני מצליח להוציא בארץ את עומק הנשמה - יותר מכל מקום אחר בעולם. זה מגיע מהאהבה הגדולה שיש לי בארץ".

המתחרים נעלמו

פריד איתנו כבר שלושים שנה ומצליח להמציא את עצמו בכל פעם מחדש. קמו לו מתחרים רבים, אך כולם נעלמו כלעומת שבאו. פריד נשאר על הבמה והפך לכוכב הזמר החסידי הגדול של כל הזמנים. 

בתקופה האחרונה הוא החל גם לשיר שירים ישראלים - מה שגרם להרמת גבה של חובבי המוזיקה החסידית. "תמיד אהבתי שירים ישראלים", הוא מצהיר. "אני זוכר כשהייתי ילד קטן, האזנתי לתוכנית רדיו בניו-יורק שעסקה בשירים יהודיים".

זה התחיל עם 'עלה קטן' לפני עשר שנים. "הייתה הצלחה גדולה מאוד, זה הפך להמנון גם ב'מצעד החיים' באושוויץ", מספר פריד. "המשכנו עם 'רק תפילה' לקראת הופעת החצי-יובל ולפני מספר חודשים החלטנו להוציא דיסק עם שירים ישראלים".

כמה טוב שנפגשנו > השיר האחרון של פריד
לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

מה הביא אותך להמשיך עם זה?

"ראיתי את הצימאון של הקהל הישראלי - לאו דווקא הדתי-חרדי. חשבנו שכדי להגיע אליהם עם 'תניא' ו'אדרבא' צריך קודם שירים ישראלים. הציבור הישראלי מתחבר קודם לשירים שהוא מכיר ואז נפתח לשירים חדשים".

ומה בנוגע לבעייתיות שבעניין?

"אני לא רואה בזה שום בעיה, הרי הלחינו את זה יהודים. מי שלא רוצה לשמוע את השירים - זכותו. אני לא מכריח אף-אחד ויותר מכך, אני גם מעריך את זה".

האם ההתלהבות במוזיקה החסידית פחתה?

"מה פתאום", מצהיר פריד, "אני הולך בקרוב מאוד לגמור את העבודה על הדיסק החסידי הבא. צריך להקליט עוד שיר-שניים ואנחנו מסיימים, אני מעריך שהוא ייצא-לאור אחרי החגים בעזרת השם".

יש למה לחכות?

"אחרי שייצא הדיסק, אתם תחליטו אם ירדה ההתלהבות... עוד קצת סבלנות".

כיכר תחריר, גרסת פריד

ביקשנו מפריד במהלך הראיון להתייחס לאירועים המצערים שאירעו בתקופה האחרונה: הרצח המחריד של ה'בבא אלעזר' רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל והילד לייבי קלצקי ז"ל מבורו-פארק.

"אני מרגיש שחייבים לצעוק, בורא עולם רצה לנער אותנו ואני לא מבין למה זה דרך הטרגדיות הכואבות. לכאורה גם דרך נס גדול היה אפשר לנער אותנו, אבל כנראה שלקראת הגאולה השלימה - השם מעורר אותנו בדרך זו.

"אני מרגיש שאחרי שראינו מה שראינו אי-אפשר לשבת ולהגיד 'אוי'. זה לא מספיק. הנה, בואו נסתכל על הערבים במדינות השונות. הם יצאו לרחובות וביקשו שינוי. לא היה אכפת להם אפילו למות, וזו הוראה גם אלינו. צריך לצאת לרחובות במליונים ולהגיד: 'אבא שבשמים, די! רוצים את הגאולה'.

"אפילו שבעבר עברנו דברים קשים יותר, אבל היום זה אנחנו, זה קורה בזמן שלנו, אז צריך לצעוק ולהגיד 'ריבונו של עולם, אנחנו רוצים לצאת מהמצב הזה'.

"אני מפחד שהאירועים האלו יהיו עוד שורה ברשימה הארוכה של הצרות ואנחנו נמשיך לאכול את הסטייק שלנו. זה לא בסדר. קצת חוצפה דקדושא לא יזיק ואולי לזה הקב"ה מחכה - שנצעק שנמאס לנו מהגלות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.