מערכת COL | יום ז' אב ה׳תשע״א 07.08.2011

ט' באב: עולים לקבר? מותר להשתמש בספריי לרענון? ● שו"ת

האם עולים לקבר בתשעה באב?, האם מותר להתפלל וללמוד תורה ללא נעליים?, האם בצומות מותר להשתמש בטבק שמניחים בפה, לועסים, ואחר כך יורקים אותו?, האם מותר להשתמש בספריי לרענון הפה בצומות? ● כל התשובות מאת הרב ברוך בליז'נסקי, רב בית כנסת ר' מענדל'ס שול בכפר חב"ד, באדיבות מדור "שאל את הרב" באתר צעירי חב"ד שו"ת מלא שו"ת "בין המצרים" ב-COL:+ תשעת הימים: מותר לצאת למסעדה? מותר לטוס בצום?+ ג' השבועות: מותר לספר פאה? מותר לבלות בלונה פארק?
ט' באב: עולים לקבר? מותר להשתמש בספריי לרענון? ● שו
קינות בכפר חב"ד. צילומים: מאיר דהן, COL ● משמאל: הרב ברוך בליז'נסקי
מאת הרב ברוך בליז'נסקי, באדיבות מדור "שאל את הרב" באתר צעירי חב"ד

שאלה: האם עולים לקבר בתשעה באב?

תשובה: בחב"ד נהגו שלא לעלות. לא נכנסים לבית העלמין בתשעה באב, ואף לא נהוג להגיע ולעמוד מחוץ לגדר. גם כשחל יום השנה בתשעה באב עולים בימים הסמוכים ליום זה, אך לא ביום עצמו. רק במקרה של לוויה נכנסים לבית העלמין בתשעה באב. יש בדבר דעות ומנהגים שונים. יש שנהגו לעמוד במרחק 4 אמות מהקבר, ויש שנהגו ללא ללכת כלל מפני שליטת החיצונים ביום זה וכן מנהג חב"ד.

שאלה: האם מותר להתפלל וללמוד תורה ללא נעליים?

תשובה: מעיקר הדין אין איסור להתפלל או ללמוד תורה יחף, אם כי בשל קדושת התפילה וגודל חשיבות לימוד התורה, יש ללבוש לפחות גרביים ו/או נעלי בית. הדברים אמורים לגבי רוב חלקי התפילה. בתפילת שמונה עשרה הדין שונה וחובה לנעול נעליים. בזמנים עברו היה נהוג בארצות שונות להתפלל עם נעלי בית. הדבר היה נכון באותם מקומות בזמנים ההם, שכן הופעה זו היתה מקובלת כלבוש ראוי גם בפני שרים ואנשי ממשל. בזמנינו נעלי בית אינם לבוש מתאים ולכן חובה לנעול נעליים בתפילת שמונה עשרה, כנאמר "הכון לקראת אלו-היך ישראל". בתשעה באב וביום הכיפורים מותר לנעול נעלי בית בתפילת שמונה עשרה, וכן הדבר מותר למי שנוהג כך בשל בעיה בריאותית.

שאלה: מי שטס במהלך צום, כיצד יידע מתי להתחיל את הצום ולסיימו?

תשובה: בין אם במקום אליו מגיע הנוסע הזמן הוא מוקדם יותר מהמקום ממנו יצא, ובין אם הזמן מאוחר יותר - התחלת וסיום הצום יהיו לפי הזמן במקום מעליו נמצא הנוסע בטיסתו כעת. למעשה, הצומות מתחילים בעלות השחר ומסתיימים בצאת הכוכבים (מלבד תשעה באב ויום הכיפורים). הזמן נקבע לפי המקום הראשון מעליו חולף הנוסע, בו הגיע זמן עלות השחר או צאת הכוכבים.

שאלה: האם בצומות מותר להשתמש בטבק שמניחים בפה, לועסים, ואחר כך יורקים אותו?

תשובה: שימוש כזה בטבק אסור לחלוטין ביום כיפור. בתשעה באב ניתן להתיר זאת רק למי שההימנעות מהטבק היא צער גדול עבורו. ביתר הצומות, אין לעשות זאת לכתחילה, אך מי שהטבק מקל על צערו, רשאי להשתמש בו.

שאלה: האם מותר להתקלח כרגיל בצום?

תשובה: גם בצומות מותר להתקלח כרגיל, מלבד בתשעה באב וביום הכיפורים כמובן. אדם בריא שההידור במצוות נוגע בנפשו, יימנע בכל הצומות ממקלחת במים חמים לכל הגוף (מקלחת במים קרים, וכן רחצת פנים ידיים ורגליים במים חמים, מותרת לכולם, מלבד בתשעה באב וביום הכיפורים כמובן).

שאלה: האם מותר להשתמש בספריי לרענון הפה בצומות?

תשובה: שימוש בספריי לרענון הפה בצומות - מותר רק במקרה של צער. בתשעה באב השימוש בספריי מותר רק במקרה של צורך מיוחד מאוד. ביום הכיפורים אסור להשתמש בספריי זה לחלוטין.

שאלה: בתשעה באב התפללתי במניין שהחל בתפילת ערבית סמוך לסיום תפילת מנחה מבעוד יום, האם במקרה כזה מותר להתפלל את תפילת ערבית כאשר התפילין עדיין עליי מתפילת המנחה?

תשובה: גם בשעת הדחק כאשר בדיעבד מתפללים ערבית מבעוד יום, אין להתפלל ערבית עם תפילין כיון שלגבי המתפלל ערבית נחשב הזמן כזמן לילה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.