מערכת COL | יום ז' אב ה׳תשע״א 07.08.2011

שנה למיזם JLI בישראל: חב"ד בחזית מהפכת התורה ● מיוחד

שנה לאחר פתיחת סניפי 'JLI - מכון רוהר ללימודי יהדות' בישראל, יצא COL לבדוק את נתוני ההצלחה, לה שותפים 'צעירי-אגודת-חב"ד' וה'מרכז-לענייני-חינוך' ● מנהל בית-חב"ד בגני-תקווה, הרב גרשון שנור, מספר שהגיע לקהל יעד חדש: "זו בשורה אדירה לכלל השלוחים בארץ ולפעילות בכלל, מכיוון שזו פריצת דרך, המאפשרת מגע ישיר עם אנשים שהקשר איתם על-פי רוב, הינו נקודתי גרידא" ● מנהל בית-חב"ד ברמת-ישי, הרב שניאור-זלמן וולוסוב: "החדשניות וההשקעה הרבה הטמונה בו, מקדמת ומשדרגת את פעילותנו בכל המובנים" ● מהפכה של תורה  לסיפור המלא
שנה למיזם JLI בישראל: חב

מאת שלומית, COL

לא אחת התבטא הרבי כי אחד מסימני תקופת 'עקבתא דמשיחא' הוא הצימאון האדיר שיתפשט בעם ישראל לחזרה למקורות וללימודי יהדות. ואכן בשנים האחרונות אנו עדים לפתיחתם של עוד ועוד מכונים ללימודי יהדות, הפונים לאו דווקא למי שכבר שומרי תורה ומצוות, ומציעים בעיקר לאוכלוסיות אינטליגנטיות ומבוססות, לצלול לתוך ימה העמוק והמרתק של היהדות והתורה.

בדיוק לתוך הנישה הזו נכנס JLI - 'מכון רוהר ללימודי יהדות', שתחת הנהלת ה'מרכז-לענייני-חינוך'.

המכון ציין זה לא מכבר, עשור של פעילות לימודית ענפה, המקיפה מאות-אלפי אנשים ברחבי העולם שזווית ההסתכלות שלהם קיבלה מימד יהודי-אוטנטי ובעל ערך מוסף יותר.

JLI נוסד, בכדי לתת מענה יהודי-תוכני-עיוני לאינספור תחומים שכלתניים ובעלי עומק פסיכולוגי ורגשי. תוכן הלימוד נהגה על-ידי גדולי המרצים החב"דים בשיתוף עם פרופסורים ידועים, שופטים ורופאים, אנשי אקדמיה ומקצוע, אשר שיקללו יחדיו מערך לימודי עשיר בתחומים שונים, הנוגעים  בנושאים כמו אתיקה יהודית ברפואה, משפט ותלמוד, מציאות הנשמה, וכו'.

נושאים אלו מועברים בקורסים בעלי מספר מפגשים. המרצים עוברים הכשרה מקדימה בימי עיון, ומקבלים חוברות מהוקצעות וכלים נוספים, העוזרים להם להעביר את החומר ברמה גבוהה.

לאחר ימי העיון הללו חוזרים המרצים-השלוחים לבתי-חב"ד שלהם ומפעילים את "פקולטת היהדות" הזו בהצלחה רבה.

כיום ישנם כ-300 סניפים ברחבי העולם, כאשר מידי שנה מתווספים כ-20 סניפים. ראוי להדגיש כי הסניפים נתונים לביקורת והקפדה, השומרים על רמת הלימוד הגבוהה.

המהפכה באה לישראל

לפני כשנה עשה המיזם עשה עלייה לישראל, בשיתוף פעולה בין הנהלות ה'מרכז-לענייני-חינוך', מרכז JLI העולמי ו'צעירי-אגודת-חב"ד' בארץ-הקודש. לאחר עבודת צוות מאומצת שכללה את תרגום ועריכת התכנים הלימודיים לעברית, והפקת חומרי פרסום מתקדמים ע"י אנשי שיווק מקצועיים, הוחל להפעיל בארץ את מעצמת הלימוד והידע הנ"ל, שנפתחה השנה עם עשרים ואחד סניפים המופעלים ע"י בתי-חב"ד בארץ.

לקראת השנה הבאה, נשקלת האפשרות להרחיב את המיזם למספר סניפים מצומצם נוסף, כששימת הדגש היא על הפיתוח שלו באופן ההולם את יעדיו.

ביום ראשון ז' מנחם-אב יתקיים המפגש השנתי של המיזם בישראל, בו יוכלו המרצים ושלוחים נוספים המתעניינים במיזם, לקבל את המידע והיעדים לקראת השנה הבאה.

ייחודיות המיזם, בכך שהוא אינו המוני, ופונה לקהל יעד חדש, שאינו משתתף כיום בפעילות בתי-חב"ד, ובטח שאינו לוקח חלק בשיעורי תורה קבועים המתקיימים בבתי-חב''ד מידי שבוע. לשם כך, החליטה וועדת ההיגוי, המורכבת מנציגי הנהלת JLI, צאגו"ח והשלוחים, כי השיעורים ייערכו במקומות ניטראליים כמו מתנ''סים, מרכזי תרבות ואולמות שונים, כשהמטרה היא לתת לקהלים הללו את האפשרות להיחשף לתכנים יהודיים, במגרש הביתי שלהם.

מה שהופך את הפרויקט לאטרקטיבי ומועיל בעיני מנהלי בתי-חב"ד, היא האפשרות להרחיב את מעגל הפעילות ולהגיע לאנשים וקבוצות שזו להם הפעם הראשונה שהם נחשפים לעושר והעומק הרעיוני של התורה, והרלוונטיות שלה לחיינו.

קהל יעד נחשף

השלוחים שזכו ליטול חלק בהנחלת התכנית בשנה הראשונה, מדווחים על פעילות פורה, משובחת ואיכותית יותר בעקבות הפרויקט.

בולטת במיוחד, הצלחת הפרויקט בגני-תקווה. אחראי לה, השליח ומנהל בית-חב"ד במקום, הרב גרשון שנור, שחש את השפעת התוכנית במקום שליחותו.

הרב שנור מספר בהתלהבות עצומה כי בשני הקורסים שהעביר בשנה זו, הצליח לגעת בקהל יעד, שבמשך שתים עשרה שנות שליחותו בגני תקווה, לא נחשף אליו באפיקים של לימוד ועיון.


קהל חדש. הרב שנור

"כאן", הוא אומר, "לא מדובר בעניין ספציפי שלשמו פנו אלי, כמו – מזוזה, בר מצווה, או חופה, אלא לשם לימוד יהדות באופן פרטני ומעמיק. זו בשורה אדירה לכלל השלוחים בארץ ולפעילות בכלל, מכיוון שזו פריצת דרך, המאפשרת מגע ישיר עם אנשים שהקשר איתם ע"פ רוב, הינו נקודתי גרידא. כיום, לאחר שנחשפו לתכנים הללו, קו המחשבה שלהם רחב יותר ובעל זווית יהודית".

הרב שניאור-זלמן וולוסוב, מבית-חב"ד ברמת-ישי, מספר גם הוא על הצלחה גורפת של שני קורסים שונים עם עשרות משתתפים: "הפרויקט הזה הוא מהפכה של ממש. החדשניות וההשקעה הרבה הטמונה בו, מקדמת ומשדרגת את פעילותנו בכל המובנים. זה המקום להודות למארגני והוגי המיזם. בעיניי, התוכנית הזו תביא ללא ספק, למהפכה כלל ארצית".

איך עושים את זה?

למען הפרקטיקה וההבנה של "איך עושים את זה" שאלנו אותם מספר שאלות.

איך מגיעים לקהלים חדשים ולאנשים המתאימים?

הרב שנור:
המכנה המשותף של האנשים שפניתי אליהם, היה - כאלו שיש לי עמם היכרות, אך אינם חלק מהפעילות הקבועה של שיעורי התורה במקום. אנשי מפתח בישוב, אנשים שערכתי לילדיהם בר מצווה, או כאלו שאמנם יגיעו עם הילד להדלקת נר חנוכה בשביל החוויה, אבל שיעור תורה נשמע להם כבד מדי, ומזוהה אצלם באופן אסוציאטיבי עם ישיבה, ביכנ''ס ומחויבות דתית. כמובן שקל יותר לעבוד עם המעגל הקבוע, הבאים לשיעורים הקיימים, אך המטרה כאן היא, להגיע למי שלא נחשף מעולם לתוכן יהודי עיוני.

כדי ליצור ייחודיות ובידול, לא הודעתי כלל על הקורסים לאנשי בית-חב"ד, אלא יצרתי קבוצה שאינה מגדירה את עצמה כדתית ואף לא כשומרת מסורת. המפגשים גם הם נערכו במקום מכובד, שאינו שייך לבית-חב"ד.

הרב וולוסוב: ניצלתי את מירב הבמות האפשריות. אם זה פרסום בעיתונות, שליחת מיילים לרשימת תפוצה, הודעות לפלאפון, לוחות מודעות, תיבות דואר וכו'
כשהמטרה שלי בעצם מתחלקת לשתיים: 1. להכניס ולהטמיע את JLI במודעות הציבור. 2. להביא אנשים בפועל לקורסים. כך שהפרסום וההפצה משרתים את הראשונה, והקשר האישי את השנייה.

האם הייתה היענות? הפעלת המיזם הכתה הדים במקום שליחותכם?

הרב שנור:
בתחילת הקורס, הקהל לא ידע עדיין למה לצפות. לאחר שראו את החומר, התוודעו לתכנים, לחוברות ולאופן המובנה של הקורס - המשתתפים שרובם ככולם בעלי תארים והשכלה גבוהה, התפעלו מאד והביעו התלהבות.

עצם ההיחשפות לחומר, וההבנה שהיהדות אקטואלית ונותנת מענה לדילמות בחיינו המקצועיים והפרטיים, העניקה להם מבט חדש על התורה.

מבחינתי ההוכחה הכי חותכת לכך היא, שאחד המשתתפים בקורס שסבב סביב נושא הנשמה והחיים לאחר המוות, שכמובן לא היה דתי וצורת המחשבה שלו רציונאלית באופן מובהק, פנה אלי ואמר שכל התפיסה שלו על קיום נשמה ומציאות רוחנית השתנתה לגמרי...

תקדים. הרב וולוסוב

הרב וולוסוב: שיעור עקבי, מעמיק ותורני שבו משתתפת כמות נכבדה מאד של אנשים – ברמת ישי, זהו תקדים בלתי רגיל. ב"ה הגענו לעשרות משתתפים.

ההדים היו נרחבים. ראשית, הקורסים כמובן הרחיבו את מעגל הפעילות שלנו והוסיפו המון לפעילות הקיימת וכמובן לזו העתידית. המיוחד הוא, שגם אלו שלא השתתפו בפועל, גילו הערכה והתעניינות והפרויקט קיבל ניחוח מכובד ויוקרתי.

משתתפים רבים ציינו כי הקורסים העניקו להם נושאים רבים למחשבה, ואחד מהם אף ציין, כי בלילה שלאחר המפגש לא הצליח לישון מרוב מחשבות.

מה חשוב לזכור ואיזה טיפ תתנו לשלוחים?

הרב שנור: קראתי לזה מפגש ולא שיעור תורה, תמיד לפעול ולכוון לדברים המתקבלים על הדעת ועתידים להישמע.

הרב וולוסוב: שליח שלוקח על עצמו את הפרויקט של מכון רוהר ללימודי יהדות צריך להיות לו ברור שנדרשת כאן השקעה עצומה והתמסרות מוחלטת בכל הכח והתנופה, תוך כדי ניצול כל הכלים ע"מ להצליח. כשההצלחה באמת מתממשת זהו נכס אדיר לשליחות ובכלל. אני ממליץ בחום לכל שליח לנסות ולהיכנס לפרויקט הזה ולהיווכח בעצמו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.