מערכת COL | יום י"ב תמוז ה׳תשע״א 14.07.2011

חשיפה: הדמויות שפעלו מאחורי הקלעים לשחרור הרבי

בספר "סיפור של חג – י"ב תמוז" מאת הסופר ר' מנחם זיגלבוים נחשפות לראשונה דמויותיהן של שלל אישים שעסקו במאסרו של הרבי, כמו גם בפעילות המואצת לפדותו וגאולתו. בתוך 500 עמודי הספר שיצא לאור בשבוע שעבר, מסופר על המאמצים הכלל-עולמיים ועל שתדלנויות דיפלומטיות רחבות היקף כדי לשחרר את הרבי  לסיפור המלא
חשיפה: הדמויות שפעלו מאחורי הקלעים לשחרור הרבי
מימין: ראש ממשלת רוסיה אלכסיי ריקוב, החוקר נחמנסון, ונשיא רוסיה מיכאיל קאלינין ● עיבוד: COL
הרב ד"ר עזריאל הילדסהיימר

הראשון שנחלץ לטובת הרבי היה הרב ד"ר עזריאל הילדסהיימר, רבה החרדי של ברלין, מחנך יהודי, מייסד וראש בית המדרש לרבנים בברלין שפנה אל ד"ר אוסקר קוהן, יהודי שכיהן כציר בבונדסטאג הגרמני מטעם המפלגה הסוציאליסטית והשתייך גם לפועלי ציון. שניהם התגייסו לעבודת ההצלה ונפגשו עם שר החוץ הגרמני, ד"ר גוסטב שטרזמן שהחל להפעיל את השפעתו הדיפלומטית מול רוסיה.

הרבי הריי"צ עצמו חש תודה בעבור כל הפעולות הדיפלומטיות שנעשו בעבור שחרורו, ובאחד ממכתביו אף ציין: "..במשך עשרת הימים הראשונים נודע דבר מאסרי בספירת המלכות הראשית, כן נודע הדבר בחוץ למדינתנו, כנראה אשר בני חוץ לארץ השפיעו על שרי גדולי הממשלה".


הרב הילדסהיימר ושטרוזמן

נשיא רוסיה מיכאיל קאלינין
ראש ממשלת רוסיה אלכסיי ריקוב

במקביל לידיעות שהתפרסמו ברחבי העולם, החלו לזרום אל לשכותיהם של הנשיא קאלינין וראש הממשלה אלכסיי ריקוב אלפי מברקים מכל ערי רוסיה ועיירותיה, ובהם דרישה ובקשה לשחרר את הרבי. אולם השלטונות היו קשוחים והתשובה היתה אחת: הרבי נאסר כעבריין כבד עוון.


נשיא רוסיה מיכאיל קאלינין, וראש ממשלת רוסיה אלכסיי ריקוב

ויצ'סלב מנז'ינסקי – יו"ר הג.פ.או. של רוסיה

משלחות יהודיות מערים מרכזיות ברוסיה ביקשו להיפגש עם ראש הג.פ.או. של רוסיה, מר ויצ'סלב מנז'ינסקי, כדי לשכנעו לשחרר את הרבי, אך הוא השיב את פניהם ריקם.

משקל רב היה להשתדלותה של הגב' יקטרינה פישקובה, יו"ר הצלב האדום ברוסיה, שהשקיעה מאמצים רבים בעניין ונטלה על עצמה את חלק הארי של העבודה. היא פנתה אל ויצ'סלב מנז'ינסקי, מי שכיהן כיו"ר הג.פ.או. האימתנית של כלל רוסיה, ודרשה לשחרר את הרבי.

לזכותו של מנז'ינסקי ניתן לומר, כי הבטיח לגב' פישקובה לעכב את ביצוע גזר הדין לשלוח את הרבי לגלות באיי סלובקי (סלובוצקי). הוא אף שלח הוראה מתאימה לאנשי הג.פ.או. בלנינגרד. הוראה זו הגיעה אל משרדי הג.פ.או. בלנינגרד בשעה האחרונה, בעת ההכנות האחרונות להעברת הרבי אל קרון האסירים.


ויצ'סלב מנז'ינסקי

נחמנסון

איש הג.פ.או. שהגיע לעצור את אדמו"ר הריי"צ בביתו שברחוב מאחאוויא 22 לאחר חצות הלילה. הרבי כותב עליו ב'רשימת המאסר' "נער עברי מנעוול אשר אביו היה נוסע לליובאוויטש וגם למד אצל מלמד בנעוול."

הוא לא רק עצר את הרבי, אלא לאחר מכן השתתף בחלק מהחקירות שנערכו לרבי, יחד עם שותפו לעבודה "השחורה", לולב, אף הוא בן למשפחת חסידים.


נחמנסון

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.