מערכת COL | יום ז' אב ה׳תשס״ד 25.07.2004

'מסמך היום'

בגנזך COL מצאנו הזמנה לאסיפת ועד של הכפר 'תוחלת' שהיה סמוך לכפר-חב"ד, שנערכה השבוע, לפני שלושים ושמונה שנה. מצידו השני של ההזמנה כתב ר' לייב כהן ע"ה, שהתגורר בתוחלת והיה חבר ועד: "עזבנו (שלושת חברי האופוזיציה) את הישיבה באמצע בגלל שה"יו"ר" שלהם לא נתן לנו רשות הדיבור כלל"... נדמה, כי למרות השנים הרבות שעברו מאז, מזכירה פרשת תוחלת בצורה מדהימה את המאבקים המודרניים של שנות האלפיים, גם הפשקוילים! הנציגים החב"דיים שהתגוררו ב'תוחלת' ר' לייב כהן, ור' אפרים אלבז, שבעו מרורים מהיו"ר יואל חרד. נראה ששום דבר לא השתנה מלבד התאריך... COL מביא את תקציר ממאורעות כפר חב"ד–תוחלת, ומגלה לצעירים מה עומד מאחורי העיזים של דורוב והבית של קלנר, שרידי הישוב 'תוחלת'.
'מסמך היום'
ההזמנה לאסיפה

בעיצומה של ישיבת וועד סוערת במיוחד, שאמורה הייתה לדון בהקמת קייטנה בימי החופש, ובחירת וועדת חוץ, נטשו חברי האופוזיציה את הוועד בזעם. במכתבם מאותו יום הם מעידים: "עזבנו (שלשת חברי האופוזיציה את הישיבה באמצע בגלל שה"יו"ר" שלהם לא נתן לנו רשות הדיבור כלל". לא. אין מדובר כאן בידיעה חדשותית מהמאבקים המוכרים.. אלא דווקא כאלו שמלאו להם בדיוק שלושים ושמונה שנים ורק המסמכים המתעדים את אותן המלחמות מוכיחים כי למרות התאריך הרחוק, סיבות המחלוקת כמעט לא השתנו, אלא שאז הגדילו לעשות והדברים הגיעו עד לכנסת ישראל. תשכ"ז.

כשנה לפני מלחמת ששת הימים וניצחון מדינת ישראל על אויביה, עסוקים תושבי שני הכפרים השכנים, כפר חב"ד ותוחלת במאבק מר. ליתר דיוק, מאבק קשה לא פחות מתחולל בכפר תוחלת עצמו שהתמודד בעקשנות עם רצון רוב תושביו ברובם חסידי חב"ד להצטרף לכפר חב"ד. הם שלחו מכתב תקיף ורהוט לחברי הכנסת בו נימקו את רצונם להתאחד עם הכפר השכן ולהוות חלק ממנו תחת הכותרת "האמת בפרשת "תוחלת" מסבירים: "מדוע רוצים אנו להתמזג עם כפר חב"ד ולהוות עמם חטיבה אחת? בגלל: שכל השנים אנו ניזונים מכל השירותים של אנשי חב"ד: *מקו המים שאנשי חב"ד הניחו – מקבלים אנו מים *מרשת החשמל שמתחו עבורם – העברנו אלינו תאורה *מהמרפאה שהם הקימו- אנו מקבלים שירות רפואי *בבתי הספר שהם בנו –מתחנכים שם בנינו ובנותינו" והוסיפו: "אנו נותנים בהם אמון מלא ורק על ידם נוכל לבנות את בתינו".

ברשימת החתומים הופיעו עשרות חתימות שאושרו על ידי נוטריון והתאחדו תחת הסיסמה שנכתבה לרוחב הדף: "תנו לנו להתמזג עם כפר- חב"ד". בד בבד לחמו חברי האופוזיציה בשלטון הוועד המקומי, וכאמור יצאו בהפגנתיות מישיבות הוועד. "בקשנו העתק מפ"כ ישיבות הקודמות ולא נתנו ולכן אמרנו שהישיבות אינם חוקיים ועזבנו שלשתינו ביחד את המקום", כתבו. לפי דפי ההיסטוריה ומציאות ימינו נראה שמאבקם נשא פרי. מכפר 'תוחלת' נותרו שתי משפחות ודיר עיזים אחד.

לא היה 'תוחלת לתוחלת'

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
יואל חרד
ז' אב ה׳תשס״ד
יואל חרד ז"ל שוכן כבוד לה הרחק מהיו"ר של כפר חב"ד לשעבר ר' שלמה מיידנצ'יק ז"ל בבית העלמין באחיעזר.
2.
הצדקת מיכלא הלפרין ע"ה
ח' אב ה׳תשס״ד
היא היתה האחרונה שגרה בבית ישן ומט לנפול, בתוחלת. היא היתה מראשי הלוחמים בעד המיזוג. אשה צדקת וגדולה בזכויות רבות ובמעשים טובים, שגידלה את שני בניה הרב משה והרב אהרן שיחיו, שניהם תושבים מפוארים בכפרנו, בעצמה - לאחר שבעלה החשוב ז"ל נהרג בתאונה, כמדומני בכניסה לכפר. גם את הבת שלה היא שכלה בתאונה מחרידה, בה היא נהרגה יחד עם בעלה, כמדומני. זכינו לקבל טיפול מסור ממנה בהיותה אם הבית שלנו. תהיה נשמתה צרורה בצרור החיים וזכויותיה יגנו עלינו כולנו.
3.
שלא יוציאו דברים מהקשרם
ח' אב ה׳תשס״ד
הרה"ח לייב כהן היה חסיד ידוע ומקושר בכל נימי נפשו,מחנך דגול ואישטוב לב וגמילות סד ידועה,היה מראשוני הנוסעים לכ"ק נשיא דורנו בצ'רטר המפורסם,תנ"צבה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.