מערכת COL | יום א' אייר ה׳תשע״א 05.05.2011

20 שנה להוראת הרבי: 'ימות המשיח בהלכה' חלק ב'

לפני עשרים שנה בדיוק הורה הרבי: "צריך כל איש ישראל לעסוק בלימוד התורה בעניני גאולה ומשיח ובית המקדש ... מתוך ידיעה והכרה בוודאות גמורה, שאין זה "הלכתא למשיחא", כי אם הלכה למעשה בפועל ברגע שלאחרי זה" ● בימים אלו הוציא לאור הגאון הרב אברהם יצחק גערליצקי, מראשי ישיבת 'אהלי תורה', את החלק השני של יצירתו הייחודית והמקיפה "ימות המשיח בהלכה" - לא פחות מתשעים ושמונה סוגיות מרתקות ומעמיקות הנוגעות כמעט בכל נושא אפשרי בעולם התורני בהקשר לגאולה וימות המשיח ● כך "לומדים עניני גאולה ומשיח" באמת..  לסיפור המלא
20 שנה להוראת הרבי: 'ימות המשיח בהלכה' חלק ב'

הרב אברהם יצחק ברוך גערליצקי, מגדולי ראשי-הישיבות החב"דיים, מפתיע שוב את עולם התורה. לאחר שהוציא לאור בשנת תשס"ה את הספר "ימות המשיח בהלכה", שהפליא את טובי הלומדים בעומקן והיקפן הרחב של סוגיות ההלכה הקשורות לימות המשיח וביאתו; הוציא עתה הרב גערליצקי לאור חלק שני של היצירה הייחודית, שבו מתרחבת היריעה עוד יותר – לא פחות מתשעים ושמונה סוגיות מרתקות ומעמיקות הנוגעות כמעט בכל נושא אפשרי בעולם התורני בהקשר לגאולה וימות המשיח.

בספרו החדש 'מוליך' המחבר את הקורא בין אלפי מקורות ומובאות מ'ראשונים' ו'אחרונים' בבקיאות ו'ישרות' נדירה, מברר ומחדד, מקשה ומחדש, ומוציא כל נושא וסוגיא מחוורים כשמלה ומאירים באור חדש.

לפני עשרים שנה בדיוק, בחודש אייר ה'תנש"א הורה הרבי בהזדמנויות שונות שחובה על כל אחד לעסוק בתורה בנושאי גאולה ומשיח באופן הלכתי: "צריך כל איש ישראל לעסוק בלימוד התורה בעניני גאולה ומשיח ובית המקדש, ושהלימוד יהיה מתוך ידיעה והכרה בוודאות גמורה, שאין זה "הלכתא למשיחא", כי אם הלכה למעשה בפועל ברגע שלאחרי זה".

מאז הוראה זו, החל הרב גערליצקי לעסוק בעיון ובהתמדה בסוגיות ההלכתיות של ימות המשיח, ואף התכתב בנושאים אלו עם גדולי התורה שבדורנו, מכל החוגים, בשקלא-וטריא הלכתי מעמיק כהלכה למעשה לכל דבר. בשנים האחרונות החל לאסוף את היבול העצום שצמח בעשרים שנה אלו, ועתה יוצא לאור הכרך השני של "ימות המשיח בהלכה" – ככל הנראה החיבור המקיף והמעמיק ביותר שנכתב אי-פעם בנושא ימות המשיח ממבט הלכתי.

כבר במעין-הקדמה לספר, פותח הגאון המחבר שליט"א בבירור עמוק בשאלה היסודית של כללי הפסיקה ב"הלכתא למשיחא" : כיום ישנם כללים בהלכה כיצד לפסוק במחלוקות חז"ל, "רבי מאיר ורב יהודה – הלכה כרבי יהודה", וכיוצא-בו, אך בתשובה מפורסמת קובע המהרי"ק כי כללים אלו אינם תקפים בהלכות שאינם נוהגות בזמן-הזה עד לביאת המשיח – מה הטעם לכך? האם הרמב"ם שפסק גם בהלכות אלו מסכים עם קביעה זו? האם הכלל תקף בכל הלכה כזו? המחבר מפליא להביא מעשרות סוגיות בתלמוד ובמדרשים לבנות ולסתור בנושא, עד להסברת כל השיטות, ובמיוחד שיטת הרבי.

לאחר יציקת יסוד מהותי זה עובר הספר לדון כמעט בכל שאלה תורנית הקשורה לימות המשיח כבר מביאתו – החל מזמן ביאתו, ייחוסו, דיני ברכת הנהנין בסעודת הלויתן, הטהרה והעבודה בבית-המקדש השלישי, קיום מצוות שונות, איסורים ודיני חגים לעתיד, ועוד ועוד, עד לפרטים שונים במנהגי ישראל שיתכן וישתנו בימות המשיח. הגיוון הנפלא של המקורות בהם דן הספר מרתק כשלעצמו, וכמעט בכל סוגיא מוצא המחבר גם את שיטתו הבהירה של הרבי באותו נושא ומסבירה היטב.

מעבר לבשורה שהספר מביא לעולם התורה כולו, לאחר שכבר החלק הראשון התקבל בצימאון רב; הרי שלחסידי חב"ד מדובר בספר-חובה ממש – לימוד ועיון בסוגיות הספר הינם הקיום המושלם של הוראת הרבי המפורשת "לעסוק בלימוד התורה בעניני גאולה ומשיח ובית המקדש ... הלכה למעשה בפועל" – דבר שעד עתה היה קשה לביצוע גם לגדולי הלמדנים והבקיאים. בספר זה פורס הגאון המחבר לפני הלומד 'שלחן ערוך' מרהיב של כל המקורות והדיונים בעניני ימות המשיח – ומציע בפניו את קושיותיו וביאוריו, עד לבירור ההלכה בנושא.

הנה 'טעימה' קלה רק מכמה מהנושאים האקטואליים לימי ספירת העומר: כאשר יבוא משיח עתה בין פסח ראשון לשני – האם יהיה עלינו להקריב פסח שני?

כיצד יקריבו במקדש בחג השבועות הבעל"ט את 'שתי הלחם', והלא מצות התורה היא לספור חמישים יום מהקרבת העומר בפסח ורק אז להקריב את שתי הלחם?

האם יתכן, על-פי גמרא במסכת שבועות, שיהיה עלינו להמתין ולא להתחיל בכל עבודת המקדש עד לחג השבועות הבא, כדי לקדש את העזרה מחדש בשתי הלחם?

ובכלל, איך יהיו דיני העליה לרגל, ומה ייחשב ל"דרך רחוקה" להקרבת הפסח כאשר בזמננו ניתן להגיע ביום אחד מכל מקום בעולם? והאם יהיה ניתן לאכול את קרבן הפסח בבניינים רבי קומות בירושלים או בקומות הקרקע בלבד?

הספר ערוך ומסודר לפי זמנים ונושאים, ומלווה במפתחות מאירי עיניים.

ניתן להשיג את הספר בחנות קה"ת בכפר-חב"ד, ובמרכז חב"ד בתל-אביב (טל' 03.525.0202). בקרוב גם בחנויות הספרים המובחרות בקראון-הייטס ובבורו-פארק.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.