מערכת COL | יום ח' ניסן ה׳תשע״א 12.04.2011

נחשף קשר עלום וחשאי בין הרבי לגרי"ש אלישיב ● בלעדי

קשר עלום וחשאי בין הרבי לגרי"ש אלישיב, מנהיג הציבור הליטאי, נחשף בספר חדש שיצא-לאור השבוע - "השקדן", המביא עובדות מחייו של הרב אלישיב ● מחבר הספר (המחולל סערה ברחוב החרדי), העביר ל-COL קטע מהספר העוסק בקשר המעניין ● פענוח כתב-היד מהרבי שניסה הרב אלישיב לפענח והאיש שקיבל הוראה מהרבי לשאול בענייני הלכה רק את הרב אלישיב  לסיפור המלא
נחשף קשר עלום וחשאי בין הרבי לגרי
קשר עלום. הרבי והרב אלישיב, אתמול (צילומים: מכון אבנר, חדשות 24)

מאת כתב COL

בספר "השקדן" (חלק ב') - המביא עובדות מחייו של הגרי"ש אלישיב, מנהיג הציבור הליטאי, מופיעים מספר קטעים העוסקים בקשר של הרב אלישיב עם הרבי.

ההתייחסויות הן רק בהערות שוליים ובכיתובי תמונות, כמו כל הדברים "הפיקנטיים" שבספר שהם נרמזים בהערות, או בכיתובי התמונות.

COL מפרסם את הקטעים במלואם, כפי שמופיעים בספר החדש. לא נגענו.

חלופת מכתבים

פירסומו של הרב אלישיב כבעל ההלכה הברורה היה גדול מאוד כבר משנים עברו, ומשום כך חוג שואליו היה רחב כמלוא רוחב סוגי וגווני היהדות של שומרי המצוות.

במהלך כתיבת פרק זה, פגשתי גם אנשים מהשורה, יהודי 'עמך' ששלחו שאלותיהם אל בית הגרי"ש, ונהגו על פי הכרעותיו בשאלות שהתעוררו בביתם.

רבים מהם חסידים מובהקים שרבותיהם הורו להם לשאול את רבינו. (לדוגמא: חסידים של האדמו"ר מנדבורנה, והרבי האחרון מליובאביץ', וראה בחלק א' גם על חסידי גור).

אגב, הרב צבי וינמן (תלמיד רבי אליהו מישקובסקי וממיסדי ה"פעילים" פרקליט מובהק בבתי הדין ומסור למערכות הדת במדינת ישראל נגד הרשויות זכה לקדש שם שמים בהופעותיו ובהצלחתו, ועל כן הוא חביב ומקורב לרבינו - השקדן חלק שני עמוד 91).

לפי דבריו בספר זכרונותיו שטרם ראה אור, היה מקורב לרבי שנכנס אליו כמה פעמים להתייעץ בענייני ה"פעילים", וגם נשלח על ידו לכמה נדיבים לשם החזקת ההצאות המשפטיות והשוטפות של הפעילים במאבק נגד המסיון.

בביתו שבסנהדרה המורחבת מחזיק ר' צבי מאגר מכובד ביותר של התכתבויות עם הרבי, בין המכתבים ישנם שאלות ששלח אליו הרבי על מנת שישאל (במכתבים לא מפורט את מי, אבל זה היה ידוע שר' צבי נחשב למקורב רק לרב אלישיב), וכן תשובות בשם הגרי"ש.

מה כתב הרבי?

במשך תקופה מסויימת – בשנות התש"ל – שאל ר' צבי שאלות הלכתיות מאת רבינו על פי מכתבי שאלות של האדמו"ר מליובאביץ' ששלח לו, ונשא ונתן באותן תשובות 'הלוך וחזור'.

מעניין לציין כי אותו היחס היה גם להיפך: הגרי"ש ידע היטב מיהו השואל שחוזר לישא וליתן ע"י השליח, והיה מפליא ומאפיין כאחת איך שעונה כדרכו תמיד מבלי אף מילה נוספת של התייחסות כלשהי אל המשלח או עליו; אולם הנהגה זו אצלו היא טבעית ורגילה כטבעו כל השנים כלפי כל השואלים: עניני תכליתי ושותק...

פעם אחת קיבל ר' צבי מכתב מהרבי שלא הבין את תוכנו כלל, ונראה היה לו ככתב חידה. והוא ניגש עם המכתב עצמו לשאול את הגרי"ש אולי הוא יכול לפענח את המילים של הרבי. הגרי"ש נטל את מכתב הרבי לידיו ועיין בו זמן מה בכובד ראש, ואחר כך השיבו לר' צבי בלי לתת פתרון לתעלומה.

הסובבים התפלאו לראות את הגרי"ש מתעמק במכתב הרבי, דבר שלא היה מתאים לו (מדברי ר' צבי בעל פה לעורך ספר השקדן, כשהוא מראה את המכתב המדובר שכולו מתוקתק חוץ מ-2 שורות בכתב יד למעלה בהן רמזים. אולם ר' צבי לא נעתר לתת את צילום המכתב).

הרבי הורה

כמו כן ידוע לבני משפחת הגרי"ש על סופר סת"ם מלוד שהיה מגיע לעיתים די תכופות להעלות לפני הגרי"ש את שאלותיו בהלכה, משום שהרבי מחב"ד הורה לו לשאול רק את רבינו (השקדן חלק שני פרק י"ד עמוד – 48).

***

יצויין כי בספק מתפרסם צילום של פסק-דין מהרב אלישיב בשבתו בבית-הדין האיזורי בשנת תשט"ז אודות נכסי ישיבות חב"ד ושייכותם לרבי.

"פסק זה ידוע ומופץ בקרב חסידי חב"ד מעת לעת כאשר עולה שאלה בהקשרים שונים האם הגרי"ש מתנגד לחב"ד או לא", נכתב בספר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.