מערכת COL | יום ג' ניסן ה׳תשע״א 07.04.2011

לקראת פסח: פרות החלב יקבלו מזון ללא חשש חמץ

בעקבות הוראת רבה של בני ברק, הגרמי"ל לנדא, על האבסת פרות החלב בשחת שאינה עשויה מדגנים, במחלבת 'החלבן' עשו זאת ללא פקפוק ● במשך שנים ארוכות מורים ועדי הכשרות להאכיל את הפרות בחודש שקודם ייצור מוצרי החלב הכשרים לפסח בחציר שאין בו חשש חמץ. אלא שהרב לנדא, מחמיר בעניין מחשש כי בכל זאת השתרבבו לערימת השחת כמה גבעולים עם זרעי חיטה  לסיפור המלא
לקראת פסח: פרות החלב יקבלו מזון ללא חשש חמץ
השגחה הדוקה לקראת פסח. הגרמיל לנדא שליטא מגיע לביקור במחלבה במושב שפיר

חומרה הלכתית מיוחדת אותה ביקש רבה של בני ברק, הגרמי"ל לנדא, להנחיל בתעשיית החלב לקראת חג הפסח, מיושמת הלכה למעשה בייצור הכשר לפסח של מוצרי החלב של מחלבת 'החלבן', בהשגחתו המהודרת של הגרמי"ל.

מדובר בסוגיית תזונת הפרות קודם חג הפסח. במשך שנים ארוכות מורים ועדי הכשרות להאכיל את הפרות בחודש שקודם ייצור מוצרי החלב הכשרים לפסח בחציר שאין בו חשש חמץ. ההנחה הייתה כי אם השחת נקצרת מבעוד מועד, טרם הספיקו לנבוט בהם גרעינים.

אלא שהרב משה יהודה לייב לנדא, מחמיר בעניין מחשש כי בכל זאת השתרבבו לערימת השחת כמה גבעולים עם זרעי חיטה והודיע למחלבות שתחת השגחתו לפסח כי אין להאכיל את בחציר זה את הפרות.

לנוכח דרישת ועד הכשרות, החלו במחלבת 'החלבן' לחפש תחליפי מזון לפרות ובסופו של דבר נמצא שחת שאינו ממשפחת הדגנים. בהתייעצות עם תזונאי פרות גובש תחליף המזון לפרות והייצור המתבצע בימים אלו נעשה מתנובת החלב החדשה.

מחיר תחליף השחת הכשר לפסח ייקר בכ-20 אחוז את עלויות מזון הפרות ובעקבות האבסת הפרות בשחת החדשה פחתה תפוקת החלב שלהם בכשמונה אחוז. "יש כאן שיקול כלכלי רב משמעות, אך החלטנו ללכת לקראת הצרכנים ולא לוותר על דרישות הכשרות כדי להמשיך לייצר חלב כשר לפסח למהדרין בהשגחת הרב לנדא", אומר מנכ"ל 'החלבן', יצחק פרידמן.

"בנוסף יש כאן סוג של הימור כיוון שאי אפשר לדעת כיצד יגיבו הפרות לשינוי. חקלאים בדרך כלל לא אוהבים לשנות את ההרכב התזונתי של הפרות. לשמחתנו הפרות הסתגלו לשינוי. למרות שתפוקת החלב שלהן ירדה מכ-40 ליטר לכ-36 ליטר ביום וייקח לפרות חודש כדי לשוב לתזונה המקורית, החלטנו לייצר חלב כשר לפסח לצרכני המהדרין ולא להשבית את פס הייצור לפסח", אומר פרידמן.

בשבוע האחרון ביקר הגרמי"ל לנדא במחלבת החלבן וברפתות, שם עמד מקרוב אחר החליבה הנמצאת כל העת תחת פיקוחו הצמוד של משגיח כשרות מטעם ועד הכשרות של הגרמי"ל. בוועד הכשרות מדגישים כי בעדר הפרות אין ולא תהינה פרות מנותחות וכל חליבה מפוקחת על ידי משגיח מתחילת החליבה. במהלך הביקור אמר הגרמי"ל לנדא כי "אני יודע שאני מחמיר ואיני רוצה לגרום לכם כל נזק. אם החלטתם לייצר חלב תחת החומרות הללו, זכות הכשרות תעמוד לזכותם ואני מאחל לכם את ברכת הדרך".

יצחק פרידמן, מנכ"ל החלבן מוסיף: "סוללה של מומחים בינלאומיים בנושא עוקבים אחרי תזונת הפרות ואנו מאוד מקווים שהם יישרו קו עם התפוקה היומית הרגילה". לחג הפסח, על פי הוראותיו של הגרמי"ל לנדאו, יוצר רק חלב בשקית.

מוצרי החלב של 'החלבן' משווקים כיום לחנויות ייעודיות במגזר החרדי, כאשר על פי התוכנית בעתיד יורחב השיווק לכלל החנויות ורשתות השיווק במגזר החרדי. המחלבה מייצרת חלב, יוגורטים ומעדני חלב. לאחר החג ישיק 'החלבן' סדרת מעדני חלב בטעם שוקולד, כמו מעדנים ומשקאות שוקו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.