מערכת COL | יום ב' ניסן ה׳תשע״א 06.04.2011

האדמו"ר מצאנז: "בלי החסידות לא היתה יהדות בעולם"

הרב יוסף יצחק הבלין רב קהילת חב"ד ברמת שלמה בירושלים יחד עם הרב נחום גולדשמיד מבית חב"ד צפון נתניה ערכו ביקור אצל האדמו"ר מצאנז. בעת הביקור העניק הרב הבלין את סט 'ביאורי החומש' לאדמו"ר מצאנז, ושוחח עם האדמו"ר ארוכות על תורתו של הרבי ועל פעילות חב"ד כשלוחי הרבי בארץ ובעולם. במהלך השיחה אמר האדמו"ר כי "אנו מאמינים באמת בלי שום ספק שבלי הבעש"ט הק' והחסידות לא היתה יהדות בעולם. הם שמרו את גחלת היהדות עד ביאת המשיח" לדיווח ולתמונות   
האדמו

הנה תוכן השיחה:

הגרי"י הבלין: יש לנו מכון 'היכל מנחם' להפצת המעיינות של תורת רבותינו מחב"ד, והנה מכ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל ישנם כמה מאות ספרים מכל השיחות וכו' שהם מאד באריכות, ולאחרונה הוצאנו לאור סידרה של ספרים עם פירושים קצרים על פרשיות השבוע, מלוקטים וערוכים מתוך השיחות. והגישם לפני מרן.

האדמו"ר מצאנז: זה מיועד עבור אלה שאין להם סבלנות ללמוד שיחות ארוכות...

הגרי"י הבלין: היה אחד ששאל של הגה"ח רבי יואל כהן שליט"א אודות ספרים אלו, שהרי בחב"ד היה הדרך של לדבר בהרחבה ולא בקיצור ואילו בספרים אלו מביאים ביאורים בקצרה. ואמר לו ר' יואל שראה את הספרים והם יפים מאד ובוודאי יוסיפו להפצת המעיינות.

ישנם הרבה רעיונות מקוריים ומופלאים בספרים אלו. כגון בפרשת ויקרא הוא מבאר הענין של וחמישיתו יוסף עליו (ויקרא ה, כד), דאמאי שיעור התשלום על איבוד השימוש במעות, הוא חומש דוקא. וביאר על פי המשנה (פאה ח, ח-ט) "מי שיש לו מאתיים זוז לא ייטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני וכו' מי שיש לו חמישים זוז והוא נושא ונותן בהם, הרי זה לא ייטול". ומבארים המפרשים שמאתיים זוז הם סכום מספיק לצרכיו של אדם למשך שנה אחת, אבל לעומת זאת אדם שעוסק במשא ומתן, די לו בחמישים זוז, שכן חמישים זוז אלה מכניסים לו רווח של מאה וחמישים נוספים במשך השנה.

מדברים אלה עולה שבמשך שנה אחת, שנים עשר חודשים, מרוויח אדם סכום גדול פי שלושה מסכום ההשקעה. מכאן שבמשך חודש אחד, הוא מרוויח רבע מסכום ההשקעה, שהרי רבע הוא חלק שנים עשר משלושה. לכן קבעה התורה ששיעור התשלום על אובדן השימוש במעות הוא חומש, שפירושו "חומש מלבר", כלומר רבע מהסכום המקורי שבן מן הסתם הגזלן החזיק בכספו של הנגזל במשך חודש אחד, שיעור הזמן שמקובל להעניק בתור ארכה עד לביצוע פסק הדין (חושן משפט, סימן ק), מאז הכחשת החוב, זמן שבו ניתן להרוויח רבע מסכום ההשקעה.

עוד מובא בספר, על פרשת השבוע, ביאור למה בנגע צרעת הכהן צריך להכריע ולא הרב או הדיין, וזהו הדבר היחידי התלוי בהכרעתו של הכהן.

האדמו"ר מצאנז: ואמרו חז"ל (נגעים ג, א) שאם הכהן אינו יודע להכריע לוקחים אותו לתלמיד חכם והכהן פוסק על פיו.

הגרי"י הבלין: וביאר הענין, כי בנגע צרעת יש עונש למצורע שאין בשם חטא אחר, והוא שמוציאים אותו מחוץ למחנה, ולהוציא יהודי מחוץ למחנה יכול רק כהן שהוא בבחי' תומך ואוריך לאיש חסידך (דברים לג, ח), בחינת חסד.

האדמו"ר מצאנז: אוהב שלום ורודף שלום (אבות א, ז).

הגרי"י הבלין: רק כהן שהוא מבחי' חסד יכול לפסוק מתי צריך לרחק יהודי, שבדבר הזה אין מי שיכול להכריע, כי זהו העונש הקשה והחמור ביותר.

האדמו"ר מצאנז: כעין זה אמר פעם זקה"ק בעל בני יששכר זי"ע, שרואים בפרשת העקידה, שהקב"ה אמר לאברהם אבינו קח נא את בנך וגו' והעלהו שם לעולה, ואילו לבסוף ויקרא אליו מלאך ה' מן השמים וגו' ויאמר אל תשלח ידך אל הנער ואל תעש לו מאומה. והקשה למה מתחילה אמר לו הקב"ה בעצמו ולבסוף היה די במלאך. וביאר שבשביל להוציא דם מיהודי צריכים לשמוע מהקב"ה בעצמו ואף לא מפי מלאך, אבל בשביל להימנע מזה די לשמוע מפי מלאך.

הגרי"י הבלין: אתמול ציינו בחב"ד את סיום הרמב"ם היומי שנהוג אצלנו ללמוד כתקנת כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, והיום התחילו המחזור החדש.

חשבתי בסיבת הדבר של חשיבות לימוד רמב"ם יומי, כי ידוע מה שכתוב האדמו"ר הזקן בעל התניא בשו"ע הרב (הלכות תלמוד תורה ד, ד) שהחובה ללמוד את כל התורה כולה, ויהודי שלא למד את כל התורה יירד שוב בגלגול וכו'.

האדמו"ר מצאנז: דבריו אלו היו מרגלא בפומיה של מרן אאדמו"ר זי"ע.

הגרי"י הבלין: וכל אדם חושש מזה, כי מי יוכל להעיד על עצמו שלמד את כל התורה. אמנם הרמב"ם בעצמו כותב על ספרו שזה כולל את התורה, וכי די לאדם ללמוד חמשה חומשי תורה ורמב"ם. עכ"פ נמצא שבלימוד הרמב"ם נחשב שלמדו את כל התורה כולה.

האדמו"ר מצאנז: זה טוב בשביל לימוד זכות... הרי שם בשו"ע מונה את כל מה שחובה על האדם ללמוד... אמנם אפשר לומר שבשביל להבין את דברי הרמב"ם על בוריים צריכים לדעת מקודם את כל התורה...

הגרי"י הבלין: אכן בשעה שנתקן תקנה זו של לימוד הרמב"ם אמר לי הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א שזהו 'גיוואלדיגע המצאה' וכי גם הוא התחיל ללמוד רמב"ם, ואמר שהמעלה בזה, כי לימוד רמב"ם הוא כעין מבחן אם הבין היטב את הסוגיא בגמרא, שאם אינו מבין את דברי הרמב"ם הרי זה משום שהסוגיא בגמ' אינה ברורה אצלו...

אמרתי פעם להגרש"ז ברוידא זצ"ל ענין זה שעל ידי לימוד הרמב"ם נחשב שלמדו כל התורה, ואמר שזה דבר גדול וכי גם הוא יתחיל ללמוד רמב"ם יומי.

האדמו"ר מצאנז: ספרים אלו על הפרשיות, יש כבר מהם על כל התורה?

הגרי"י הבלין: אכן, מלבד על ספר במדבר שאמור לצאת אי"ה השנה שני כרכים. כן ביקש ממני הנגיד מוה"ר אליעזר קארנהויזר מאוסטרליה, להכניס הספרים אל האדמו"ר מצאנז.

האדמו"ר מצאנז: שמעתי עליו שהוא עושה ופועל הרבה דברים טובים לקירוב רחוקים...

הגרי"י הבלין: הוא עוזר לי רבות בתרגום השיחות לאנגלית.

האדמו"ר מצאנז: אנו חיים היום בדור יתום, עמא דארעא אזלי ומדלדלי, אין שואל ואין דורש ואין מבקש, אין מי ש'יכה על השולחן'...

הגרי"י הבלין: אם אין מי שאומר, לכה"פ גם אין מי שיאמר להיפוך...

האדמו"ר מצאנז: אכן זה לעומת זה... אבל לדאבוננו הדור כולו פוחת והולך. אנו מקווים שאוחזים כבר ברגע האחרון ממש. כבר נתקיימו כל מה שאמרו הצדיקים בכל הזמנים, וגם הדברים שבשעתו לא הבינו מה שאמרו... צדיקים צפו למרחוק.

הגרי"י הבלין: כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל היה אומר תמיד, די וועלט שאקלט זיך... היום רואים זאת ביותר, כפשוטו ממש...

האדמו"ר מצאנז: זקה"ק מרודניק זי"ע אמר כבר בשעתו, בשנות תר"ע, שכל אדם ככל שנהיה יותר זקן, הוא נעשה כפוף יותר והולך שעון על מקל וכו', והנה העולם כבר קיים כחמשת אלפים ושש מאות ושבעים שנה, והוא כבר זקן מאד ולכן אינו יציב... וממש לפני שיקרוס לגמרי יבוא משיח צדקנו ויקים אותו, הן ברוחניות והן בגשמיות.

כשמתבוננים היטב רואים שאין לזה שום הסבר על פי טבעיות. תהלוכות עולם שפעם היו נמשכים עשרות שנים, קורים היום בזמן קצר, ובוודאי אין מקרה בעולם והכל הוא לטובת בני ישראל, ורק בביאת המשיח נבין את הכל.

כל רגע שאנו חיים כאן בארץ ישראל הוא על פי נס. פעם חשבו שמדינה זו או מנהיג זה יעמוד לימיננו, אבל כיום כו"ע מודי שאנו חיים כאן על ניסים.

הגרי"י הבלין: היה מדען אחד שאף הוא אמר, כי מי שחושב שבמדינת ישראל אפשר להתקיים בלי ניסים, הוא לא ריאליסט... לא מציאותי...

האדמו"ר מצאנז: שומעים כסדר מהשלוחים של חב"ד שפועלים גדולות ונצורות בכל העולם.

ר"נ גולדשמיד: להרב הבלין שליט"א יש כמה בנים שהם שלוחים בכמה מדינות בעולם.

הגרי"י הבלין: אכן, בן אחד במוסקבה, בן נוסף בברזעדין שבדייטשלאנד וכן בת בהמבורג גם זה בדייטשלאנד.

האדמו"ר מצאנז: בדייטשלאנד יש היום אידישקייט?

הגרי"י הבלין: ב"ה הם עשו שם מהפיכה גדולה לטובה. בתי הקימה בית ספר יהודי שם בהמבורג.

האדמו"ר מצאנז: היהודים בדיישטלאנד הם יהודים מקומיים או אלו שהגיעו מרוסיה?

הגרי"י הבלין: יש גם הרבה יהודים מקומיים. כאשר בני הגיע לשם, לא היה בעיר שום שומר שבת, והבית מדרש היה של רפורמים, וב"ה בתוך זמן די קצר יש שם כבר למעלה ממנין שומרי שבת. יש לו בית מדרש בביתו, וגם מקוה, ויש כבר כאלה שבאים לטבול בכל יום...

האדמו"ר מצאנז: הרי היצר הרע בזמננו הוא כמו שהיה פעם ולא נחלש... ולמרות הכל רואים את התופעה המופלאה של חזרה בתשובה שאין לזה שום הסבר, ובכל שנות ההיסטוריה לא ידוע על המונים רבים שחזרו בתשובה מדיוטא התחתונה, בכל המדינות.

הגרי"י הבלין: הייתי לאחרונה שם בדרעזדין כדי להכשיר המקוה, ופגשתי שם יהודי שמל עצמו לפני ג' שנים, ואח"כ קידש את אשתו כדת משה וישראל, וכיום הוא כבר הולך מעוטר בזקן וחגור באבנט, עד כדי שכבר הפסיק לבוא לבית המדרש בשבתות, כיון שהוא גר רחוק ואינו יכול ללכת מרחק כזה, וכשרוצה לבוא על שבת או יו"ט הוא מגיע עם כל משפחתו לשבות שם כל השבת. כך יוצא שבימות החול הוא מגיע בכל יום להתפלל וללמוד עם בני גמרא ותניא, ובשבת הוא מתפלל בביתו. ומדובר ברופא גדול ומנהל מחלקה גדולה שם בבית החולים העירוני, ולא פעם באמצע התפילה מזעיקים אותו.

ר"נ גולדשמיד: יש לי ידיד שהוא שליח חב"ד בנירנברג, ולפני כשנתיים הגיע לשם אביו מארץ ישראל לסייע לו קצת. בשבת הלך האב יחד עם אחד מבעלי התשובה המקומיים מרחק שלש שעות, לעיר אחרת, כדי לארגן שם מנין. על אם הדרך סיפר האב לבעל תשובה, שהרבי מחב"ד היה שולח לפעמים קבוצות של בחורים למקומות שאין בהם קהילה יהודית מאורגנת, כדי לדבר קצת על יהדות עם התושבים היהודים במקום. פעם חזרה קבוצת הבחורים מפעילותם (בערך בשנות היוד"ס) והיו קצת מאוכזבים על שלא עלה בידם לפעול שם כ"כ. אמנם לאחר זמן קצר אמר הרבי מחב"ד שהגיע ידיעה מאשה אחת המתגוררת באותו מקום, וראתה מהחלון את הבחורים שהולכים עם ציצית, וזה הזכיר לה נשכחות, ומאז החלה להתקרב ליהדות, ורואים מזה שאי אפשר לדעת איזה פעולה מקרבת יהודים לאביהם שבשמים.

כל זאת סיפר כאמור האב לבעל תשובה כשהלכו בשבת לעיר אחרת. והנה אחרי מספר ימים באה איש אחד לבית חב"ד שם בנירנברג, ואמר שראה בשבת שתי אנשים הולכים עם הלבוש היהודי, וזה הזכיר לו זכרונות מבית אבא, ולכן בירר היכן אפשר לשמוע על אידישקייט, עד שגילתה את בית חב"ד... ומאז מתקרב מאד לתומ"צ בפועל ממש

האדמו"ר מצאנז: זהו הנקמה האמיתית בדייטשן ימ"ש.

הגרי"י הבלין: היה מעשה פלא אצל חתני בהמבורג, שהוא לומד בחברותא עם אחד הבעלי תשובה. ובכל יום חמישי בתי אופה הרבה חלות לכבוד שבת ומחלקת לכל המשפחות, וגם הכינה לאותו בעל תשובה שקית עם שתי חלות טריות. בדרכו לביתו ניגש אליו אדם שאף הוא החזיק אותו שקית כמו שהיה, ואמר יש לו שקית מאותו מפעל, אולם משום מה מהשקית שלך נודף ריח טוב... ואמר לו שאלו הם חלות לשבת, וכי הוא יהודי ובשבת אוכלים חלות וקבל אותם בבית חב"ד המקומי. מיד נענה הלה שאף הוא יהודי, אולם לא ידע כלל שיש איזה פעילות של יהדות כאן בעיר, ומאז התחיל אף הוא לבוא לבית חב"ד וכך התקרב ביותר ליהדות בזכות ריח החלות... לעולם אי אפשר לדעת איזה פעולה תעורר את האדם להתקרב ליהדות.

האדמו"ר מצאנז: איתא במדרש (ב"ר יא, ד) שלמאכלי שבת יש ריח מיוחד... הקב"ה מסבב עולמו בדרכים שלו...

הגרי"י הבלין: זהו מסירות נפש גדולה מצד השלוחים שצריכים לשלוח את ילדיהם ללמוד כאן בארץ ישראל לבדם.

האדמו"ר מצאנז: אכן כשמתעמקים בזה רואים שזה דבר מפליא מאד, ורק הבורא כל עולמים יכול לשער את גודל ההשפעה, הן השפעה כעת והן השפיעה שנראית רק לאחר זמן. זה מעורר את הנקודה הפנימית, וכל זאת הוא כח אלו' שאין לו הסבר טבעי.

מהיכן המקור שלכם?

הגרי"י הבלין: אבי ז"ל עוד נולד ברוסיה ועלה בילדותו יחד עם אביו רבי שלמה זלמן הבלין, שהיה השליח של כ"ק האדמו"ר הרש"ב זי"ע לחברון, וייסד את ישיבת תורת אמת. אמי היא מירושלים, אנו נכדים של הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל.

שאלו פעם את האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל שאם משיח יבוא רק כאשר יפוצו מעיינותך חוצה, כמו שאמר לבעש"ט הק', הרי שזה עלול לקחת עוד זמן רב. ואמר שהלא כל עניני ותהלוכות החסידים נהוגים היום אצל הכלל כולו...

האדמו"ר מצאנז: אנו מאמינים באמת בלי שום ספק שבלי הבעש"ט הק' והחסידות לא היתה יהדות בעולם. הם שמרו את גחלת היהדות עד ביאת המשיח, ומה שהיצר הרע אינו מניח שיהא ומלאה הארץ דעה את ה', זה הרי תפקידו בעולם...

ר"נ גולדשמיד: הרה"ח ר' בנימין ווילליגער הי"ו סיפר שהאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל אמר לו פעם שיש דמיון בינו לבין מרן זי"ע, ששניהם מתייגעים רבות על חומש ורש"י... גם בספר הזה יש הרבה ביאורים על רש"י.

אדמו"ר מצאנז: בפורים הכניסו אלי ספר מהאדמו"ר מליובאוויטש ביאורים על רש"י.

הגרי"י הבלין: יש לנו גם סידרה של חמישים ספרים הנקרא סידרת השערים, והוא כל ספר על נושא מסויים, כמו שער אמונה, שער גאולה, שער ארץ ישראל וכו', וכן יש שערי המועדים, על כל מועד וחג.

האדמו"ר מצאנז: מלוקטים מתוך השיחות?

הגרי"י הבלין: מתוך השיחות והמכתבים והרשימות וכו'.

האדמו"ר מצאנז: בניסן עתידין להיגאל (ראש השנה יא, א)... אם היו אומרים זאת למרן אאדמו"ר זי"ע כמה ימים קודם חודש ניסן, לא היה יכול לסבול זאת, שיש עוד להמתין כמה ימים...

ונפרדו לשלום, ואיחלו האדמו"ר מצאנז שיזכה לסייעתא דשמיא להגדיל תורה ולהאדירה, לקדש שם שמים ולקרב בני ישראל לאביהם שבשמים. וכן להר"נ גולדשמידט שיזכה להרחיב גבולי הקדושה בעיר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.