מערכת COL | יום ט"ו אדר ב ה׳תשע״א 21.03.2011

האחים מוצ'קין: ניתן להפיק 1,000 חביות ביום בשדה חלץ

בעיתון TheMarker התפרסמה כתבה על האחים לוי ומנדל מוצ'קין המחזיקים בשלוש השנים האחרונות רישיונות לקידוח נפט בשדה חלץ על ידי החברה שבבעלותם ● "קצב ההפקה הנוכחי הוא 50 חביות ליום, שנמכרות לבתי הזיקוק באשדוד", אמר מנדל מוצ'קין בסבב ראיונות שהעניקו האחים ● עו"ד מרדכי ציבין, המייצג את אבניו במגעים, אמור לקבל 5% מהחברה הבורסאית  לסיפור המלא
האחים מוצ'קין: ניתן להפיק 1,000 חביות ביום בשדה חלץ
ליאור זנו, TheMarker

בשדה חלץ שבנגב הצפוני מפיקים מאז שנות ה-50 נפט בכמויות קטנות. בשנים שחלפו מאז הפיקו ברישיונות אירוס וכוכב-חלץ שבשדה הגדול כ-500 אלף חביות נפט, כמות צנועה בכל קנה מידה. אבל יש מי שמנסים לקדוח, להגיע לכמויות משמעותיות - ולהרוויח.

בשלוש השנים האחרונות מוחזקים שני הרישיונות על ידי החברה הזרה אבניו (75%) של האחים לוי ומנדל מוצ'קין - המשמשת גם מפעילת הרישיון - ועל ידי שותפות לפידות-חלץ, (25%) שבשליטת יעקב לוקסנבורג, הנסחרת בבורסה בתל אביב. אבניו נתונה בקשיים תזרימיים, והממונה על הנפט במשרד התשתיות מאיים לבטל את הרישיונות אם החברה לא תעמוד בתוכנית העבודה. בחודשים האחרונים אבניו מנסה למצוא מימון להמשך הפעילות בשני הרישיונות, שתקועים בשלב ניקוי הבארות הישנות.

לאחר שהניסיונות לגייס מימון כשלו הודיעה לפני כמה שבועות ארקו הבורסאית שבשליטת אריק קוטלר כי היא בוחנת אפשרות להעניק הלוואה בסך 5 מיליון דולר לאבניו. שתי החברות מנהלות משא ומתן להכנסת פעילותה של אבניו לתוך השלד הבורסאי גו.די.אם, כשכל אחת מהן תקבל 40% מהחברה הבורסאית החדשה. אם המהלך יצליח, קרוב לוודאי שאבניו החדשה תפנה לגיוס הון מהציבור הישראלי. עו"ד מרדכי ציבין, המייצג את אבניו במגעים, אמור לקבל 5% מהחברה הבורסאית.

האחים מוצ'קין, יהודים אמריקאים חסידי חב"ד, עשו את מרבית הונם בקידוחי נפט בטורקיה ומחזיקים בכמה מכרות אורניום ופחם באוסטרליה. הם מוכרים בשוק חיפושי הגז והנפט הישראלי בעיקר כמתווכים - הם היו מעורבים, בין השאר, בעסקת מכירת הרישיונות הימיים שרה ומירה להכשרת הישוב של עופר נמרודי ולמודיעין של צחי סולטן ונוחי דנקנר, בהבאת חברת atp לרישיונות שמשון, אביה וקרן ובחיבור מפעיל יבשתי טורקי לחברת ציון נפט וגז.

"קצב ההפקה הנוכחי הוא 50 חביות ליום, שנמכרות לבתי הזיקוק באשדוד", אמר מנדל מוצ'קין בסבב ראיונות שהעניקו האחים בשבוע שעבר לרגל העסקה שהם מנסים לרקום. "אנחנו מקווים שהשיפורים הטכנולוגיים בשנים האחרונות יאפשרו לנו להגביר את הקצב, אנחנו יודעים על רזרבות של 10 מיליון חביות ברות הפקה בשטחי הרישיונות, ומסתכלים על עוד כמה מטרות שבכוונתנו לקדוח".

האחים מוצ'קין מקווים להגיע לקצב הפקה יומי של 1,000-1,300 חביות נפט בשטחי הרישיונות שלהם, משש-שמונה בארות - כולל הבאר המפיקה כבר עכשיו. לדבריהם, יש כ-100 מיליון חביות נפט בנות הפקה בשדה חלץ כולו.

השאלה הגדולה, כמו בכל קידוח נפט יבשתי, היא באיזה קצב ניתן להוציא את הנפט מהאדמה. בשאלה הזו, אגב, מתחבטים גם בשותפות גבעות עולם, בעלת הזיכיון במגד 5 שליד ראש העין, שבאחרונה הודיעה כי מבחנים שביצעה הראו כי ניתן להפיק כ-1,000 חביות נפט ביום מבאר אחת.

מדובר אמנם בקצב הפקה דומה לזה שעליו מדברים האחים מוצ'קין, אבל יש הבדל מהותי בין שני המקרים: במגד 5 מדובר על קצב מוכח מבאר אחת - לעומת קצב משוער מכמה בארות בחלץ. מה עוד שקצב ההפקה שעליו הכריזה גבעות עולם במגד 5 איכזב את המשקיעים.

זה לא קצת נמוך?

"אסור לשכוח שבשנות ה-50 מחירה של חבית נפט היה 5-10 דולרים. עכשיו אנחנו יכולים להגיע להכנסות של 10-15 מיליון דולר בשנה", אומר לוי מוצ'קין. "1,000 חביות ביום זה 30 אלף חביות בחודש ו-360 אלף חביות בשנה. אנחנו לא במגזר העסקי, אנחנו מתעסקים בעיקר בחיפושים. חלץ אינו מוערך כשורה כבר שנים רבות, ואני מאמין שנצליח לעשות את זה", אומר מנדל. "בעזרת השם", מוסיף לוי.

על השאלה, כיצד הם מתכננים להגביר את קצב הזרימה של הנפט - משיב מנדל כי בכוונתם להשתמש בכמה שיטות: הזרקת מים לתוך המאגר כדי להגביר את לחץ היציאה של הנפט, ביצוע קידוח אנכי כדי להגיע לעמוד הנפט מנקודה מיטבית ומציאת מעקפים. הקרקע בחלץ, לעומת זו של גבעות עולם, למשל, היא הרבה יותר חולית ולא מאפשרת ביצוע פעולות frac כמו אלה שנקטו הקולגות מראש העין.

הממונה על הנפט במשרד התשתיות, שהתריע כמה פעמים בפני אבניו כי הרישיונות יילקחו אם הליקויים בהם לא יתוקנו, העניק להם ארכה אחרונה לביצוע קידוח עד ל-1 במאי 2011. ארקו אמנם האריכה בכמה ימים את תקופת ביצוע בדיקות הנאותות לאבניו, שזקוקה מאוד להלוואה של ארקו - אבל האחים מוצ'קין לא משדרים דאגה. לדבריהם, הקידוח הראשון צפוי להתבצע כבר אחרי פסח ובהמשך, הם מתכננים קידוחים נוספים.

איך פגשתם את אריק קוטלר?

"יש לי חבר, רב בניו יורק, שהכיר בינינו כבר לפני כמה שנים. בזמנו, הצעתי לו להיכנס לעסקת שרה ומירה, ובמרוצת הזמן נראה שהוא הבין שהוא פיספס - ומנסה עכשיו לתקן", מספר מנדל מוצ'קין.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.