מערכת COL | יום ב' אדר ב ה׳תשע״א 08.03.2011

בחדר 'הטהרה': החוויה שלי ב'חברא קדישא' ● הרב מנדי קמינקר

הנפטר היה אדם מבוגר. אולי בשנות השמונים שלו. תוך כדי נקיון זהיר הגנבתי מבט לעבר ידיו המצומקות. עבור נכדיו – אותם אינני מכיר – היו אלו ידיו האוהבות של סבא, מגעו הרך, חכמתו ונסיון החיים העשיר שלו ● כשהגיע המתנדב הבא, ניגשנו יחד אל החדר כדי להכין את כל האביזרים הנדרשים לקראת הטהרה. עטינו מסכות, לבשנו כפפות; אט-אט החלו שאר המתנדבים להגיע ויכלנו להתחיל ● לקראת ז' אדר, 'יום חברא קדישא', הרב מנדי קמינקר פרסם טור באתר 'בית-חב"ד', המיועד למקורבים לטור
בחדר 'הטהרה': החוויה שלי ב'חברא קדישא' ● הרב מנדי קמינקר
מקווה (צילום אילוסטרציה: COL)

מאת הרב מנדי קמינקר

הכול התחיל כשהחברא קדישא המקומית הודיעה שהם זקוקים למתנדבים. אם אינכם מכירים את המושג, חברא קדישא (בעברית: החבורה הקדושה או חברה קדושה) הוא ארגון המכין נפטרים לקבורה יהודית. לא חשבתי פעמיים והתנדבתי.

"אתה בטוח?" שאל אותי אחד המארגנים. "זו לא עבודה קלה. זה בסדר אם תשיב בשלילה" אך בכל זאת השבתי בחיוב.

כמה שבועות אחר כך הגיעה ההודעה הראשונה. בכמה שורות סתמיות נכתב שם: "פלוני אלמוני נפטר לבית עולמו. הטהרה תיערך מחר בשעה 8 בערב. אנא אשר את השתתפותך."

זו תהיה הפעם הראשונה שלי בה אני משתתף בטהרה, שהיא טקס הכנת הנפטר לקבורה כדת וכדין. תוך כדי לימוד מהיר למדתי כי הטקס כולל ניקיון מדוקדק של הגופה, שפיכת מים והלבשת הנפטר בתכריכים עמם הוא ייקבר.

זה לא סיפור גדול, אמרתי לעצמי, ובכל זאת כשהשעה שמונה בערב התקרבה הלב שלי החל לדפוק בקצב מואץ. האם אני עושה את הדבר הנכון? אולי בכל זאת זה לא בשבילי?

ברבע לשמונה כבר הופעתי בבית הלוויות. "אתה הראשון" הודיע לי ביבושת העובד שנשאר במקום כדי לאפשר לנו לעשות את עבודתנו. "אם תרצה תוכל לגשת לחדר האחורי, שם נמצא הנפטר."

"תודה, זה בסדר. אשאר כאן עד שהחבר'ה הנוספים יבואו" אמרתי תוך כדי שאני מתחלחל מהרעיון לגשת לחדר לבדי.

כשהגיע המתנדב הבא, ניגשנו יחד אל החדר כדי להכין את כל האביזרים הנדרשים לקראת הטהרה. עטינו מסכות, לבשנו כפפות; אט-אט החלו שאר המתנדבים להגיע ויכלנו להתחיל.

*

הנפטר היה אדם מבוגר. אולי בשנות השמונים שלו. תוך כדי נקיון זהיר הגנבתי מבט לעבר ידיו המצומקות. עבור נכדיו – אותם אינני מכיר – היו אלו ידיו האוהבות של סבא, מגעו הרך, חכמתו ונסיון החיים העשיר שלו. כעת הוא נפטר לבית עולמו והותיר אחריו זכרונות ומשפחה אבלה.

זה עצוב, אבל אני שמח שאנו לפחות יכולים לעשות משהו עבורו ועבור המשפחה.

הטהרה, טקס הכנת הנפטר לקבורה בבית העלמין, היא הדבר הטוב ביותר עבור נשמתו של הנפטר. לא רק שהיא מתבצעת בכבוד, באהבה וברגישות לכבודו של הנפטר, היא גם מבוססת על מסורת עתיקת יומין בה לכל אקט יש משמעות.

מדוע אני בוחר לשתף אתכם בחוויה זו? מכיוון שבעוד בימים עברו קבורה יהודית הייתה האפשרות בה בחר כל יהודי, ישנם כיום ארגונים המציעים קבורה אלטרנטיבית (קבורה חילונית). לפיכך, חשוב שתדעו שקבורה יהודית היא הכבוד הגדול ביותר שתוכלו להעניק ליקיריכם – או לעצמכם – לאחר מאה ועשרים. לא רק שהטכס נעשה בכבוד המקסימלי, הוא גם זהה לטקס בו נקברו אבותיך או זקניך. היהדות הייתה אחת הדתות הבודדות שחרתו על דגלם את כבוד המת ואת הדאגה לכבוד אדם גם לאחר שהוא נפטר מן העולם.

טקס הטהרה מכיל שלושה רכיבים עיקריים. הראשון הוא ניקיון יסודי של גוף הנפטר. כל טיפת לכלוך מוסרת מגופו, ושערות או שאריות דם נשמרות ונקברות יחד עמו. לאחר-מכן מבוצעת ה'טהרה' עצמה, הליך בו שופכים מים, שבאופן מסורתי מזוהים עם טהרה וכפרה, על הנפטר. לבסוף, מלבישים את הנפטר בתכריכים - הבגדים עמם הוא ייקבר.

*

סיימנו. עטפנו את הנפטר בבגדים הלבנים. על פי המסורת הצבע הלבן מסמל טהרה וכפרה; קיווינו כי טקס הטהרה יתן לו מנוחה בעולם הבא.

עמדנו סביבו. "אנו מבקשים ממך מחילה אם פגענו בך או ביישנו אותך חלילה במהלך הטהרה או במשך חייך" אמר אחד מהמתנדבים בקול רועד מעט. "אנא, היה מליץ יושר עבורנו ועבור עם ישראל כולו."

סיימנו. נפרדתי מאותו סבא נחמד שלא הכרתי בחייו, אך הכרתי במותו. נפרדתי משאר המתנדבים לשלום ויצאתי לצינת הלילה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.