מערכת COL | יום ה' אדר א ה׳תשע״א 09.02.2011

הניו יורק טיימס: "אוסף חב"ד הפך לסכסוך דיפלומטי בינלאומי"

החלטת בית המשפט הפדרלי בארה"ב לפיו רוסיה צריכה להחזיר לארה"ב את אוסף ספריית שניאורסון, הוגדר בעיתון ה"ניו יורק טיימס" כ"ויכוח משפטי מעורפל שנהפך לסכסוך דיפלומטי בקנה מידה מלא" ● הפרשה זוכה לחשיפה רבה, לאחר שרוסיה מסרבת להשאיל לארה"ב חפצי אומנות לתערוכה רבת היקף שעתידה להיפתח בחודש הבא בגלרייה הלאומית לאמנות בוואשינגטון  לסיפור המלא
הניו יורק טיימס:
דניאל ראוכוורגר, הארץ

כמה עבודות מתקופת טהיטי של פול גוגן יחסרו, ככל הנראה, בתערוכה רבת היקף שעתידה להיפתח בחודש הבא בגלרייה הלאומית לאמנות בוואשינגטון.

כמה ציורים מרכזיים של הצייר הוונציאני קלאלטו ייעדרו גם הם מתערוכה אחרת שתיפתח באותו המוסד. גם במוזיאון מטרופוליטן בניו יורק חוששים עתה מחוסר שיתוף פעולה מצד ממשלת רוסיה באישור השאלתו של ציור קטן ממדים אך חשוב של סזאן.

"כולנו מצויים בסיטואציה פוליטית שלא יצרנו בעצמנו", אמר השבוע תומאס פ׳קאמפבל, מנכ׳׳ל המטרופוליטן. לאחר הקידום התקשורתי הרב שנעשה לתערוכות מרכזיות אלה, מוצאים עצמם המוסדות בחיפוש אחר יצירות שיוכלו למלא את החלל החסר שנוצר.

מקרים אלה הם המרכזיים בסדרה של סיפורים דומים שהתפרסמו השבוע בתקשורת האמריקאית, ובהם מוסדות אמנות אמריקאיים שנהגו לקיים קשרים ארוכי שנים של השאלה ועבודה רציפה עם מוסדות אמנות רוסיים נתקלו בחוסר שיתוף פעולה של הממשלה הרוסית, בעקבות ויכוח דיפלומטי.

הוויכוח, שתואר ב״ניו יורק טיימס״ כ״ויכוח משפטי מעורפל שנהפך לסכסוך דיפלומטי בקנה מידה מלא״, נובע מהחלטה שקיבל ביולי האחרון שופט אמריקאי להעניק גיבוי משפטי לדרישתו של ארגון חב"ד־לובביץ להעביר את תכולת ספריית שניאורסון" מרוסיה לארצות הברית.

ספרייה זו, בת כ 200 שנה, מכילה כ 12 אלף ספרים, וכ-50 אלף מסמכים דתיים־היסטוריים. זה כמה עשורים מנסה ארגון חב״ד, שבסיסו בשכונת קראון הייטס, ברוקלין, ניו יורק להביא להעברת תכולת הספרייה ההיסטורית לידיו בטענה כי הממשלה הסובייטית ההיסטורית החזיקה בה באופן בלתי חוקי לאחר מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1991, אישר בית משפט במוסקווה את בקשת חב״ד, אך קריסת המשטר הסובייטי הביאה להשהיית ההחלטה. 

את השאלתן של יצירות אמנות ממוסדות לאומיים ברוסיה, ובהם מוזיאון ההרמיטאז׳ בסנט פטרבורג ומוזיאון פושקין במוסקווה, מתנה עתה הממשלה הרוסית בקבלת ערבויות מוצקות להחזרת העבודות.

ב 2005 השאילה רוסיה לשווייץ מספר גדול של יצירות אמנות, שהוחזקו בתום הצגתן
בשווייץ כ״בנות ערובה״ לחובות הכספיים הגדולים של רוסיה לשווייץ.

הויכוח הדיפלומטי הנוכחי עורר את חששה של רוסיה מהחזקת יצירות האמנות שהושאלו לארצות הברית באופן דומה, עד לסיומה של פרשת ספריית שניאורסון על פי דרישת חב״ד.

״אוסף זה בספרייה הרוסית לא עזב מעולם את גבולות המדינה, הוא נמצא כאן
באופן חוקי לחלוטין ואנו בעליו", אמר לאחרונה שר התרבות הרוסי, אלכסנדר
אדייב, בראיון לרדיו הרוסי.

לטענת דובר השגרירות האמריקאית במוסקווה, דייוויד סיפקי, דיפלומטים אמריקאים מאמינים כי אפשר להגיע להסכם בדבר חילופי יצירות אמנות.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.