מערכת COL | יום כ"ט שבט ה׳תשע״א 03.02.2011

המתכון המושלם לסעודת השבת: גולאש ● מתכון מסביב לעולם

השבוע ב"מתכון מסביב לעולם", מתארחת השליחה רחל פייט מבודפשט שהונגריה ● המתכון שלה: גולאש - מאכל הונגרי ● היא מספרת כמובן על השליחות, מנתחת את הכח הנשי שבשליחות, ונותנת לגולשות COL מסר אישי ● מיוחד  לסיפור המלא
המתכון המושלם לסעודת השבת: גולאש ● מתכון מסביב לעולם
מאת שלומית, COL

שם: רחל פייט

מקום: בודפשט הונגריה

על המאכל: רובנו מכירים את הגולאש כמנת בשר עיקרית, אבל בהונגריה הוא מסווג כמעט תמיד כמרק. עם זאת, הגולש נועד להיות ארוחה שלמה גם כשהוא נאכל בכף ולא במזלג.

אל הבשר מצטרפות תוספות שונות ונוצר מרק אדמדם המחליק בגרון ומחמם כליות ולב. מרק מהביל, עשיר, מתובל ומשביע עד שכרון חושים (ככל שהבשר צעיר יותר – עגל למשל – יתקצר משך הבישול הנחוץ לריכוכו").
 
המוצרים:
1 ק"ג כתף בקר
1 פלפל ירוק
1 עגבנייה
2 שיני שום
50 מ"ל שמן צמחי
1 פלפל חריף
1/2 כפית קימל טחון
800 גרם תפוחי אדמה 
1 כף פפריקה מתוקה או חריפה (לפי רמת החריפות הרצויה) 
 
אופן ההכנה:
חותכים את הבשר ותפוחי האדמה לקוביות בגודל 3X3 ס"מ. קולפים וקוצצים דק את הבצל והשום. חותכים לפלחים את הפלפל הירוק, הפלפל החריף והעגבנייה. מחממים את השמן בסיר, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד הזהבה.

מורידים את הסיר מהאש ומוסיפים את הפפריקה. מחזירים לאש למשך דקה ולאחר-מכן מוסיפים את הבשר. מטגנים את הבשר עד שהוא משנה את צבעו ומוסיפים את הפלפל הירוק, הפלפל החריף, העגבנייה והקימל הטחון. מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.

מכסים את הסיר, מנמיכים את הלהבה ומבשלים שעה עד שעה וחצי עד שהבשר 3/4 מוכן - כלומר לא רך לגמרי.

מוסיפים לסיר את תפוחי האדמה ואת שיני השום. מוסיפים 4 ליטר מים ומבשלים כחצי שעה.
 
גיוון: אם רוצים תבשיל גולאש ולא מרק, מוסיפים מים רק עד כדי כיסוי המרכיבים

קצת על השליחות: הגענו להונגריה לפני חמישה חודשים, בסביבות ר"ה. אנחנו נמצאים תחת השליח הרב אוברלנדר, אני מלמדת בביה"ס יסודי בעיר. ביה"ס מורכב מ-9 ילדים של השליחים, ומחולק ל-3 כיתות.

בערבים אני לומדת עם נשים הונגריות שדוברות עברית. המפגשים בעיקר במתכונת של חברותות ולא מפגשים קבוצתיים. בכל ליל שבת אנו עורכים סעודת שבת וקידוש, משתתפים בו כ-30 איש. לעיתים לאחר הסעודה נמשכת התוועדות אל תוך הלילה. לצערי, מצב היהדות אינו מזהיר במיוחד. פשט מלאה ביהודים, אך הם אינם יודעים שהם יהודים.

מקום: בודה-פשט זה בעצם שתי ערים, בודה ו-פשט. אנחנו נמצאים באיזור היהודי בפשט. המעניין הוא שבשכונה שלנו ישנם 7 שליחים (!). הרמוניה ואחדות שוררת בין כולנו, שזו מעלה גדולה. יש חלוקה ברורה של אופן העבודה. אופן חלוקת העבודה של השליחים היא זוג אחד עושה שבתות בבודה, עוד שתי זוגות מתעסקים עם הקהילה הישראלית, וכל השאר עם הקהילה היהודית בהונגריה.

סיפורים: הסיפורים הנפוצים אצלנו שונים מאשר אלו בארץ-ישראל. לאחר השואה, הרבה משפחות החליטו לא לספר לילדיהם על דבר היותם יהודים. המשפחות שאיתם אנחנו בקשר הם כבר דור שני ושלישי, שרק עכשיו מגלים את זהותם.

הייתה כאן משפחה אחת שהחליטה לעבור דירה. במהלך האריזות הם גילו כתובה של הסבתא, וכך נודע להם שהם בעצם יהודים. ומשפחה אחת גילתה זאת ע"י שריפה.

הכח הנשי בשליחות: כאשר רואים אישה, מכניסה אורחים ברוחב לב, בחיוך, במאור פנים, בסבלנות, זה משפיע רבות על האורחים.דבר נוסף, הבעל לעיתים שעות רבות אינו בבית, והרבה מהזמן הזה את נמצאת לבד, עם עצמך. וזה לא קל. אך הדחיפה, העידוד, התמיכה, זה שאת סומכת על בעלך, זה חלק נכבד מחיי השליחות שלנו כנשים.

מסר הוראה: לא משנה מה היכולות שלך, לדג' בלי שפה, הדבר אינו מונע מלהשפיע עצם ההימצאות, החום, ההופעה, הצניעות, הנוכחות, כל אלו משפיעים.

מטרות: רוצים לפתוח בית-כנסת עצמאי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.