מערכת COL | יום כ"ג שבט ה׳תשע״א 28.01.2011

הסיפורים שלא סופרו על הרבנית: לקראת כ"ד שבט ● מיוחד

ההתייעצות של הרבנית עם המשפיע הישיש כיצד להודיע לרבי על פטירת אחיו, והטלפון החשאי לפנות בוקר מפינת הרחובות נוסטרנד ופרזידנט ● מה אירע באותו יום שהרבי עזב את 770 בדרכו לביתו אך לא הגיע הביתה, ומה הזכיר לרבנית את השמחה הגדולה של חג הגאולה בתרפ"ז ● המשפט האחרון, 'חודר העצמות', שאמרה הרבנית לרב בערל יוניק בליל שבת האחרון לחייה ● שבועון "כפר חב"ד" חושף צרור סיפורים על הרבנית, לקראת יום פטירתה, כ"ב שבט  לקטעים מהכתבה
הסיפורים שלא סופרו על הרבנית: לקראת כ
תמונה נדירה של הרבנית מביטה מהחלון

יצחק כהן

כמה ימים אחרי כ"ה באדר תשמ"ח – יום הולדתה של הרבנית – הצליחו כמה בחורים 'לסחוב' את נאמן בית הרבי הרה"ח הר"ר בערל יוניק ע"ה להתוועדות לילית שלא מן המניין. הרב יוניק, אדם נחבא אל הכלים בדרך כלל, מיעט לדבר וכל שכן להתוועד.

דומה כי הסכמתו באותה שעה להתוועד עמנו, הייתה כדי לערוך לנו 'היכרות' עם הדמות האצילית שהסתירה עצמה בכל עשרות השנים לצד בעלה הגדול – הרבי.
באותו לילה שפר עלינו גורלנו, והסיפורים על הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא קלחו ממנו כמעיין המתגבר. קצת יותר משלושים יום מאז פטירת הרבנית, והסדרים ב־770 שהשתנו לבלי היכר, טרם חזרו למסלולם, כאשר 'מרכז הכובד' עבר לביתו של הרבי.
ההתוועדות הזו, על שלל גילוייה, הייתה עבורנו כמים קרים על נפש עייפה. עבור הרב יוניק הייתה ההתוועדות הזו, כמין סגירת מעגל לאחר עשרות שנים של 'שימוש בקודש', בבית רבי.

במהלך רשימתנו נביא סיפורים מהרב יוניק כאמור, לצד סיפורים נוספים שסופרו על־ידי מי שזכה להיות קרוב לבית הרבי והרבנית.

דמעות בשדה התעופה

הסיפור 'המרכזי' של הרב יוניק היה מיוחד מאוד, עד כדי הפתעה:
"בשנת תשי"ד, ערכה הרבנית ביקור חשאי של כמה ימים בפאריז. הביקור היה פרטי, ובשעתו כמעט ואיש לא ידע על כך. הביקור אורגן מראש, כך שאיש לא ידע על קיומו. רק ב"לשכה" לעזרת הפליטים שהייתה בפאריז, התקבלה על כך הודעה מהרבי בצירוף בקשה להיות לה לעזר במידה והדבר יהיה נחוץ.

על הביקור המיוחד בפאריז, סיפר הרב החסיד ר' רפאל ווילשאנסקי:
"הוטל עלי ועל חבריי לסייע לרבנית, אולם היא הייתה זקוקה לעזרה זו מעט מאוד. הרבנית התאכסנה בבית מלון, ולאוכל – דאגה לעצמה. למרות זאת, הייתה לי הזכות לשוחח עמה שתי שיחות קצרות.

הרבנית התעניינה מאוד בחיי הפליטים בפאריז, בעיקר בחלק גדול מאנ"ש שיצאו מעמק הבכא, שחיו בתנאי דוחק של ממש.

בטון הדבור, בנוסח השאלות, ובגישה הכללית – ניכרת הייתה דאגתה הכנה והאמיתית כדאגת אם לילדיה. מאוחר יותר התברר כי היא ביקרה בעצמה במלון בו התאכסנו הפליטים, ושמעה על מצוקותיהם.

בשיחה עמה, ממשיך הרב וילישנסקי לתאר, ניכרה פקחותה העצומה. השאלות היו מנוסחות בזהירות ובתכלית הדיוק, ובאותה פקחות היא גם התחמקה מכל מה שלא רצתה לדבר עליו...

כאשר היה ניסיון מצדנו לדבר על בעלה הגדול, הרבי, נמנעה הרבנית מלשוחח, והתחמקה מלדבר בחכמה רבה. בכל זאת, פעם אחת, הסכימה הרבנית להתבטאות על הרבי, באופן יוצא מן הכלל. פעם אחת, כאשר נושא השיחה היה על הזמן הפנוי שהיה לה, בהיותה בפאריז, אותה יכלה לנצל כרצונה, התבטאה הרבנית: "אילו היה לבעלי זמן רגוע שכזה, הוא כבר היה מכין "סיום" על מסכת בבא בתרא"...

לפני נסיעתה, ביקשה הרבנית מהרב יוניק, שישמש את הרבי באותם ימים שהיא תהיה בפריז, ושיגיש לרבי את ארוחותיו שבושלו במיוחד עבור הרבי, על־ידי הרבנית דובינסקי. הרבנית דאגה גם לרב יוניק: היא ביקשה שייטול שתי מנות אחד עבור הרבי, ואחד עבורו...

הרבנית נסעה לשדה התעופה עם מונית, כאשר הרבי מצטרף ללוותה, והרב יוניק הצטרף אליהם כדי לסייע לרבנית בסידורי הנסיעה ובכרטוס.

כאשר הגיעו לשדה התעופה, ביקש הרבי מהרב יוניק לעמוד בתור לדלפק עד שיגיע תורה של הרבנית. הרבי עמד בצד יחד עם הרבנית עד שהגיע תורה.

כשהרבנית עלתה לכיוון המטוס, עלה הרבי למעלה כדי לראות את המטוס ממריא. כאשר המטוס המריא, הבחין הרב יוניק בדמעות שעמדו בעיני הרבי...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.