מערכת COL | יום ט"ו שבט ה׳תשע״א 20.01.2011

מה משמעות היותה שנת תשע"א שנת 'מעשר עני' ● פינת ההלכה

מה משמעות היותה של שנת תשע"א שנת 'מעשר עני'? הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב ומפרט במדור "פינת ההלכה" בשיחת השבוע, מהי שנת מעשר עני, איזה קדושה יש בפירות, ומה עושים עם המעשר לסיפור המלא
מה משמעות היותה שנת תשע
אילוסטרציה: בנצי ששון
הרב יוסף שמחה גינזוברג

שנה זו היא השלישית במניין שהחל אחרי שנת השמיטה האחרונה, שחלה בשנת תשס"ח. בשנה הראשונה והשנייה מפרישים מיבול הארץ (בין השאר) 'מעשר שני', ואילו בשנה השלישית לשמיטה מפרישים במקומו 'מעשר עני'.

דיני שנת המעשר חלים על הירקות הנלקטים מראש-השנה (ועל הפירות שהגיעו לשליש הבשלתם, ולדעות אחרות לשליש גודלם, אחרי ט"ו בשבט, ראש-השנה לאילנות. בין הפירות הללו – שקד, שסק, אפרסק ומקצת הלימונים). רוב הירקות המצויים כעת בשווקים, והפירות שיגיעו באביב, טעונים הפרשת 'מעשר עני'.

ב'מעשר שני' יש קדושה ופודים אותו במטבע; ואילו 'מעשר עני' חייבים להפריש, אבל אין בו כל קדושה, אלא הוא שייך לעניים.

בפירות ובירקות שבוודאי לא הופרשו מהם תרומות ומעשרות חייבים לתת את ה'מעשר עני' לעניים. בפירות וירקות הנמכרים בשוק, שהם 'ספק טבל', יש דיון אם דיי שקובעים חלק מסויים מהפירות או מהירקות ל'מעשר עני', או שצריך גם לתת אותם בפועל לעניים, אף ש"המוציא מחברו עליו הראיה". למעשה מקילים בזה.

את ה'מעשר' הוודאי, לאחר הפרשתו כדין, יש למסור לעניים או למוסד חינוכי שמאכיל גם בני-עניים. כדי להקל את הנתינה בהפרשות עתידיות אפשר להלוות לעני סכום מראש, שיתקזז מן המעשר (ואפשר לקבוע אותו כ'מכיר', שכל ה'מעשר עני' שייך לו עם הפרשתו. מכוני 'התורה והארץ' ו'תנובות שדה' עושים זאת בעבור כל מנוי).

מקורות: גיטין ל,א. חולין קלד,א. רמב"ם מעשר פ"ז ה"ה-ו. פי"ג ה"כ-כא. שו"ע יו"ד סי' רנט ס"ה וביאור הגר"א ס"ק טו. התורה והארץ א,49. משפטי ארץ תרו"מ פט"ז ופי"ז. קצירת השדה פט"ו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.