מערכת COL | יום י"ג שבט ה׳תשע״א 18.01.2011

הפנים שמאחורי "רשימת התמימים": בואו לזהות ולהוסיף פרטים

הפרויקט ההיסטורי של זיהוי רשימת תלמידי התמימים שלמדו בתקופה שלפני המלחמה עוררה הדים רבים בקהילות אנ"ש ברחבי העולם ● מאז פרסום הכתבה זרמו למערכת תגובות רבות של גולשים שניסו לסייע בפרטים נוספים על אותם תמימים ● הרב שלום-בער לוין, מנהל ספריית אגו"ח העולמית ומי שמרכז את הרשימה המלאה, מגיש: ההשתדלות של רבותינו נשיאינו לערוך את הרשימה המדוברת ● וגם: תמונות מחזור של תלמידי הישיבה בווארשא-אטוואצק, שאיננו יודעים את שמותיהם ● במגזין שישי הקרוב, נפרסם את הרשימה השניה של "התמימים" לסיפור המלאבואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה ראשונה
הפנים שמאחורי
תמונות מחזור של תלמידי הישיבה בווארשא-אטוואצק
מאת הרב שלום-בער לוין

בקשר עם יום יו"ד שבט, שהוא היום שבו בא השמש וזרח השמש של רבותינו, יום ההילולא של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע ויום קבלת הנשיאות של הרבי ובהמשך למדור המיוחד שהתחלנו בו בימים אלו - "רשימת תלמידי התמימים" שלמדו בתומכי תמימים בווארשא-אטוואצק, ובסניפיה שבמדינות פולין ליטא ולטביא, בתקופה שלפני המלחמה - נסקור כאן את השתדלות רבותינו נשיאינו, והצעתם לערוך רשימה כזו, במאה השנים האחרונות.

כמו-כן ניתן כעת שתי תמונות מחזור, של תלמידי הישיבה בווארשא-אטוואצק, שאיננו יודעים את שמות התלמידים המוצגים בה.

בואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה ראשונה

וכך כתב הרבי, בתחלת קיץ תרצ"ז, אל כ"ק חותנו אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע (חט"ו נספח לאגרת ה'תרלד):

בתור הערה והצעה...
היות שבקייץ שנה זו ימלאו ארבעים שנה מהתיסדות ישיבת תו"ת ... זה מכבר שקו"ט אודות הו"ל רשימת תלמידי תו"ת במשך כל הזמן. ומהנכון שיופיע לאור לחג יובל הנ"ל...

נודעתי מש"ב הררש"ז שניאורסאהן שי', שכבר הוציאו לאור רשימה כזו ג"פ: בשנות הסמ"ך, ברוסטוב, ובלנינגרד (העקטאגראפי), אלא שאינו יודע איפוא הם נמצאים והיכן צריך לחפשם.

ובכל אופן אם ברצון להו"ל לסוף קייץ הבע"ל, הכנת החומר דרוש להתחיל תיכף, ואפשר צריך לפנות במכתבים לרוסיא, ארצה"ב ולהתמימים שבארה"ק...

הרשימה הנזכרת שנדפסה "בשנות הסמ"ך", היא כנראה רשימת בוגרי הישיבה שנדפסה בי"ד טבת עת"ר, וחזרה ונדפסה ב"מבית הגנזים" ע' עא.

הרשימה הנזכרת שנדפסה בתקופת רוסטוב – לנינגרד, היא כנראה זו שהוכנה על פי הוראת רבינו בח"י שבט תרפ"ד, אל הרש"ז הבלין (ח"א אגרת קעז):
הנני מסגיר לך נוסח הודעה ... כל הבחורים והאברכים שי' אשר למדו בהחדרים וישיבות של מוסד תומכי תמימים וכל סניפי' בליובאוויטש, זעמבין, קובליץ, האראדישץ, שצעדרין, ראמען, חערסאן, בחברון ת"ו, בקרעמענטוג, פאלטאווא, ווארשא, כותאיס (גרוזי' וסניפי'), נעויל, בירושלים תובב"א, משנת תרנ"ז עד תרפ"ד, מתבקשים להודיע ... א) שמותם וכינויהם עם אדרעססא ברורה, ב) באיזה מקום וזמן למדו, ג) מצבם ומעשיהם רב, שו"ב, מלמד, סוחר או עזר בית המסחר.

ב"מבית הגנזים" שם כתבתי אודותה:
שאלתי אצל הרב מוהרז"ש ע"ה דווארקין, אם ידועות לו תוצאות הנסיון ההוא. והשיב לי, שזכור לו בבירור, שבאותה שעה הכינו רשימה כזאת והדפיסוה בפורמט מימיוגרף. אמנם חפשתי בכל מקום אפשרי ולא מצאתי טופס מאותה רשימה.

לא ידוע לנו על עריכת והדפסת רשימה כזו בשנת תרצ"ז. אמנם על פי החומר שהגיע לידי קה"ת עד שנת תנש"א, ערך אז ה"ר יצחק גנזבורג את "ספר התמימים" (של כל הישיבות). ושם ח"א ע' רעז-רצז נדפסה רשימת התלמידים בישיבות תומכי תמימים בפולין – לפי המסמכים שהגיעו עד אז, ולפי מה שסיפרו התלמידים שחיו באותה שעה.

כעת שהגיעו לידינו רשימות התלמידים משנת תרפ"ה ואילך, וגם רשימת הבוגרים שסיימו את הישיבה לפני תרפ"ה, מושלמת כאן הרשימה הכמעט מלאה של התלמידים, עם הפרטים הידועים לנו מהם.

הערת מערכת: במגזין שישי הקרוב, נפרסם את הרשימה השניה של "התמימים".

הזדמנות נדירה: בואו לשחזר את פאזל "תומכי-תמימים" - רשימה ראשונה
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.