מערכת COL | יום ד' שבט ה׳תשע״א 09.01.2011

"אם הדרך" יוצא לדרך: מה לא ידעתם על "נשי חב"ד" ● מיוחד

המדור החדש "אם הדרך" לנשי ובנות חב"ד, יוצא לדרך: בפרק הראשון, אנו מארחים את הארגון שעומד בראש העשייה הנשית, זה אשר הגדרות פעילותו ומערך תוכנית העבודה שלו נכתבו על-ידי הרבי - "נשי ובנות חב''ד", שהפך את כולנו להיות חלק ממעצמה אדירה ומאוחדת ● הארגון, המעניק לנשי חב"ד מסלולים בטוחים וסיוע בכל תחום, הארגון שמחלקותיו והסתעפויותיו הרבות נהיו לארגונים בפני עצמם ● בפנים: סיקור נרחב על "נשי ובנות חב''ד", הכולל גם תמונות נוסטלגיות והזמנה עתיקה שנכתבה עוד במכונת כתיבה ● מיוחד  לסיפור המלא
בקטן: ניידת חב"ד הנוסטלגית (צילומי ארכיון: ארגון "נשי ובנות חב"ד")

מאת שלומית, COL

לפני שנתווה חוטים ליריעה נצרף נדבך לנדבך ונעקוב אחר ההתפתחות ההיסטורית של הארגון שאוגד בתוכו את נשי ובנות חב''ד נציין כמה מספרים על מנת להבין מעט, היכן הארגון עומד כיום:
10,000 - נשים במאגר הדיוור השוטף, 6000 - משתתפות בכנס הקיץ הארצי
5000 - יולדות המקבלות סיוע אחר לידה, 5000 - חברות בתנועת הנוער 'בת מלך – בנות חב"ד', 1000 - חברות מועדון, 600 - נציגות הארגון הפעילות בסניפים, 250 - מדריכות בתנועת הנוער 'בת מלך - בנות חב"ד', 250 - מדריכות זוגות וכלות, 200 - פעילות לטובת יולדות.

הקמת ארגון הנשים והבנות

בשנת תשי"א (1951), השנה בה קיבל הרבי על עצמו את הנשיאות, ביקש הרבי להקים ארגון מיוחד לנשים. היה זה המוסד הראשון אותו ביקש הרבי להקים.

ההוראה לייסוד באה באיגרת מיוחדת לחברי הוועד הפועל של אגודת חסידי חב"ד בארה"ק, מכ"ד בסיוון תשי"א. בסעיף ג' של המכתב (המופיע באיגרות קודש, כרך ד, עמוד שמה-ו, איגרת א'סד) כתב הרבי: "לדעתי צריך היה לארגן באגו"ח מחלקה מיוחדת של נשים, ופירושו בשתיים: לארגן את נשי חסידי חב"ד ואת כל אלה אשר רוח חב"ד יקר ללבן ולנפשן, והשנית, בשביל עבודה בין הנשים בכלל, אשר כמובן אופי מיוחד, גישה מיוחדת ותפקידים מיוחדים לעבודה זו".

סמליות מיוחדת יש בכך שהרבי פנה ראשית כל להקים ארגון נשים, על דרך הקדמת נתינת תורתנו לנשים ואחר כך לאנשים: "כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל".

ובאמת הארגון 'נשי ובנות חב"ד' קם והיה לארגון נשים ארצי, הפועל בקרב נשים ובנות מכל המגזרים בישראל, במישור הארצי ובמישור הסניפי – בעזרת נציגות מקומיות.


כינוס נשי חב"ד בימים ההם

בסמיכות להקמת הארגון, פנה הרבי לאגודת חסידי חב"ד בבקשה להציע תכנית עבודה לארגון הצעיר. משלא הגיעה התכנית – זכה הארגון וכתב הרבי עצמו תכנית עבודה מפורטת לארגון נשי ובנות חב"ד, בכ"ח בתמוז תשי"ב (מופיע באיגרות קודש, כרך ו עמוד רכה, איגרת א'תשמ).

אין ספק שכל אישה ובת מנשי ובנות חב"ד, יכולה לראות בתכנית זו מדריך אישי לקיום רצון הרבי. מכתב תכנית העבודה לסעיפיו הוא נר לרגלי פעילות הארגון, בהיותו משמש כתכנית עבודה בפועל, במכוונות הארגון ובפעולותיו.

במכתב, מפרט הרבי את מערך התוכן של הפעילות בפריסה על התחומים הנוגעים בענייני נשים ובתחום השפעתן, הרבי מונה בזה אחר זה ראשי פרקים לפעילות הארגון שכיום הם מחלקות מאוישות בנציגות הפרוסות בסניפים ברחבי הארץ.

מחלקות הארגון
מחלקת השתלמויות ושיעורים

על סדר היום של הארגון עומדת אחזקתה ופיתוחה של רשת ענפה במיוחד של שיעורים ומדרשות ללימודי חסידות, הלכה, תנ"ך, יהדות, פסיכולוגיה, חינוך ועוד. הרשת פרוסה בכל עיר ויישוב ברחבי הארץ, בסניפים המקומיים של ארגון נשי ובנות חב"ד.

מחלקת אירועים, כנסים וסמינרים

במהלך השנה נערכים עשרות כינוסי נשים וסמינריונים, במרכז ובסניפים, ללימוד, עיון, וחוויה. להעצמה נשית, להקניית כלים לחיים אישיים, זוגיים ומשפחתיים איכותיים, לגיבוש חברתי ולרענון. גולת הכותרת היא ההתכנסות השנתית של כ-5000 נשי ובנות חב"ד, בכל קיץ, אירוע הנשים הגדול בעולם.

מכון 'צופיה' לבניית התא הזוגי והמשפחתי

המכון עוסק בהכוונה ובהקניית כלים לזוגיות יהודית-איכותית, תוך שימת דגש מיוחד על נשים צעירות הנמצאות בתחילת דרכן בנישואין ואחראיות לבניית דור משפחות העתיד. זאת, דרך ימי עיון וסמינריונים המציעים לימוד מעמיק בתנאי אירוח ונופש בבתי מלון וגם דרך הוצאה לאור של חומרי עיון ועזרי הוראה.

למכון מאגרי מידע המרכזים עבור נשים מידע רלוונטי: רשימה של מדריכות זוגיות, רשימת שיעורים, רשימת מקוואות טהרה, רשימת מלוות לידה. כל הרשימות הן בפריסה ארצית ובנויות על פי סדר הא-ב של יישובים בארץ. למכון מחלקה להכשרת מדריכות, המקיימת ימי עיון והשתלמות עבורן.

מחלקת תמיכה ביולדות – 'שפרה ופועה'

בסניפים ברחבי הארץ קיימת פעילות נרחבת של תמיכה ביולדות. בסניפים הגדולים מתחיל הסיוע כבר במהלך ההיריון. המתנדבות משתלבות בבית האישה לעזרה בשמרטפות ובמשק בית.

סמוך ללידה ועד חודש לאחריה, נכנס הסיוע להילוך גבוה מאד, במימון 3 ימי החלמה באחד מבתי ההחלמה ליולדות, מתנות, השאלת עריסה לתינוק, משלוח ארוחות בוקר מזינות ליולדת, הכנה או סבסוד לרכישת ארוחות צהריים מוכנות וארוחות שבת למשפחה כולה, עזרה בשמרטפות, בניקיון ובניהול הבית, במיוחד בשעות אחר הצהריים העמוסות מטלות שונות לגבי הילדים הנוספים בבית: עזרה בשיעורי בית, האכלה, רחצה והשכבה.

מחלקת התנדבות בקהילה ובמוסדות חינוך

נשי ובנות חב"ד בסניפים רואות בנתינה לכל יהודי באשר הוא – ערך עליון. הן יוצאות לשמח ולהביא אור לנשים בבתי רפואה, נשים במצוקה, קשישות ונערות. הנתינה היא בהקשבה, תמיכה, עצה, עריכת תוכניות וכן חלוקת מוצרי מזון וכסף. גם במוסדות החינוך משתלבות הנשים כאימהות-סבתות פעילות, התורמות לאקלים המוסדי.

מחלקת הנוער - תנועת 'בת מלך-בנות חב"ד'

התנועה מפעילה 50 סניפים בארץ ובעולם, לשכבות הגיל שבין 9- 20. מטרות התנועה: יציקת תוכן בשעות הפנאי, החדרת מסרים חינוכיים-יהודיים-ערכיים בדרך חווייתית ושמחה. צניעות, אהבת ישראל, מידות טובות, גאוות יחידה, התנדבות. כמו כן מניעת נשירה של נוער. דגש רב מושם גם על לימוד וצבירת ידע, פיתוח כישורים אישיים וצמיחה אישית של כל חניכה והכשרתה לקראת היותה מדריכה בעצמה.


הרבי ונשי חב"ד

לטובת עשרות המדריכות פועל 'מרכז הדרכה', העומד לרשותן ומספק להן חומרי הדרכה כתובים ואלקטרוניים, ספריית עיון, ספריית אודיו ווידאו, ספריית משחקים, פינת ייעוץ, ופינה שקטה להכנת פעילות. מרכז ההדרכה ממוקם במכללת 'בית רבקה' בכפר חב"ד. לאורך השנה הן משתלמות בימי עיון, מפגשים וסמינריונים.

מחלקת הוצאה לאור

המחלקה שוקדת בכל ימות השנה על הוצאה לאור של חומרים ופרסומים לטובת נשים ובנות וכן חומרי עזר לפעילות בסניפים. בין החומרים: פרוספקטים, אלבומים, תקליטורים, חוברות עיון, מדורים קבועים בכלי התקשורת הכתובים והמקוונים ועוד.
כל מחלקה בפני עצמה היא נושא לכתבה וטומנת בחובה מאות נשים אשר שמו ללחם חוקם להיות

השליחות של הרבי בכל נושא ועניין המתבטא בתפקידן בעולם הזה –היותן נשים, אמהות ובראש ובראשונה חסידות חב''ד העומדות נכונה בכל רגע נתון ומקיימות אחר הוראותיו של הרבי.

נשי ובנות חב"ד, איפוא, רואות לעצמן את הזכות והחובה להיות אלה אשר בזכותן ייגאל כל העם, ככתוב: "בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים ובזכותן עתידין להיגאל".

גולת הכותרת היא ההתכנסות השנתית של אלפי נשים ובנות בכל קיץ. במעמד ארצי ומיוחד זה מתלכדות כולן ללימוד, עיון וחוויה חסידית. הכנס מהווה חוויה רוחנית,
חברתית ומרכזית עבור הנשים והבנות בכל קיץ מחדש ונותן להן כוחות להמשך מימוש תפקידן כנשים יהודיות.

בשנת תש"מ, לאחר הכינוס הארצי של הארגון, שהתקיים אז בעיה"ק צפת, דיווחו המארגנות לרבי על הכנס המוצלח. הרבי הורה להוציא לאור אלבום מהודר, שיתעד את הכנס. הרבי אף התייחס למימון ההוצאה הכרוכה בכך, וכך היה.

פעילות הארגון הכינו את אלבום הכנס, המתעד את התכנים והחוויות מהכנס, לצד תמונות והחשבוניות נשלחו לנציג הרבי בארץ, הרב אפרים וולף, אשר קיבל הוראות מפורשות בקשר למימון וסיוע.

ומאז ועד היום מדי שנה נערך הכנס הארצי באולמות ענק אשר יוכלו להכיל את אלפי הנשים והבנות היושבות יחדיו ומעניקות זו לזו ברכה והצלחה להמשך משימן להיות הראשונות לקבלת פני משיח.

בעיון באגרות הקודש של הרבי, ניתן לראות באופן עקבי את עידודו לשותפות כל אישה
בפעילות ארגון נשי חב"ד, באגרות רבות מאד על שאלות שונות ומגוונות מוסיף הרבי כגון: "בוודאי פועלת בארגון נשי...", "לפלא שאינה מזכירה מפעולותיה בארגון נשי..." או "בודאי תוסיף ביתר שאת את פעולותיה בארגון נשי...". הרבי ראה בשותפות בארגון כלי לברכה לכל אישה.

בארגון פועלות נשים רבות הנותנות ממרצן ומזמנן אך ישנן מס' נשים שהינן וותיקות בארגון ומלוות אותו עוד מהקמתו ולוקחות חלק עצום במערך ההיגוי שלו.

הינדה גערליצקי שליחה של הרבי לעיר תל אביב ויו''ר הכנס הארצי. הינדה, הינה האישיות שעמדה מאחורי הכנס הארצי בצפת, שהיווה את נקודת הציון למפנה בהתבססותו של הארגון שמאז החל לתפעל מחלקות שונות, מערכות ותתי קטגוריות.

הגב' הינדה, בנימה אישית: "עם הגעתי לארץ הבנתי שבתור שליחה של הרבי אין מתאים יותר מלפעול בארגון שהרבי הקים וייסד בעצמו - ארגון נשי ובנות חב''ד. כבר בכנס הראשון שערכנו בצפת ראינו איך הרבי מעורב בכל פרט ומתעניין עד לעומקם של הדברים.


ניידת חב"ד. זוכרים?

"לדוגמא: מכיוון שהכנס נערך בצפת היה צורך למצוא מקומות לינה לכל המשתתפות,
הרבי נתן הוראה לשכור אכסניה או בית מלון ולשכן שם את כולן, הרבי השתתף בהוצאות וקיבל דיווחים רבים דרך המזכירות.

"כשרואים עד כמה היה חשוב לרבי הארגון ודרכי פעולתו אי אפשר לעמוד מנגד ולכן הארגון הוא חלק בלתי נפרד ממני גם כאשר ישנם חובות נוספים של קהילה ותפקידים אחרים. מבין כולן בולטת גם הגב' מרים חסקינד מאשדוד ממקימות הארגון ממש מהשנים הראשונות.

"הגב' חסקינד הייתה עוד רווקה כשהרבי הקים את הארגון בתשי''א והשתייכה לארגון של בנות חב''ד, אך מייד לאחר נישואיה נטלה חלק חשוב והחלה לפעול בכל ההחלטות והוועדות שנערכו במשך השנים בהיותה חברה בוועד הפועל".

הגב' חסקינד בפרספקטיבה רחבה: "מההתחלה היינו חדורות בתחושת שליחות, כולן הרגישו מאוחדות סביב מטרה אחת.

"כל הנושא הזה של קשר חסידי בין הרבי לנשים הוא דבר עצום, בשום חסידות אחרת אשה אינה חשה חלק מהחסידות ואינה מקבלת הוראות או התייחסויות בקשר להנהגה, היא אשת חסיד אך לא חסידה בפני עצמה, לעומת זאת אצלנו כל אשה בעלת תפקיד וישנן אינספור התייחסויות של הרבי אל נשים ולתפקידיהן עד כדי כך שהרבי ייסד את ארגון נשי חב"ד ושמע דיווחים שוטפים בנוגע לכנסים ואירועים.

"מה שמותיר אותנו בתחושה תמידית שהרבי שלנו ואנחנו של הרבי!".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.