מערכת COL | יום כ"ז טבת ה׳תשע״א 03.01.2011

סקר: אהדה גורפת לפעילות חב"ד, ומעט מאוד "אנטי" ● בלעדי

סקר מקיף, ובו ממצאים מעניינים ומפתיעים על עמדות הציבור כלפי חב"ד, נחשף לראשונה בפתיחת הכינוס הארצי של השלוחים באה"ק המתקיים במלון "ניר עציון" ● את הסקר הציג מר רפי סמית, מנהל מכון סמית, שערך את הסקר ● בשאלת "המודעות לזרמים ביהדות" – זכתה חב"ד במקום הראשון, כמו גם בשאלת "מידת ההזדהות עם הערכים" ● מר רפי סמית ציין כי בסקר נמצא שיש אהדה ויחס חיובי לחב"ד גם בציבור החילוני, ויש מעט מאוד "אנטי" ● לשאלה "איזה גוף יכול לגשר בין דתיים לחילוניים" - חב"ד היא הגורם המגשר!  לדיווח, תמונות, וקטע וידאו  ● וגם: מה מפריע לנשאלים בפעילות תנועת חב"ד? >>>
סקר: אהדה גורפת לפעילות חב
צילום: יוסי פורמנסקי, COL

שרון גושן, ניר עציון

סקר מקיף, ובו ממצאים מעניינים ומפתיעים על עמדות הציבור כלפי חב"ד, נחשף לראשונה בפתיחת הכינוס הארצי של השלוחים באה"ק המתקיים במלון "ניר עציון" שלמרגלות הר הכרמל.

את הסקר הציג מר רפי סמית, מנהל מכון סמית, שערך את הסקר. דובר חב"ד הרב מנחם ברוד, שהנחה את המושב, ציין כי הסקר משקף יחס חם וחיובי ביותר מצד הציבור לחב"ד, והנתונים בהחלט מעודדים, אם כי עדיין יש כר נרחב לעבודה.

הרב ברוד ציין כי הסקר נערך באדיבות הרב יצחק משען מברזיל, וכי הוא נותן בידי השלוחים כלים מדוייקים יותר כדי לדעת איך להמשיך את הפעילות ובאילו תחומים נדרש לשים דגש.

הסקר, שנערך בקיץ תש"ע, התמקד בשתי קבוצות עיקריות – אלה המגדירים את עצמם 'חילוניים' ואלה המגדירים את עצמם 'מסורתיים' (אלה כמובן הגדרות שאינן מקובלות על חסידי חב"ד, הרואים בכל יהודי חלק מעם קדוש ובעל נשמה אלוקית). מכל אחת ואחת משתי הקבוצות נשאלו ארבע-מאות איש, שזה מדגם מייצג שאחוזי הסטייה שלו נמוכים. בסך-הכול הקיף הסקר שמונה-מאות נשאלים.

באופן טבעי, בקרב הציבור המסורתי יש אהדה גדולה יותר, והדברים באים לידי ביטוי בנתוני הסקר.

50% אזרחי ישראל נחשפו לפעילות חב"ד

בשאלת "המודעות לזרמים ביהדות" – זכתה חב"ד במקום הראשון. חב"ד מובילה בסקר בפער ניכר על הזרמיים הדתיים השונים, כאשר רק הזרם הדתי לאומי זוכה לאהדה גבוהה יותר בשאלת ההזדהות עם הערכים.

בשאלת ה"אסוציאציות למושג חב"ד", השיבו 20% מה'חילוניים' ו-12% מהמסורתיים כי הדבר הראשון שעולה בראשם לשאלה הוא פעילות חב"ד בחו"ל. 13% מה'חילוניים' ו-24% מהמסורתיים השיבו: עזרה לזולת, נתינה וחסד, התנדבות, עזרה לנזקקים, אהבת ישראל.

לנשאלים הוצגה שאלת ה"מודעות לפעילות חב"ד". 48% מה'חילוניים' ו-44% מהמסורתיים ציינו את פעילות בתי חב"ד בחו"ל  15% מה'חילוניים' ו-20% מהמסורתיים ציינו "עזרה לנזקקים". 14% מה'חילוניים' ומהמסורתיים השיבו: פעילות חגים, 12% מה'חילוניים' ו-14% מהמסורתיים: קייטנות, חוגים.

מנתוני הסקר, עולה עוד כי רבע מהצעירים מה'חילוניים' ו-41% מהצעירים מסורתיים בישראל קיימו מגע עם בתי חב"ד בחו"ל, ואילו ל-50 אחוז מה'חילוניים' ו-64% מהמסורתיים מודעים לקיום בית חב"ד ומוסדות חב"ד בעירם.

ציון לחב"ד

לשאלה איזה ציון הערכה היית נותן לפעילות חב"ד קיבלה חב"ד את הציון 6.06 בין ה'חילוניים' ו7.83 אצל המסורתיים. באופן טבעי, פעילות חב"ד בחו"ל זכתה לציון גבוה יותר. יצוין, כי הציבור החרדי הליטאי וש"ס זוכים להערכה נמוכה הרבה יותר בציבור.

על השאלה "מה מפריע בפעילות חב"ד? לרוב הנשאלים לא הפריע דבר ספציפי, ואלה שציינו תשובות שונות אמרו: קיצוניות, חזרה בתשובה, וימניות יתר.

לשאלה "איזה גוף יכול לקשר בין דתיים לחילוניים" - חב"ד היא הגורם המגשר! היא נתפסת בשני הציבורים המרכזיים בסקר כגורם המרכזי המקשר. חב"ד זוכה לציון גבוה יותר משאר הארגונים האחרים.

לשאלה "לאיזה תנועה היית פונה ללימודי יהדות? 19 אחוז מה'חילוניים' ו-30% מהמסורתיים השיבו: חב"ד. הפעילות המועדפת על הציבור החילוני הוא "הרצאות וחגי ישראל", כאשר בזירה זו מתחרה חב"ד בעיקר עם התנועה הרפורמית.

השלוחים ציינו כי תוצאות הסקר חיוביות מאוד, והן משקפות יחס חיובי ביותר כלפי חב"ד ומפעליה, שעומד גבוה בהרבה מכל קבוצה אחרת במגזר הדתי-חרדי. 

מר רפי סמית ציין כי בסקר נמצא שיש אהדה ויחס חיובי לחב"ד גם בציבור החילוני, ויש מעט מאוד "אנטי". "זה נתון חיובי מאוד, וכשאתם יוצאים למהלך של מיתוג, זה נכס שאין ערוך לחשיבותו", אמר.

"במספרים הגדולים התמונה מאוד ברורה, והנתונים מאוד משמעותיים, ומצויינים מאוד", סיכם את המושב דובר חב"ד הרב מנחם ברוד. 

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן
(להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.