מערכת COL | יום י' טבת ה׳תשע״א 17.12.2010

ישראל היום: "מבריחי הסמים שהפתיעו את כולם"

העיתון 'ישראל היום' הקדיש כפולת עמודים מרכזית בעיתון סוף השבוע לסיפורו של ר' אלי הכט מצפת, שנעצר בספרד כשבמזוודותיו הוחבאה חבילת סמים על-ידי מארחו בקוסטה-ריקה. בכתבה מספר הרב זאב קרומבי - שמטפל בפרשייה על המאמצים לשחרורו של ר' אלי, וכן מתראיין השליח ורב קהילת חב"ד בברצלונה הרב דוד ליברזון ●  עו"ד מרדכי ציבין שכבר פיתח לעצמו שם של מתמחה בהסתבכויות של ישראלים ברחבי העולם אומר שמדובר בתופעה. "העבריינים חושבים שבגלל הלבוש החרדי אף אחד לא יחשוד בהם. לתפיסתם אף אחד לא יחשוד בשלושה חבר'ה חרדים שמגיעים לטיול ביפן. אבל היום העולם יותר רגיש לזה"   לכתבה
ישראל היום:
יהודה שליזנגר

זה שבוע וחצי שאליהו הכט גבאי צדקה בן 57 מצפת יושב בבית כלא בספרד. הכט נשוי ואב לשישה בעל זקן לבן וכיפה שחורה עצור לאחר שבמזוודה שנשא עימו נתפסו לא פחות מארבעה קילוגרמים של קוקאין. 

הכט הוא האחרון בסידרת מקרים רבים בשלוש השנים האחרונות של חרדים הנעצרים בנמלי תעופה בעולם כשברשותם סמים מסוגים שונים. בחלק לא מבוטל מהמקרים נוצלו חרדים תמימים בידי סוחרים ממולחים שביקשו לנצל את המראה החרדי בתקווה שאנשי הבידוק יקלו בחיפושים אך במקרים אחרים ישנם דווקא מי שמנצלים את לבושם החרדי במתכוון בניסיון להעביר סמים. 

הכט על פי חבריו ומכריו הוא הדוגמה הקלאסית למנוצל אדם תמים שנפל בפח. אמונתו באנשים היא שגרמה לכליאתו. "אלי עובד איתנו יותר מעשר שנים" מספר הרב זאב קרומבי מנהל בית התבשיל בצפת שבו עבד הכט. "הוא אחראי לגיוס הכספים   שממנו מתקיים המקום ויכול להאכיל אנשים שאין להם. מדי פעם הוא יוצא לחו"ל עם קבלות והכל. לאחרונה הוא יצא להתרים יהודים בקוסטה ריקה ובדרכו לישראל בעצירה במדריד נעצר".

אורי חבר קרוב של הכט מספר כי "הוא הגיע לקהילה ליטאית שם נכנס לבית כנסת להתפלל ואחרי התפילה ניסה להתרים אנשים. אז הגיע אליו היהודי שטמן לו פח הוא התקרב אליו אירח אותו והציע לו עזרה. כשאלי נפרד מהמקום ביקש ממנו אותו יהודי לקחת עבורו מזוודת בגדים לאישה בספרד. אלי סיפר שבתחילה הוא התנגד לבקשה - הוא טס בעולם פעמים רבות ויודע שצריך להיזהר מאנשים מפוקפקים שרוצים לשלוח מזוודות מפוקפקות - אך לאחר שאותו אדם התעקש נעלב והסביר בדיוק לאן זה הולך החליט אלי לבדוק את המזוודה. הוא אף סיפר לאשתו שהוא בדק אותה פעמיים ולא היה שום דבר חשוד כלום הוא לא תיאר לעצמו שזה היה תפור. הוא לקח את המזוודה לשדה תעופה בספרד ושם במכונת השיקוף מצאו ארבעה קילו של קוקאין ומאז הוא עצור." 

הרב קרומבי מספר כי לפני כשבוע ביקרו אותו הרב המקומי ונציגי משרד החוץ. "דיברתי עם הנציגה מהקונסוליה והיא אמרה לי שנחמץ הלב לראות   אותו במקום הזה בתנאים הקשים. קשה לראות יהודי מבוגר עם זקן וכיפה שחורה יושב עם פושעים מהסוג הרע ביותר. לא הצליחו לסדר לו אישור לאכול כשר הוא אוכל רק ירקות ופירות ועדיין לא קיבל אישור להכניס תפילין. מצבו מאוד לא פשוט. 

"יש לא מעטים שנתפסים ככה וכולם טוענים שהם לא אשמים שזה לא המזוודה שלהם" מסביר הרב קרומבי "מאוד קשה להבדיל בין הסיפור הזה לבין סיפורים אחרים התקשרתי לקונסוליה והסברתי להם מי זה אלי הכט שזה אדם שעובד בבית התבשיל שנסע להביא כסף למטרות טובות. זה אדם שכל החיים שלו קודש רק לעזרה לזולת שיכול להגיע לכל מקום בעולם כדי לדאוג לארוחות חינם לנצרכים. אנחנו יודעים שיש מקרים רבים דומים וכולם טוענים אותו דבר - שהמזוודה לא היתה שלהם. אבל ברור שאדם כבן 60 שעובד 10 שנים בעבודה מסודרת בוודאי לא יעלה על הדעת שיהיה מעורב בדבר כזה." 

אך לא כל המקרים הם כמו סיפורו של הכט. לא אחת קורה כי חרדים הנחשבים גם בציבור החרדי "עשב שוטה" מנצלים את חזותם לעסקאות מפוקפקות ומסתבכים. לפני כשנה נגזרו בלונדון שש שנות מאסר על חרדי מביתר עילית שנתפס כשהוא מבריח סמים. מדובר באדם כבן 37 אב לתשעה ילדים שנעצר בנמל התעופה הית'רו בלונדון כשברשותו כשבעה קילוגרם קוקאין שהוסתרו בכליו. 

על פי הדיווחים בכלי התקשורת החרדיים מדובר באברך שיצא מהארץ כ"משולח" לשם גיוס תרומות. אדם שנסע באופן קבוע לברזיל ומשם ללונדון לכאורה כדי לגייס כספים למוסדות תורה. דבר מעצרו התגלה רק כשהנהג הקבוע שלוקח אותו המתין לו מחוץ לנמל התעופה בלונדון במשך כמה שעות אך לשווא. הנהג דיווח על ההיעלמות לעסקן לונדוני מפורסם שבדק וגילה עד מהרה כי הוא נמצא בידי המשטרה המקומית.

על פי הדיווחים היתה זאת משטרת ישראל שפנתה לשירות הביטחון הבריטי בבקשה לעצור את אותו ישראלי עם הגיעו לנמל התעופה. זאת על בסיס מידע מודיעיני ומעקב שנמשך חודשים רבים. המידע התברר כמדויק ועל גופו של האברך נתפסה כמות קוקאין בשווי של כמיליון דולר. גורמים במשטרה אישרו כי המעקב אחר החרדי נמשך כמה חודשים שבהם הוא נע על מסלול ההברחות שוב ושוב.

הוא יצא מדי כמה שבועות לברזיל משם ל"איסוף כספים" בלונדון וחוזר חלילה. במשטרה טענו כי האברך שימש כבלדר בלבד. מפעיליו על פי החשד הם ישראלים ששילמו לו על כל סיבוב הברחות. 

אחד המכרים של משפחת האברך אמר בהסתייגות כי "אין פליאה על כך שלא מתגייסים לסייע לו. בעבר הוא הסתבך בכמה נושאים עקץ גמ"חים לא החזיר כספים. אי אפשר לומר שמדובר באדם סופרישר. יש רק כאב לב גדול עליו ועל הילדים שלו".

אחד הסממנים הבולטים המבחינים בין המנצלים את חזותם להברחות לבין המנוצלים שנופלים בפח הוא הגיבוי שלו זוכה המואשם החרדי מהציבור החרדי בארץ ובעולם. לא אחת מתעורר ויכוח חריף בתוך הציבור החרדי האם מדובר ב"פדיון שבויים" של יהודים תמימים שנפלו בפח או שמדובר בהסתבכות ש"לא מתאימה" לבני ישיבות ולחרדים אדוקים - מי שהוא "ישיבע בוחר" (בחור ישיבה בעגה הפנים חרדית) אמיתי כלל לא אמור להכיר אנשים שיסבכו אותו במקרים כאלה להסכים לשליחויות בעולם הגדול או לעזוב את ספסלי הישיבה ולבקר בשדות תעופה. בהקשר הזה מוכר אחד המקרים שמסעירים את הציבור החרדי כבר יותר משנתיים. בבוקר 3 באפריל 2008 נחתו בטוקיו שלושה בחורים חרדים צעירים - יואל גולדשטיין בן 24 ויעקב יוסף גרינוולד בן 21 ועוד קטין שהיום כבר מלאו לו 18 בטיסה מהולנד. על אף חזותם החרדית הם נלקחו לבדיקה כיוון שהמזוודות שהביאו עימם נראו חריגות בגודלן. לאחר בדיקה קצרה נמצאו ברשותם לא פחות מ90-אלף כדורי אקסטזי. 

מחקירות המשטרה ובבית המשפט ביפן התברר כי הם התבקשו על ידי בן ציון מילר מאכער מפוקפק מירושלים להעביר מזוודות עם "עתיקות" מהולנד ליפן ולתומם חשבו שמדובר באמת "רק" בהברחת עתיקות. מילר אגב נעצר ונשפט בארץ לשלוש שנות מאסר בפועל על הברחת סמים ליפן. השנאה אליו היתה כל כך גדולה שבאופן חריג פורסם כי מותר למסור אותו ל"שלטונות" - דבר חריג במיוחד בנוף החרדי השומר באדיקות על "דין מוסר" (איסור   חמור הלקוח מקהילות יהודיות בחו"ל על הלשנה של יהודים לשלטונות זרים).

גרינוולד נידון לשש שנות מאסר גולדשטיין ממתין לגזר דין בעניינו ואילו הקטין הועבר לריצוי עונשו בישראל. עו"ד מרדכי ציבין שכבר פיתח לעצמו שם של מתמחה בהסתבכויות של ישראלים ברחבי העולם ומי שייצג שניים מהנאשמים סיפר כי "יודעים מי שלח אותם והוא יושב בכלא. זאת היתה מערכת שלמה של הונאה הילדים האלה רצו לסוע לטיול בחינם ופשוט פיתו אותם. באים לבחור צעיר בישיבה ואומרים לו קח מזוודה עם עתיקות להעביר למישהו שיפגוש אותך בטוקיו מממנים לו טיסות ונותנים לו 1 000דולר לטיול. הסיכוי שהוא יסרב קטן ובאמת הם קפצו על המציאה. השופט קבע שהבחורים לא ידעו מה הם מחזיקים אך הוא נותן עונש כי היה צריך לדעת ולהפעיל את מידת הזהירות".

לדברי ציבין כולם עברו בדיקה במכונת אמת בהצלחה. "שאלו אותם האם ידעו שיש סמים ושום דבר לא הראה שהם משקרים. לצערנו זו לא הוכחה קבילה במשפט אבל יש הרבה סימנים לכך שהם דוברי אמת. בודקים גם מהיכן הגיעו ומאיזה רקע חברתי הם מגיעים למרות שבמקרה הזה גם כן היתה בעיה באנו וטענו שבעולם החרדי לא מכירים בכלל את נושא הסמים והתביעה שקוראת כל פרט   מישראל והעולם הביאה רשימה של מקרים מארה"ב על חרדים שהסתבכו בדברים האלה. אבל באופן כללי ההתרשמות של כולם היתה שהם ידעו שהם מבריחים עתיקות אבל בטח לא סמים." 

ציבין מוסיף שמדובר בתופעה. "העבריינים חושבים שבגלל הלבוש החרדי אף אחד לא יחשוד בהם. לתפיסתם אף אחד לא יחשוד בשלושה חבר'ה חרדים שמגיעים לטיול ביפן. אבל היום העולם יותר רגיש לזה".

יעקב אשר ראש עיריית בני ברק שהיה מעורב בפרשת עצורי יפן ואף נסע לשם על מנת למסור עדות אופי על בני הקהילה אמר השבוע כי "לא בטוח שמראה חרדי נותן חסינות כלפי בודקי הגבולות. יכול להיות שישנם כאלה שטעו בזה. יכול להיות שמחר תהיה רשת של אמהות שנוסעות במטוסים עם תינוקות קטנים ובחיתול מחביאות סמים. אני לא בטוח שחזות חרדית נותנת ביטחון ואם כן - הגיע הזמן שזה יתנפץ".

מאז המקרה בשנים האחרונות יש התגייסות מוחלטת של הרבנים ואפילו הוצאו הנחיות להפסיק לקחת מזוודות של אנשים אחרים. הבעיה שהציבור החרדי נוהג לעשות טובות לאנשים כמו לדוגמה אם אדם מבקש להעביר חבילה רוצים לעשות חסד המקרים האחרונים בוודאי השפיעו והיום יותר ויותר אנשים נמנעים מזה".

אשר מסביר כי למרות התמימות המעשה של שלושת הבחורים לא מקובל בציבור החרדי במיוחד לאור העובדה שידעו על כך שהם שותפים להברחת דברים לחו"ל. "ברור שילד חרדי נורמטיבי לא עושה דברים כאלה. אם הבן שלי היה עושה את זה לא הייתי רואה את זה בעין יפה גם אם זה לא היה סמים אלא כדורי פינג פונג אבל מפה ועד עבירות סמים הדרך ארוכה".

מני גרא-שוורץ מרשת "הקול החרדי" מהעיתונאים הפעילים והנמרצים בתקשורת החרדית שסיקר את הפרשות האחרונות בנושא אומר "לאדם חילוני קשה לקלוט את זה אבל להרבה בחורים חרדים באמת אין מושג בדברים האלה. בחור חרדי מעולם לא ראה ג'וינט מבחינתם סמים זה רחוק רק בסיפורים אופציה כזאת לא עולה על הדעת אפילו לא עולה על דעתם אפשרות כזאת. למפעיל יותר קל כי הם חושבים ששקית סוכריות היא באמת שקית סוכריות ולא סמים".

הרב קרומבי מסכים עם התובנה: "הציבור החרדי הוא ציבור גדול ותמיד יהיה מיעוט שולי שעושה דברים שלא צריך לעשות בדרך כלל אולי לוקחים את הציבור החרדי כבעל רמת יושר גבוהה אבל זה לא יכול לכלול את כולם יש כאלה שבגלל שהתפיסה הרווחת כלפי חרדים היא שמדובר באנשים ישרים נוטים להשתמש דווקא בהם. המסקנה הכי חשובה צריכה להיות שלעולם לא לקחת מזוודות או כלים שונים מאנשים לארצות אחרות גם אם מדובר ביהודי שנראה הכי אמין. לא לקחת שום חבילה כי מגיעים למצבים בלתי אפשריים שאחרי כזה קשה לצאת מהם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.