מערכת COL | יום ט' טבת ה׳תשע״א 16.12.2010

לדעת להגיד "לא" ● אל תפספסו את הכתבה הבאה

כשהמארח ה'מאוד נחמד' מקוסטה-ריקה ביקש ממנו לעשות טובה גדולה לאשה מסכנה וגלמודה ממדריד – לא שיער החסיד ר' אליהו העכט באיזה גהינום נוראי ימצא את עצמו ● חוקר משטרה בכיר לעיתון 'כפר חב"ד': "בעניין הזה לא משנה מי מבקש מכם. אין הבדל בין יהודי שאיננו דתי לבין יהודי שלבוש בכל ה'מלבושים' ● סוכן נסיעות חב"די מנוסה: "אסור לקחת שום סיכון, ויש לענות בשלילה לכל הצעה, תמימה ככל שתהיה; אין 'לא נעים' ואין 'לא יכול לסרב' ● רק לאחרונה: 'מזלו' של בחור הישיבה מלונדון שהתבקש על-ידי שני אברכים 'חסידיים' להעביר בדחיפות גט לעגונה מסכנה בירושלים...  לסיפור המלא
לדעת להגיד
(מתוך שבועון "כפר חב"ד")
שלמה בן-צבי

"נוסעים נכבדים שימו לב, אנו מנמיכים לקראת הנחיתה, אנא הדקו חגורות ויישרו את גב המושב בכיסאותיכם".

הרב אליהו העכט, חסיד חב"ד תושב קריית חב"ד בצפת, התעורר משנתו הטרופה למשמע ההודעה הלאקונית בספרדית ובאנגלית שחזרה ונשנתה כמה פעמים, עם חצייתו של המטוס את קו היבשה האירופי, עובר במהירות את שמי פורטוגל, בואכה שדה התעופה הבינלאומי במדריד, ספרד.

עשרים דקות לאחר מכן נשקו גלגלי המטוס ופגשו את אדמת ספרד אגב השמעת קול חבטה עמומה. גם הרב העכט, מיודענו, קם ממקומו, ותוך שהוא נוטל עמו את תיקו האישי שם פעמיו בינות למאות הנוסעים לעבר דלת היציאה מהמטוס.

כדבר שבשגרה המשיך הרב העכט לעבר ביקורת הדרכונים ומשם לעבר המסוע בו המתינו לו מזוודותיו. לא חלפו מספר דקות ומזוודותיו של העכט היו ישובות להן על גבי עגלת מזוודות שאלתר לעצמו מירכתי האולם הגדול, והוא החל לשים את פעמיו לעבר היציאה משדה התעופה.

קריאתו של המוכס הספרדי שקרא לו לעצור ולגשת אליו לצורך בדיקת תכולת מזוודותיו, לא הטרידה את מנוחתו של העכט. זה שנים רבות שהוא 'יוצא ובא' בשערי עשרות מדינות ברחבי העולם, חדור בתחושת שליחות למען המטרה הנעלית של החזקת מפעל החסד של בית התבשיל 'בית בנימין' שעל-ידי כולל חב"ד בצפת, ובדיקות כגון אלו לא היו חדשות לו. אדרבה, כאדם בלבוש חרדי - מוזר משהו במבטם של הנכרים בארצות בהם ביקר - הוא נקרא פעמים רבות להעמיס את מזוודותיו על גבם של שולחנות המוכסים די בכל אתר ואתר.

חיש מהר הועלו מזוודותיו של העכט ונפתחו מול עיני המוכס, שהחל בבדיקתם. דקה חלפה ולאחר נבירה מתמשכת נראה כי מצא המוכס את שביקש. מכשיר קשר צץ כאחת בידו והוא קרא לעזרה. זיעה קרה כיסתה את פניו של העכט. חמישה שוטרים חמורי סבר צצו במהירות וללא אומר אזקוהו ונטלוהו עימם לחדר סמוך, כאחרון הפושעים.

עד מהרה התבררה הסיבה: ארבעה קילוגרמים של סם מסוג המוגדר כקשה הוחבאו להן ביד אומנת בינות לדפנות כפולות במזוודת היד שלקח עימו העכט. דבר שגרם למעצרו המיידי בתחנת המשטרה של שדה התעופה, ולאחר מכן להשלכתו בינות לסורג ובריח בתנאים איומים, ברעב, בצמא, בבדידות מוחלטת ובחוסר כל, ובשלילת זכויותיו היהודיות המינימאליות.

המארח ה'נחמד'

הסיפור הזה החל בעצם כמה ימים לפני כן. העכט שהה בקוסטה-ריקה בשליחות מפעל החסד ובית התבשיל 'בית בנימין' בצפת, בניהולו של הרב זאב קרומבי.

מזה כעשר שנים, כמעט כמניין שנותיו של בית התבשיל, עובד העכט כגבאי צדקה עבור בית התבשיל. במסירות ובנאמנות הוא גולה למקומות רחוקים למען המטרה הנעלית. בקיץ ובחורף, בימים ובלילות, בגשמים ובשרב, הוא מכתת רגליו ועושה את שליחותו נאמנה.

בימים שלפני חג החנוכה שהה העכט בקוסטה ריקה, שם בנה לעצמו מעין חוג ידידים שנהגו לתרום לו כשהיה בא למקום. בשהותו בקוסטה ריקה, התארח העכט מספר ימים אצל יהודי נחמד שהכיר משהותו במקום בביקוריו הקודמים. היהודי האיר לו פנים, אירחו בסבר פנים יפות ואף העניק לו תרומה נכבדה, אלא שממש לפני שנפרדו השניים, ביקש ממנו המארח כי יאות לעזור לו ולהעביר עבורו מזוודה קטנה לאישה מסכנה ונזקקת בבית הכנסת במדריד.

העכט נבהל ודחה את בקשותיו של מארחו, אך לאחר הפצרות שכללו הבטחות כי המזוודה מכילה רק מספר סריגים לאותה אישה, ולאחר שבעל הבית אף פתח בפניו את המזוודה והראה לו את תכולתה, נעתר העכט, נטל עימו את המזוודה ונחת במדריד.

כעת שוהה העכט בבית המאסר סוטודלראהל, השוכן במרחק 40 דקות נסיעה צפונית למדריד. הכללים בבתי הכלא בספרד נוקשים, והם נחשבים לקשים ביותר במדינות המערב, בפרט כאשר מדובר על אסירים השפוטים או העצורים בעוון החדרת או ניסיון להחדרת סמים לתוככי ספרד.

ואם כך אמורים הדברים באסירים נוכריים, קל וחומר שהתנאים קשים שבעתיים כאשר מדובר באסירים שומרי תורה ומצות. העכט מנוע מלקבל אוכל כשר והוא צם כבר כשבועיים ימים, כאשר מלבד פירות וירקות לא בא אוכל לפיו. גם רבה הראשי של ספרד, שקיבל אישורים מיוחדים לבקר את העכט בכלאו, לא הורשה להכניס עמו אוכל לתוככי בית הכלא האימתני.

שתי תכונות לנפילה בפח

קשה עד בלתי אפשרי להשיג את הרב קרומבי בימים אלו. אם בכל ימות השנה הוא טרוד עד מעל לראשו בפעולות החסד של כולל חב"ד, הרי שבימים אלו – בהם הוא דואג בשלט רחוק למצבו המשפטי כמו גם ההומאני של עובדו המסור – על אחת כמה וכמה.

בדקות השיחה הקצרות שהוא מפנה לטובת הקוראים אומר קרומבי, כי הוא נמצא בקשר רציף ואינטנסיבי עם מספר גופים חב"דיים באירופה שמקדמים את הנושא. לדבריו, גורמים בספרד ובאירופה עימם הוא עומד בקשר, המליצו לו על אחד מעורכי הדין המפורסמים במדינה, שניאות – לאחר שיחה עימו, לקחת לפתחו את התיק מול בית המשפט, בעלות ראשונית של 50,000 דולר.

לשאלתי הוא עונה כי בבתי הכלא בספרד יושבים כיום עשרות ישראלים שנתפסו, חלקם ואולי אף רובם, גם הם, לאחר שהוטעו ונפלו בפח בעוון הברחת סמים.

"לפי עדותו המצב ממש לא קל והוא נמצא במצב קשה יותר מגיהינום", אומר קרומבי על מצבו של העכט וממשיך כי נציגת הקונסוליה הישראלית, הרגילה בכגון דא, אשר ביקרה בכלא בימים אלו, סיפרה כי "נחמץ הלב לראות את העכט במצב זה", מה שמראה כי מצבו אינו מרנין כלל וכלל.

למרבה הצער, לדבריו של קרומבי, מידת דתיותו של העציר אינה תופסת מקום במקרה זה, בפרט לאור העובדה כי כל עשרות האזרחים הישראלים העצורים בגין הברחות סמים טוענים לחפותם בכך שגם הם רומו ונוצלו. לדבריו, הקונסוליה לא יכולה להתערב באמצעים משפטיים במקרים אלו אלא בהיבטים הומאניים בלבד, דבר שמחוויר לעומת היחס ההומאני הנוקשה המופנה לעצורים בגין הימצאות סמים בכליהם.

"כדי ליפול בפח שכזה, צריכים להיות אנשים המורכבים משתי תכונות עיקריות", אומר לי הרב יוסף יצחק חיטריק, משלוחי הרבי לצפת ומנהל סמינר 'בית חנה' בעיר, בבואו לשרטט בפני את דמותו של הרב אליהו העכט כשהוא נשאל על המקרה הכאוב.

"הראשון הוא מרכיב התמימות והשני הוא מרכיב שנושאו הוא בעל חסד. שתי התכונות האלו נמצאים בקנה מידה גדול אצל ר' אליהו", הוא אומר. "יש לו את שניהם בכפות גדושות ממש. הוא יהודי חסידי בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו. יהודי חסידי שחי כל כולו בעבודת השם בתמימות ובעשיית חסד לזולתו. בעל טובה גדול מאוד", הוא מסכם.

המשך הכתבה – השבוע ב'כפר חב"ד'
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.