מערכת COL | יום ט' טבת ה׳תשע״א 16.12.2010

לראשונה: שבועון חרדי גילה את "חג הספרים" ● לקריאה, מרתק

ה'תופעה' שעדיין לא נחשפה ברשות הרבים החרדית: יריד הספרים של ה' בטבת ● בכל שנה המנהג אוסף גובה, והופך לחגיגה המונית שמוציאה את רבבות חסידי חב"ד בארץ ובעולם על נשיהם וטפם, לירידי ספרים מיוחדים במהלכם נמכרים מאות אלפי ספרים ● הסיפור המלא של הפרשה שראשיתה הנצחון ב'משפט הספרים' שהפך למיתולוגיה חב"דית ● הוצאות הספרים מכוונות לתאריך הזה - מכבש הדפוס עובד במלוא הקיטור, וביום זה נקבעות השקעות של שנה שלימה ● COL מביא קטעים עיקריים מהכתבה המרתקת, באדיבות השבועון החרדי "שעה טובה"  לסיפור המלא
לראשונה: שבועון חרדי גילה את
קטעים מהכתבה מאת בנימין שטרן

זר כי נקלע לחנויות הספרים בכפר חב"ד או למרכזי חב"ד אחרים בערי הארץ ביום ה' טבת (יום א' שבוע זה), נחשף למחזה בלתי שיגרתי בעליל. עשרות רבות – אם לא יותר - של אנשים נשים וטף עוברים מדף אחר מדף מעלעלים בספרי חסידות, יהדות (וגם קריאה) וממלאים את צקלונם בספרים בכמויות בלתי נתפסות. משל מדובר בחטיפים לוהטים שזה עתה הגיעו מפס הייצור.

"כל העולם" יוצא ליריד

"כל העולם" יוצא לירידים המקומיים מצויד בדביקות חסידית. תורים ארוכים נוצרים בעמדות התשלום כשמבצעים רבים של הנחות - 'אחד+אחד' או 'טו אין ואון', מבצבצים מכל עבר, מכל דוכני המכירות השוקקים פעילות.

כל התכונה הזאת על שום מה? מה ראו חסידי חב"ד ביום זה למלא ולהעשיר את ספרייתם הביתית בעשרות ספרי חסידות חדשים דווקא ביום זה?

(לשם כך, הביא עיתון "שעה טובה" את הסיפור המלא של ה' טבת, המוכר לכל חסיד חב"ד. ניגש לקטעים המסקרים את ה' טבת, בשנה זו).

ביריד כמו ביריד

ביום כזה קשה היה לתפוס ולו לכמה דקות את המו"לים של ספרי חב"ד. מטבע הדברים הם היו עסוקים וטרודים. זה הרי יום היריד, שבו עשוי להיקבע אם שנה שלימה של עבודה לא ירדה לטמיון. הלחץ רב, כאן זועקים דחוף למשלוח ספרים חדש עקב חיסול המלאי ושם מבקשים ספר שכבר מזמן אזל וכן הלאה, כמקובל בירידים. אך ברדת היום הגדול, כאשר ההמולה החלה לשכוך פינה לנו ר' זושא וולף ממנהלי ההוצאה לאור הגדולה בחב"ד, 'קה"ת', זמן, על מנת להסביר לנו על קצה המזלג את ההתרחשות סביב היום המיוחד המכונה 'חג הספרים'.

ר' זושא: "מאז שהרבי הכריז על משמעות העניין של ה' טבת שמשמעותה 'נצחון הספרים' לאחר 'משפט הספרים' נחשב היום הזה לחג הספרים הגדול. המסר של הרבי היה ברור: המענה לכל הקטרוג שהיה על בעלות הספרים (ועל נשיאותו של הרבי, כפי שיבואר בהמשך) יבוא על ידי התחזקות ברכישת ספרי קודש וחסידות ולימוד בהם.

"אם אנו כבר מדברים על הציר חב"ד-ספרים איננו יכולים להתעלם מהעובדה הידועה לכל, שבחב"ד קיימת תעשיית ספרים אדירה שאינה פוסקת ליום בכל יום מימות השנה. חדשים לבקרים יוצאים לאור ספרי קודש כשהדגש כמתבקש הוא על ספרי חסידות וביאור מאמרי החסידות".

ר' זושא ממשיך ומתאר לנו את המתרחש סביב "ה' טבת". לדבריו כבר תקופה ארוכה קודם ליום הזה במרכז הספרים החב"דיים בארץ ב'כפר', ובכל מרכזי החסידות האחרים, ניכרת תכונה רבה בחידוש מלאי הספרים ובעיקר בהוצאה לאור של ספרים חדשים. כשהמו"לים משתדלים להשיק את החלק הגדול של הספרים בסמוך לתאריך זה הנחשב ל'עונה החמה'. כי אז קיים סיכוי שהמלאי כולו יגמר, כפי שקורה בפועל לספרים איכותיים היוצאים לאור בסמוך לה' טבת.

כשמגיע היום בעצמו קיימת תנועה בלתי פוסקת של אנשים שהמונים צובאים על חנויות הספרים של חב"ד ולא נגזים אם נאמר ש- 24 שעות יש תנועה בלתי פוסקת בכל מרכזי חב"ד ובעיקר בכפר חב"ד בארץ.

בכל זאת קיימת תחרות, מה שמסייע לעובדה שהמו"לים אינם מנצלים את הדחף לקנות ספרים לטובת העלאת מחירים, אלא להיפך. על פי הכללים המקובלים ביריד, בתאריך זה יוכל חסיד חב"ד לקבל כמעט את כל הספרים בהנחות גדולות, לעיתים עד 50 אחוז הנחה. כשהרצון של המו"לים הוא להקל על רכישת הספרים ומתן אפשרות לחסידי חב"ד לרכוש מה שיותר ספרים. מה שמגביר את העניין סביב היום, ועם השנים גוברת ההתעניינות הרבה של אנשים ממגזרים שאינם חב"דיים להופיע במרכזי מכירות הספרים של חב"ד ולרכוש ספרים, בעקבות ההנחות הגדולות הבלעדיות ליום זה, ברמה שאינה מוכרת בשאר ימות השנה.

מצרך החודש: חסידות מבוארת

ר' בנימין זילברשטרום מספריית אש"ל, מתאר גם הוא את הביקושים ששוברים שיאים, בין השאר בזכות הצמיחה המואצת של חב"ד. הוא אומר כי כיום המגמה היא ביקוש יתר מצד אחד לספרים איכותיים של מחשבה חסידית, בעיקר ספרי פרשנות חסידית בשפה שווה לכל נפש, שהיא הטרנד האחרון, והיא נועדה לספק הסברים פשוטים ומובנים לנושאים סבוכים ועמוקים. כאלה הם הספרים של 'החוזר' רבי יואל קאהן בביאורי החסידות ו'תניא מבואר' וכדו' שמוגדרים כספרי עזר המקלים על לימוד החסידות, שהיא עצמה תופעה שאוספת גובה.

מצד שני קיים ביקוש גדול לספרי הלכה למיניהם בין אם זה נושאי כשרות ובין אם זה נושא השבת. כאשר בנושא השבת הביקוש הוא לספרים שעוסקים בפן ההלכתי ובמקביל גם לספרים שעוסקים בפן של פרשת השבוע. התופעה הקיימת בכל הציבור, של הורים המבקשים להעשיר את שולחן השבת ולהפכו לסעודה עתירת תוכן רוחני, שהם מבקשים לקנות ספרים שיציידו אותם ב'וורטים' שיהיו גם עמוקים וגם מותאמים לדור הצעיר. לשם כך יצא בשנה האחרונה ספר מיוחד המחולק על פי פרשיות כדוגמת 'מאורות השבת' המוכר, אך במקרה זה עם סיפורי ומאמרי חב"ד בעיקר.

כמו-כן קיים ביקוש לספרי ילדים. בעוד בעבר ניתן היה למצוא את סיפורי אדמו"רי חב"ד בהוצאות הספרים הכלליות, בשנים האחרונות התפתחה לה סדרות שלימות של סיפורי חב"ד הנערכים על ידי המו"לים החב"דיים.

מכאן מגיע ה'דידן נצח'

כשאנו מבקשים לשמוע מר' זושא הסבר על התופעה הרחבה של ה' טבת, מתמלא ר' זושא ב'חיות'. הוא פורש 2 רבדים המסבירים את היום המיוחד: א. הרובד הפשטני - בעקבות 'משפט הספרים' שנלקחו מספריית חב"ד נצחו החסידים במשפט שקוטלג בתודעה כ'משפט דידן נצח', והספרים ההיסטוריים עתיקי היומין חזרו למקומם.

מכיוון שחב"ד קיבלה בחזרה בעלות על הספרים, מהווה יום זה יום סמלי לנושא הספרים. לדבריו יש גם את הרובד הפנימי שהוא רב תוכן. מתוך הבנה כי כל דבר שמתרחש אינו מקרה ובוודאי אינו תופעה חולפת של מה בכך.

על פי גישה זו, הגניבה וטענת הבעלות על הספרים הייתה ערעור על הדרך ועל ההנהגה. כאשר מי שטען שהספרים הם רכוש פרטי בעצם ערער בכך על ההנהגה. ממש כשם שכאשר נאסר הריי"צ ברוסיה ע"י הקומוניסטים, לא היה רק מעשה פיזי אלא ערעור על הפצת החסידות. על כן, גם כאשר האדמו"ר השתחרר, לא היה זה רק סיפור אישי חשוב של אדמו"ר שיצא מהכלא אלא ניצחון הדרך, מה שקבע כי הפצת החסידות תימשך ביתר שאת.

כך ב'משפט הספרים', שגם בה בתחילה היה ערעור על ההנהגה, על תנועת החסידות ועל הפצתה, והניצחון היה איפה גם הוא ניצחון של החסידות כולה. תוואי המחשבה מוביל ליעד שקניית הספרים היא אם כן המשך של נצחון הדרך, ולא רק חגיגת קניות ולו גם של מוצר רוחני.

כך מתערבל לו מהלך שמוגדר רוחני כולו, עם יריד אדיר של ספרים שנערך בו זמנית בכל ריכוזי חב"ד בארץ ובעולם, שמייצגים היום עם רב.

לתוך זה נשאב המושג של 'דידן נצח', שגם אותו הוליך הרבי. כאשר גם השיר המפורסם, שמושר בין השאר במערכות שונות, מגיע מאירוע זה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.