מערכת COL | יום א' טבת ה׳תשע״א 08.12.2010

"הוא נמצא בתנאים שהם יותר גרועים מאשר בגיהנום"

הרב זאב קרומבי מנהל בית התבשיל "אשל בנימין" התראיין היום לרדיו 'קול רגע' בצפון, וסיפר על מעצרו של ר' אלי הכט, חסיד חב"ד מצפת, העובד בבית התבשיל מצפת, עם חבילת סמים במדריד ● "הוא כלוא בתנאים קשים בצורה בלתי רגילה. לא מסכימים בשום-פנים ואופן להכניס לו אוכל כשר, לא מרשים לו להכניס תפילין. הרשו לו פעם אחת להתקשר הביתה לדבר עם אשתו, הוא נמצא בתנאים שהוא אמר שהם יותר גרועים מאשר בגיהנום" לסיפור המלא

הנה תמליל הראיון:

עמי כברי
: אני רוצה להקדיש כמה דקות לשיחה על איש מאזור הצפון, תושב צפת, אדם שמוכר טוב מאד לתושבי צפת, חסיד בשם אליהו הכט, אב לשבעה ילדים, שעצור עכשיו בספרד, מוחזק בתוך מתקן כליאה בספרד והטענה היא שהוא לכאורה ניסה להעביר חבילה עם סמים. אני רוצה להגיד ברשותכם שלום וצהריים טובים למי שעומד בראש בית התבשיל של חב''ד בצפת, הרב זאב קרומבי, שלום לך. אז הפרטים שמעביר לנו כתבנו, שלמה חדד, מעלים שאתה מכיר את החסיד אליהו הכט ואין מצב בעולם שהוא היה מתעסק עם הדבר הזה!

הרב זאב קרומבי: וודאי. הוא חסיד יהודי מאד-מאד יקר, עובד בבית התבשיל שלנו מעל עשר שנים. זה יהודי שכל החיים שלו קודש, עזרה, למשפחות נצרכות ברחבי העיר צפת. דואג לענין הזה במסירות בלתי רגילה, מכתת את רגליו בכל מקום בעולם, רק בשביל להשיג תרומות שיאפשרו לנו את הפעילות הזאת, שהיא דרך-אגב זכתה לפני מס'' שנים להוקרה מקבוצת רדיוקול-רגע, נבחרנו כאיש השנה של רדיו קול-רגע לפני מס'' שנים. יהודי מאד-מאד יקר וגם מאד-מאד טוב לב, ו..

עמי כברי: וכנראה שטוב הלב הזה, הוא שגרם לו להסתבך!

הרב זאב קרומבי: נכון. הוא התארח אצל מישהו בקוסטה ריקה, שאמר שיעזור לו. אירח אותו במשך מס'' ימים, ונתן לו גם תרומה מאד יפה, ואחרי זה, ביקש ממנו רק בקשה קטנה, אם הוא יוכל להעביר איזה מזוודה קטנה לאיזה אישה מסכנה בבית כנסת במדריד. אלי מאד דאג, כמו שהיום כל אחד במצב הזה דואג, אמר לו, תשמע, תעש לי טובה, אל תסבך אותי, אתה יודע, אני לא רוצה שום עניינים וסיפורים, אבל היהודי הזה שדרך-אגב, יש לנו את שמו, אמר לו, תשמע, אתה יודע, אין לך מה לדאוג. אתה יודע, אני ח''ו וודאי לא הייתי מפיל אותך בשום-דבר, אם אתה לא סומך עליי, אתה יכול לפתוח את המזוודה ולראות. אליהו פתח את המזוודה ובאמת שראה שמה רק בגדי נשים וכד''.

ומכיוון שבאמת אלי הוא בן-אדם שתמיד שמח לעזור לכל אחד ואחד, הוא לקח איתו את המזוודה איתו, ואז הוא נחת במדריד. ועצרו אותו שמה עם המזוודה הזאת. זה סיפור קורע לב, בפרט שזה נעשה לבן-אדם שכל החיים שלו זה קודש בשביל לעזור לאנשים אחרים. והיום כלוא בתנאים קשים בצורה בלתי רגילה. בתי הכלא של ספרד ידועים בעולם, הם בתי כלא הכי גרועים שיש בכל העולם המערבי. אין לו אוכל כשר, לא מסכימים בשום-פנים ואופן להכניס לו אוכל כשר, לא מרשים לו להכניס תפילין. הרשו לו פעם אחת להתקשר הביתה לדבר עם אשתו, הוא נמצא בתנאים שהוא אמר שהם יותר גרועים מאשר בגיהנום.

עמי כברי: אתה דיברת איתו?

הרב זאב קרומבי: לא, הוא התקשר פעם אחת לאשתו. אי-אפשר לדבר איתו. אני בקשר עם הקונסוליה הישראלית בספרד, שהשיגו אישור לבקר אותו מחר. אבל הם אמרו לי, מה שדיברתי איתם כמה וכמה פעמים וכמובן דיברתי גם עם אנשי חב''ד המקומיים בספרד, במדריד ובברצלונה, שידוע שהכלא שמה הוא קשה בצורה נוראית.

עמי כברי: שמע, קודם-כל, אני רוצה לדעת, אתם כבר ערוכים, האם מצאתם לו עורך דין, האם אתם מגייסים תרומות כספיות על-מנת לתמוך אותו, לעזור לו?|

הרב זאב קרומבי: אנחנו מגייסים תרומות כספיות בשני תחומים. התחום היותר קל, זה קודם-כל, יש לו פה משפחה ושבעה ילדים, שמישהו צריך להמשיך לפרנס אותם, והקהילה של חב''ד התגייסה - הוא בן-אדם מאד-מאד אהוב בקהילה - כל הקהילה, בראשותו של רב הקהילה, הרב ביסטריצקי, התגייסו כדי לעזור למשפחה. אבל זה החלק היותר קל בסיפור. אני עסקתי הרבה מאד בענין הזה, והצלחנו לאתר עו''ד באמת מהשורה הראשונה בספרד, שיהיה מוכן לטפל בתיק הזה. הוא אמרו לבקר את אלי היום או מחר ולפגוש אותו וגם לראות את פרטי התיק, ואני מאד מקוה שהוא יסכים לקחת על עצמו את הטיפול בתיק הזה. אנחנו מדברים בתור התחלה, בשלב הראשון, על משהו כמו 50 אלף דולר שכר טרחה, שזה סכום עתק, של אנשים.. יש כמה אנשים טובים או הרבה אנשים טובים, שכבר פנו, חלקם מציעים 500 שקל, חלקם מציעים 50 שקל, וחלקם הציעו אפילו קצת יותר. אבל איך אנחנו נגיע לסכום הזה של 50 אלף דולר, אני..

עמי כברי: בוא ניתן מס'' טלפון של מישהו שאפשר ליצור איתו קשר. יש לי תחושה שהסיפור הזה הוא קלאסיקה של להפיל אדם ישר מאד בפח, ואנשים יירתמו ויעזרו. האם יש אדם, טלפון שאפשר ליצור קשר?

הרב זאב קרומבי: כן. הבן-אדם שמרכז את כל העזרה המשפטית, כל אסיפת הכספים, קוראים לו הרב יהודה דונין. והמספר טלפון שלו זה 0544263763.

עמי כברי: הרב יהודה  דונין. אני רוצה, ברשותך, אם תרשה לי להציע עצה קטנה, ממש מהקשרים וההיכרויות שיש לנו, אני קודם-כל רוצה שתדע, שבספרד יש אנשים לא מעטים, שהם אוהבי ישראל גדולים מאד. אנשים שמגדירים אותנו בתור החזית הגדולה שעומדת מול הרוע. ככה הם רואים בנו, לנו לא מעט ידידים. אחד הידידים החשובים שלנו הוא שר החוץ הספרדי והעוזר הקרוב ביותר שלו הוא ישראלי, יהודי, שיש לנו את שמו ואת מספר הטלפון שלו. אנחנו ברצון רב מאד נעמיד לרשותכם את הפרטים, כדי שתוכלו ליצור איתו קשר, לבקש את עזרתו וכמובן אם מישהו מדבר עם החסיד אליהו הכט, לומר לו, שתף פעולה ותן את כל הפרטים. כי ברגע שיצליחו לזהות מי הפיל אותו בפח, אפשר יהיה בקלות רבה יותר, לפטור אותו ללא עונש.

הרב זאב קרומבי: אני מאד-מאד מקוה. כי הסיפור הזה מזעזע את כל קהילת חב''ד בארץ, כי הוא באמת בן-אדם מוכר, הסמל של טוב לב ועזרה לאחרים וזה לא יאומן שמישהו ניצל בצורה כ''כ צינית ומרושעת..

עמי כברי: זה יאומן! זה יאומן! אתה יודע טוב ממני, זה גורלם של צדיקים בעולם הזה! הנבלות, שליחי שטן, רואים אותם לפני שהם רואים אנשים כמוני, ואתה ידוע את זה.

הרב זאב קרומבי: זה, לצערי הרב, מה שכנראה קרה בסיפור המצער הזה.

עמי כברי: נכון. נכון. אני מאד-מאד מקוה שהרצון הטוב, התפילות והעזרה המעשית של כל אחד ואחד מאיתנו, זה יועיל לו, ואנחנו במהרה בימינו, בימים הקרובים, נוכל לראות אותו, את אליהו הכט כאן בארץ, כמובן האישה ושבעה ילדים מחכים לשובו ארצה. ואנחנו מאד-מאד מקוים, שבקרוב הוא ישוחרר. מן הסתם, יישפט שלא בפניו, ייענש באיזשהו עונש סמלי, כדי שלא יגידו שפטרו אותו בלא כלום. בוא נחזיק אצבעות ונתפלל. אני מיד אתן שוב את הטלפון של הרב יהודה דונין. אני רוצה להודות לך, הרב זאב קרומבי, מנהל בית התבשיל של חב''ד בצפת.

הרב זאב קרומבי: תודה רבה-רבה לכם ותודה לכל מי שיגיש יד לטובת הענין הזה.
עמי כברי: אני מודה לך. שבאמת תזכו לניסים ולחסדים. תודה רבה.

הרב זאב קרומבי: תודה רבה.

עמי כברי: אז הרב יהודה דונין, שמרכז את כל ההתגייסות למען החסיד אליהו הכט. מספרו, 0544263763. חברים, לא מדובר אך ורק בעזרה כספית. אם אתם מכירים עו''ד חשוב, גדול, משמעותי או משפטן משמעותי בספרד, גם בהקשר הזה, ליצור קשר עם הרב יהודה דונין. 054223763. אני אומר את זה בכל הזהירות. אבל תחושת הבטן שלי היא שהפילו פה איש תמים בפח, וכל מי שיכול ורוצה לעזור, העזרה תתקבל בשמחה. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.