מערכת COL | יום כ"ה כסלו ה׳תשע״א 02.12.2010

התמונות נחשפות: כך נראה בית-הכנסת המשוחזר ● גלריה

"בכל פעם שהייתי צועדת עם סבא שלי עליו השלום, ר' מאיר גיטלין, ליד מבנה בית-הכנסת, עיניו היו מתמלאות דמעות. סבא היה מספר לי בערגה ובגעגועים על הימים בהם בית-הכנסת המפאר שימש כמרכז חי לכל יהודי העיר. והיום, כך הוא היה מתאר זאת, 'שועלים הילכו בו'" - כך מספרת הגב' רחל סלמנובא בריקר את זכרונות ילדותה הרחוקות, מלפני שבעים שנה לשליח הרבי בטומסק שבסיביר, הרב לוי קמינצקי ● אחרי שהפך לבית-משפט בזמן הקומוניסטים, חוזר המבנה לשמש כבית-כנסת, לאחר מאמצים כבירים של השליח ובני הקהילה ● "בשבוע הבא אעלה לקבר של סבא, ואזמין את נשמתו לבוא לחגיגת חנוכת הבית", מבטיחה רחל  לסיפור המלא
התמונות נחשפות: כך נראה בית-הכנסת המשוחזר ● גלריה
בית-הכנסת המשוחזר בטומסק שבסיביר: מבפנים ומבחוץ (עיבוד: COL)
מאת כתב COL

"בכל פעם שהייתי צועדת עם סבא שלי עליו השלום, ר' מאיר גיטלין, ליד מבנה בית הכנסת, עיניו היו מתמלאות דמעות. סבא היה מספר לי בערגה ובגעגועים על הימים בהם בית הכנסת המפאר שימש כמרכז חי לכל יהודי העיר. סבא היה מתאר בפני את יופיו של הבניין, את הפאר הגשמי והפאר הרוחני שהיה לו. והיום, כך הוא היה מתאר זאת, 'שועלים הילכו בו'" - כך מספרת הגב' רחל סלמנובא בריקר את זכרונות ילדותה הרחוקות, מלפני שבעים שנה לרבה של העיר טומסק, שליחו של הרבי מליובאוויטש לעיר, הרב לוי קמינצקי.

"בשבוע הבא אעלה לקבר של סבא, הטמון לא הרחק מכאן, ואזמין את נשמתו לבוא לחגיגת חנוכת הבית של בית-הכנסת המחודש. שיבוא לראות את בית-הכנסת חי מחדש, מפואר יותר מתמיד. מקרין פאר ואור על כל הסביבה, ובעיקר עלינו, על יהודי העיר. הוא נוסך בנו גאווה יהודית, הוא זוקף את קומתינו, ומעניק לנו השראה רוחנית". 

מבית-כנסת לבית-משפט

בית-הכנסת העתיק של העיר טומסק שברוסיה, מהגדולות שבערי בסיביר, נבנה בשנת תרס"ב על-ידי הקהילה היהודית.

בית-הכנסת היה רחב-ידיים, וקומתו התמירה שיוותה לו הוד קדומים. בית-הכנסת היה למרכז החיים היהודיים במשך קרוב לשלושים שנה. בשנות הזעם, לאחר עליית השלטון הקומוניסטי, גזרות הדת לא פסחו על העיר טומסק, ובשנת תרפ"ט השלטון הלאים את בנין בית-הכנסת, והפך אותו לבית-המשפט המחוזי של מחוז טומסק.

לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי, ביוזמת רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר הקהילה היהודית פנתה לממשל בבקשה לקבל לידיה את הבניין בחזרה, ואכן הבניין הוחזר באופן רשמי לקהילה.

מצבו הפיזי של הבנין היה בכי רע, היסודות התרופפו, סדקים רבים נפערו בקירות הבנין, תקרתו מטה ליפול, ומצבו הפיזי היה מסוכן. ההזנחה אכלה בו כל חלקה טובה. מומחים שבדקו את הבנין קבעו כי לא ניתן לשפצו, אלא הוא זקוק להריסה.

בלית ברירה, ובכאב לב רב, רב העיר ושליח חב"ד הרב קמינצקי יחד עם אנשי הקהילה הרסו את קירות הבניין, מלבד קיר אחד שנותר לעמוד על תילו, מזכרת מימי ההוד.

הרב קמינצקי הפועל במקום כבר שש שנים, החל לגייס כספים לבנות את הבנין מחדש, ולשחזר את פארו ויפיו של הבניין הישן.  במרצו הבלתי נדלה, הרב קמינצקי גייס את כל יהודי הקהילה בטומסק, יחד עם יוצאי העיר שעלו ומתגוררים כיום בארץ הקודש בוחו"ל, ויחדיו כולם השתתפו בשיחזור בית-הכנסת.

מאות יהודים מהעיר ומחוצה לה נרתמו במשנה מרץ במטרה אחת, "לרומם את בית אלוקינו". חלק גדול מעלות מימון השיחזור נטלו על עצמם האחים יורי ואלכסנדר זילבנסקי לזכות אבי המשפחה דוד שי' זילבנסקי. מר לוין נטל על עצמו חלק נכבד מעלות הבניה, בנוסף אליהם גם משרד התרבות הרוסי השתתף בהוצאות הבניה (בית הכנסת נחשב כ"מבנה שמור" והינו בעל חשיבות היסטורית כלל רוסית, כך שמשרד התרבות ראה לעצמו חובה לממן את שימור המקום והנצחתו).

"סבא, תראה את מאיר"

לאחר שנתיים של מאמץ מרוכז, הבנין קם והיה. הבנין התרומם ועלה, כשהוא משוחזר אחת לאחת לבנין הישן של חורבותיו הוא עומד. וכמו שהבנין הישן היה מרכז לחיים יהודיים, מקור לגאווה יהודית – גם בזה הבנין החדש הינו שחזור של הבנין הישן. הוא מהווה אבן שואבת ומקור לגאווה יהודית לכל העיר וליהודי סיביר כולה.

"התקדמות הבניה סוקרה לא אחת באמצעי התקשרות המקומיים", מספר הרב קמינצקי, "וככל שהבניה התקדמה, ככל שהחשיפה והסיקור על כך הגיע שוב ושוב לידיעת הציבור, כך עלה מספר היהודים שפונים אלינו במגוון נושאים יהודיים".

בנין בית-הכנסת כולל בתוכו, בנוסף לאולם תפילה מפואר, גם כיתות לימוד, חדרי פעילות, מסעדה כשרה למהדרין, בית תבשיל לנזקקים, ספריה יהודית, כיתת מחשבים, מקווה טהרה, ומשרדי הקהילה. בנוסף לגני ילדים של "אור אבנר", מיסודו של הנגיד ר' לוי לבייב ובתמיכתו של מר מיכאל מירלשווילי.

בעז"ה בחג החנוכה הבעל"ט, יתקיים מעמד חנוכת בית-הכנסת החדש בהשתפות הרב הראשי לרוסיה הרה"ג רבי בערל לאזאר, נשיא איגוד הקהילות ר' לוי לבייב, מושל המחוז, ראש העיר, התורמים הנכבדים, כל רבני מחוז סיביר, ואורחים רמי מעלה

"כשאהיה בשבוע הבא אצל סבא", אומרת הגב' רחל, "אומר לו, כשהוא מגיע לבקר בבית הכנסת הישן-חדש שלו-שלי, שייכנס לבקר גם בגן הילדים של הרבנית קמינצקי, שיראה את הנכד שלי, מאיר, שקרוי על שמו, איך שהוא מתפלל בסידור כמוהו, כמו מאיר, הסבא-רבא שלו".

השחזור ועיצוב הפנים של המבנה נעשה על-ידי ידידיה חסין ממשרד "חסין דבורצ'ק רונן אדריכלים". 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.