מערכת COL | יום י"א תמוז ה׳תשס״ד 30.06.2004

י' תמוז תשס"ד ב'שפולארקע'

מבחוץ הבניין נראה כיתר הבניינים ברחוב. שום דבר בחזותו החיצונית אינו מסגיר את תחושת האימה שהייתה מחלחלת בלבבות רבים למשמע שמו של הבניין בלבד. זהו ה"שפאלערקע", בית-הכלא הידוע לשמצה, שבו היה  אסור כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע לפני שבעים ושבע שנים. לחיצה על הפעמון. מהעבר השני שואלים: "מי זה". "אנחנו הרבנים מחב"ד שבאנו לראות את החדר שבו היה עצור הרבי", באה התשובה. הדלת נפתחת. אנו עולים במדרגות ונכנסים לתוך חדרון, בן שתי דלתות, הדלת נסגרת מאחורינו ונדמה אולי שזהו, גם אנו עצורים.  כל אחד ואחד מהנוכחים מתבקש להציג תעודה מזהה ומוליכים אותנו לחדרו של הנאצ'אלניק (המנהל).
י' תמוז תשס
חדר המדרגות בשפולאקע. צילום: שמואל בן צבי.
המנהל בהה במשלחת הנכבדה העומדת מולו. השליח הראשי בפטרבורג הרב מנחם מענדל פבזנר, הרב יוסף יצחק אהרונוב יו"ר צאג"ח ויו"ר אגו"ח בחבר העמים, הרב יצחק קוגן חבר אגו"ח ורב בית הכנסת בולשוי ברוניא, הרב שלום-דובער לוין חבר אגו"ח ומנהל ספריית לובאוויטש, הרב ברוך שלמה אליהו קונין שליח הראשי בקליפורניה חבר אגו"ח העולמי וחבר אגו"ח בחבר העמים, הרב משה פלר שליח הראשי במיניסוטה וחבר מרכז לענייני חינוך, הרב משה בוגומילסקי חבר ועד רבני ליובאוויטש הכללי, הרב אברהם קארף השליח הראשי בפלורידה, הרב קורנפלד משלוחי הרבי לסיאטל, הרבנים לבית קונין חיים נחום, יוסי, לוי, צמח, מענדי, ר' אהרן פרוס ור' לוי אדרעי צאגו"ח ועוד קבוצה נכבדה. כולם בארשת-פנים רצינית, חגורים בגארטל. ניסינו להסביר לו מה רצוננו, אבל הוא לא הבין הרבה. ראינו שצריך לספר כאן את כל סיפור המאסר והגאולה. סיפרנו לו על הרבי הריי"צ ועל מאסרו במקום הזה. המנהל הסביר שהמקום עדיין משמש כלא לכל דבר, ובתאים כלואים אסירים, ועל-כן אין שום אפשרות לבקר בתאים עצמם. אבל בראותו את גודל רצוננו לבקר במקום ניאות לקחת אותנו למקום שממנו אפשר לראות את חדרי האסירים, ולחדר שממנו היו מביאים לרבי אוכל ואת החפצים שנזקק להם. האיש הוליך אותנו לאגף השני. אי-אפשר היה שלא להתרגש מעוצמתו של המבנה. עצם המחשבה שכל גוש הבניינים הזה, מקום משכנה של המשטרה החשאית, מעבירה רעד בלבבות. צעדנו במסדרונות בהם עברו קשורים בשלשלאות ברזל מיטב מחסידי חב"ד שחלקם לא שבו מהמקום הזה ולא יודעים עד עצם היום את מקום משכבם. הגענו לחדר שבו ממוקם דלפק ואשנב קטן. זה המקום שאליו יכולים להגיע קרובי המשפחה של האסירים וכל מי שרוצה להביא אליהם מזון או חפצים אישיים. עמדנו שם ושרנו את כל הניגונים של רבותינו נשיאינו. ההתרגשות הייתה עצומה. בלב-ליבו של בית-הכלא מטיל-האימה עומדת היום משלחת חסידית ושרה בדבקות את הניגונים כאילו אנו נמצאים בבית הכנסת 'בית מנחם' בכפר חב"ד. השירה נסתיימה בריקוד חסידי שמח, ויצאנו שוב אל אור היום, כשאנו חושבים על הניצחון האדיר של אדמו"ר הריי"צ, שהצליח להכניע את המעצמה האדירה הזאת. והעדות לכך היא שאחרי 77 שנים מסיירת לה קבוצה גדולה מחסידיו בסירטוקים וגארטלאך, מסתובבים חופשי בבניין עם מצלמות והבזקי פלאשים, מצלמים ומצטלמים, מי, ליד איזה פסלון של אחד הרשעים דאז שמוצב בפינת המזדרון, ומי, ליד תמונה שתולה על הקיר. ויש גם כאלו שמציצים לתוך החדרים במחשבה, אולי, אולי, עוד יושב שם חסיד מהימים ההם.. אכן, 'יד החסידים על העליונה' שמואל בן צבי פטרבורג. כאן המקום להודות לשליח ורבה הראשי של פטרבורג הרב מנחם מענדל פבזנר על האירוח הנפלא.
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
הסבר
י"א תמוז ה׳תשס״ד
קצת הסברים על כל תמונה
3.
לייבה
י"א תמוז ה׳תשס״ד
לייבה חולים אלייך תחזור לכפר כבר!!

"בחור שאכפת לו "
4.
למה אין כתוביות
י"א תמוז ה׳תשס״ד
של הסבר?

חבל,

ובכלל, קבלו ישכוח על העבודה היפה שאתם עושים
6.
קלישאה
י"א תמוז ה׳תשס״ד
אנו עולים במדרגות ונכנסים לתוך חדרון, בן שתי דלתות, הדלת נסגרת מאחורינו ונדמה אולי שזהו, גם אנו עצורים.
7.
אין מילים
י"ב תמוז ה׳תשס״ד
מרגש ביותר לראות את התמונות החסידים שלנו זה חב"ד!אני שמחה ומודה בהזדמנות זו לרב חפר שזכיתי לנסוע לשליחותברוסיה ולבקר באהל הרביים וגם בכלא הנ"ל[מבחוץ]ומזדהה עם התמונות
8.
shmuli
י"ב תמוז ה׳תשס״ד
nice t see ari o nthe steps
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.