מערכת COL | יום כ"ד כסלו ה׳תשע״א 01.12.2010

70 שנה אחרי: חב"ד הפרה את הכרזת הנאצים ● סיקור, גלריה

משלחת רבנים מטעם 'מרכז רבני אירופה' שבה בימים האחרונים מביקור באסטוניה ● הם ביקרו במוסדות היהודים ובמוזיאון המתעד את הקהילה שנמחתה ● המדריך שליווה את הרבנים סיפר אף כי אסטוניה הייתה בין המדינות הראשונות עליהן הכריזו הנאצים כ"יודן-פריי" – נקייה מיהודים לסיקור וגלריית ענק
70 שנה אחרי: חב
(צילום: מרכז רבני אירופה)

משלחת רבנים מטעם 'מרכז רבני אירופה' שבה בימים האחרונים מביקור בן שלושה ימים בטאלין, בירתה של אסטוניה. המשלחת הגיעה לביקור בקהילה היהודית בעיר בכדי ללמוד על ההצלחה האדירה שפוקדת את הקהילה המקומית וליישם הצלחה זו בקהילות נוספות, כמו כן, השתתפה המשלחת בפתיחה חגיגית של "בית המדרש" בקהילה.

על משלחת 'מרכז רבני אירופה' נימנו: הרב יעקב דוד שמאהל, דיין דק"ק שומרי הדת באנטוורפן וחבר מועצת רבני אירופה, הרב בנימין יעקבס, רב הראשי של מחוזות הולנד וחבר מועצת רבני אירופה, הרב יצחק שוחט, רב קהילת מילל הילל בלונדון ויו"ר ועד רבני אנגליה, הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל 'מרכז רבני אירופה', והרב אשר גולד, אחראי קשרי החוץ ב'מרכז'.

הקהילה היהודית באסטוניה היא קהילה מיוחדת במינה. על אף מימדיה הקטנים מבחינה מספרית, פוקדת את הקהילה המקומית פריחה מרשימה. בקהילה המונה כ-2000 יהודים, בית ספר יהודי עם כ-300 תלמידים, שירותי רווחה, בית כנסת ומרכז קהילתי מפואר, לפי כל קנדה-מידה אירופאי, שנחנך לפני כשלוש שנים, ומסעדה כשרה.

ביקורם של הרבנים נפתח בערב חגיגי ומיוחד שנערך בקהילה לכבוד פתיחתו של "בית המדרש". הרב שמואל קוט, רב המדינה, ומי שעומד מאחורי ההצלחה האדירה של הקהילה המקומית, פתח באמרו כי "עד עתה בנינו את ה'גוף' של הקהילה, כעת הגיע הזמן לנפוח בו גם 'נשמה'" כשכוונתו לסדרת השיעורים המרתקים שפתיחתו של בית
המדרש היא הסימן להתחלתם.

לאחר הצגת סדרות השיעורים השונים, שמות המרצים וזמני ההרצאות, הוזמנו בזה אחר זה, חברי משלחת 'מרכז רבני אירופה', לשאת דברי ברכה המלווים בשיעור תורני מרתק. "מקומו של אלוקים בשואה", "התייחסות ההלכה לבעיות המודרניות", ו"היחס הנכון לאנטישמיות", היו רק חלק מהנושאים שעלו בנאומיהם של הרבנים שליט"א. בתום חלק השיעורים, כאשר כל בני הקהילה יושבים מרותקים ושותים בצמא את הדברים, נפתח החלק הבלתי-פורמאלי של הערב, במהלכו ניתנה האפשרות לכל אחד מבני הקהילה להציג בפני הרבנים שאלות.

למחרת הגעתם של הרבנים, ערכה המשלחת סיור במוסדות הקהילה היהודית. הסיור נפתח בביקור בבית הספר של הקהילה, בו לומדים כ-300 תלמידים. שיפוצו של מבנה בית הספר נתמך רק לאחרונה על ידי ממשלת אסטוניה. הרבנים נהנו לעבור בין הכיתות השונות ולהציג בפני תלמידי החמד שאלות שונות וללמוד על ידיעותיהם המרשימות בשפה העברית וביהדות.

לאחר מכן, התלוו הרבנים למוזיאון היהודי שבבניין הקהילה היהודית. שם הוצגה בפניהם ההיסטוריה הכואבת של הקהילה היהודית המקומית, אשר נמחתה לחלוטין בזמן מלחמת העולם השנייה. המדריך שליווה את הרבנים סיפר אף כי אסטוניה הייתה בין המדינות הראשונות עליהן הכריזו הנאצים כ"יודן-פריי" – נקייה מיהודים.

הרבנים סיכמו את ביקורם במוסדות הקהילה בהתפעלות ובסיפוק רב. "ישנן קהילות רבות באירופה המונות עשרות אלפי יהודים, אשר אין ברשותן מוסדות קהילה כה פעילים וכה מפוארים" הפטירו הרבנים. הרבנים אף האצילו מברכותיהם על ראשי הקהילה המקומית, מר בוריס אוקס, יו"ר המרכז היהודי והקהילה הדתית, והגב' אלה יעקבסון, נשיאת הקהילה היהודית הכללית.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.