מערכת COL | יום י' כסלו ה׳תשע״א 17.11.2010

גל ההתבוללות הגיע לישראל; הרב ברוד: "התקשורת אשמה"

מחקר שנערך במרכז המידע והמחקר של הכנסת חושף נתונים מדאיגים ולפיהם בישראל קיימת בעיית התבוללות ובכ-5% מכלל המשפחות הן מעורבות, כלומר אחד מההורים איננו יהודי ● "כלי התקשורת בישראל תורמים הרבה לשחיקת הזהות היהודית כאשר הם מפרסמים כתבות אוהדות על בני זוג מעורבים, ומציגים אותם כמי שגברו על 'דעות קדומות'", מגיב דובר חב"ד הרב מנחם ברוד לסיפור המלא
גל ההתבוללות הגיע לישראל; הרב ברוד:
(צילום אילוסטרציה. למצולמות אין שום קשר לנאמר בכתבה)
מחקר שנערך במרכז המידע והמחקר של הכנסת חושף נתונים מדאיגים ולפיהם בישראל קיימת בעיית התבוללות ובכ-5% מכלל המשפחות הן מעורבות, כלומר אחד מההורים איננו יהודי - כך מדווח העיתונאי יצחק טסלר בעיתון "מעריב".

את המסמך המפורט חיברה החוקרת נעמי מי-עמי על סמך רישום האוכלוסין במשרד הפנים מ-2008 ולפיו בישראל יש כ-100,000 זוגות מעורבים שבקרב 55% מהם האם איננה יהודיה ובשאר המקרים האב איננו יהודי.

לדברי מחברת המסמך, שהוזמן לבקשת ח"כ אלכס מילר, בתחילת 2008, התבוללות העם היהודי בישראל היא חלק מתופעה חמורה של ההתבוללות בתפוצות שגדלה ב-50 השנים האחרונות ב-200%. התואר המפוקפק של שיאנית ההתבוללות שייך לרוסיה שם שיעור נישואי התערובת הוא 75%. בשאר מדינות חבר העמים ובמזרח אירופה, שיעור ההתבוללות הוא מעל 65%. בארה"ב יש קצת יותר מ-5 מיליון יהודים, כאשר 55% מהם נישאים לגויים. בצרפת, בריטניה ובדרום אמריקה שיעור נישואי התערובת הוא 35%-45%.

אבל הנתון המפתיע ביותר במחקר הוא הגידול המדהים ב"התבוללות הישראלית", כפי שמכנה את התופעה ד"ר אשר כהן מאוניברסיטת בר אילן. לטענתו, בניגוד למצב בחו"ל, בארץ המיעוטים הם שנטמעים בתוך חברת הרוב היהודית.

הרב מנחם ברוד, דובר חב"ד, מסר בתגובה לעיתונאי יצחק טסלר מ'מעריב': "הזהות היהודית בישראל נופלת קורבן בתוך המאבקים הפוליטיים. בגלל הפוליטיקה והניסיון לכרסם בסמכותה של הרבנות השאירו את חוק 'מיהו יהודי' פרוץ, והגיור נהפך להליך טכני לא רציני. בעקבות זאת חלקים בציבור הישראלי אינם מבינים שזהות יהודית היא מהות פנימית עמוקה, ונדמה להם שזה בסך-הכול עניין ביורוקרטי של רישום במשרד הפנים. רבים מהצעירים אינם חשים שנישואין עם בן-זוג לא יהודי הם חציית קו אדום, והם סבורים שתמיד יהיה אפשר לעבור אישזהו הליך פורמלי של גיור ושלום על ישראל.

"גם כלי התקשורת בישראל תורמים הרבה לשחיקת הזהות היהודית כאשר הם מפרסמים כתבות אוהדות על בני זוג מעורבים, ומציגים אותם כמי שגברו על 'דעות קדומות'. עצוב לגלות שדווקא כאן בישראל נהפכה שמירת הזהות היהודית ל'דעות קדומות', בשעה שרק בזכותה הצלחנו להתקיים כעם לאורך אלפיים שנות גלות. חשוב להחדיר לציבור את התודעה שההתבוללות איננה בעיה במישור הלאומי בלבד, אלא היא צעד אומלל גם ברמה האישית. אושרו של יהודי הוא כשהוא מקים בית יהודי, וזאם אי אפשר לעשות כאשר בן או בת הזוג אינם יהודים, שלא לדבר על הבעייתיות הנגרמת לילדים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.