מערכת COL | יום ז' כסלו ה׳תשע״א 14.11.2010

האם רשב"י יוכל כבר לחגוג השנה?

דו"ח קשה על מצב קבר רשב"י במירון נכתב כבר לפני שנתיים. יש שיפור, גם בחזות המקום וגם בהסעת ההמונים בל"ג בעומר – אך עדיין יש הרבה מה לשפר. השבוע יתברר - אם נוכל לחגוג השנה בצורה נורמלית  לדיווח
האם רשב

דו"ח קשה על מצב קבר רשב"י במירון נכתב כבר לפני שנתיים. יש שיפור, גם בחזות המקום וגם בהסעת ההמונים בל"ג בעומר – אך עדיין יש הרבה מה לשפר. השבוע יתברר - אם נוכל לחגוג השנה בצורה נורמלית
 
שנתיים חלפו מאז פירסם מבקר המדינה דו"ח חמור על ההתנהלות בקבר רבי שמעון בר-יוחאי במירון. האתר, שהוא המתויר ביותר בישראל אחרי הכותל המערבי והר הזיתים ויותר ממיליון איש מגיעים אליו לשם מדי שנה, סובל מהזנחה קשה.

המבקר חשף כי למרות שחוק השמירה על המקומות הקדושים אוסר רוכלות, פשיטת יד, אכילה ולינה, הרי שבאתר מצויים עדיין קבצנים רבים ודוכני רוכלות לא-חוקיים, אין פיקוח על קופות הצדקה ועל בתי התבשיל, ופעמים רבות יש במקום אלימות ושימוש בסמים. גם העיכוב בהקמת נקודת משטרה, כפי שהומלץ בדו"ח, יוצרת תחושה קשה – שמתעצמת מדי ל"ג בעומר, עת מגיעים לאתר כחצי מיליון מבקרים ביממה. המבקר הצביע גם על המחלוקת הנמשכות שנים בין הגורמים הרבים הפעילים במקום.

הקבר נמצא ברשימת המקומות הקדושים הרשמיים בישראל, אבל רק לפני כשנתיים, אחרי פרסום דו"ח המבקר, החלה לפעול במקום ועדה מטעם המדינה, "ועדת החמישה". הוועדה נתקלת בהתנגדויות רבות בעולם החרדי. פעילותם של אותם גורמים הביאה להתפטרותו של ראש הוועדה בעבר, רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ'. במקומו מונה יו"ר חברת מקורות כיום, אלכס ויז'ניצר. לצדו מכהנים שני נציגים אשכנזים ושניים ספרדים.

למרות זאת המדינה טרם הצליחה להעביר את האתר לשליטתה המוחלטת, וחלקו מצוי עדיין בידי "הקדש" ספרדי. בדיון בבית המשפט לפני כשלוש שנים טענה המדינה כי "אתר קבר הרשב"י מנוהל כ'עסק משפחתי' וכי עולה תמונה עגומה של הזנחה באתר, וניהול כושל".

בשנים האחרונות השקיעה המדינה מיליוני שקלים בשיפוץ המקום. זאת, לצד ההוצאות הגבוהות הכרוכות בהילולת ל"ג בעומר. אמנם, מאז פרסום דו"ח המבקר השתפר מאוד מצבו החזותי של האתר. שופצו המבנים וסביבתם נוקתה, תשתיות התחבורה שודרגו ובימי ההילולה מפעילה המדינה מערך הסעות אדיר, המונע את עומסי התנועה שפקקו בעבר את כל אזור מירון.

בישיבה מחר ישתתפו נציגי המשטרה, מד"א וכיבוי אש, מע"צ, אגד, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, רשות העתיקות, משרד הבריאות ועוד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.