מערכת COL | יום כ"ה חשוון ה׳תשע״א 02.11.2010

4,000 שלוחי הרבי בדרכם לכינוס; COL במתכונת מיוחדת

4,000 שלוחי הרבי, מכל רחבי העולם, טסים בשעה זו לכינוס השלוחים העולמי שייפתח מחר (רביעי) בשכונת קראון-הייטס שבניו-יורק ● 350 שלוחים ימריאו הלילה בטיסות שונות ● לשלוחים ממתינה תוכנייה מרתקת, חלקה כבר פורסמה ב-COL ● בחמישי: מאות סדנאות ● במוצ"ש: מלווה מלכה המרכזית ● בראשון: התמונה המרכזית ומעמד ה'בנקעט' ● זו השנה העשירית ששליחי COL לכינוס השלוחים, יעבירו לכם מאות דיווחים שוטפים, גלריות עדכניות וקטעי וידאו מיוחדים לסיפור המלאבפנים: כל מה שרציתם לדעת על שלוחי חב"ד והתביישתם לשאול >>>
4,000 שלוחי הרבי בדרכם לכינוס; COL במתכונת מיוחדת
מעמד ה"בנקעט" העוצמתי בשנה שעברה (צילום: מאיר דהן, COL)

באדיבות 'בית-חב"ד'

אולי פגשת בהם בדיזינגוף כשהציעו לך להניח תפילין או לקחת ערכה של נרות שבת. אולי התוודעת לפעילות החסד העניפה שלהם בעירך. ואולי נסעת לאי-שם ברחבי העולם והופתעת לגלות ש"עד לכאן הם הגיעו" כשבחיוך הזמינו אותך להתארח לסעודת שבת.

השבוע "הם" מתכנסים יחדיו לאירוע מיוחד במינו: הכינוס העולמי השנתי של שלוחי חב"ד-ליובאוויטש ברחבי העולם. במשך חמישה ימים הם ישבו יחדיו, יפגשו חברים, יחליפו חויות וטיפים, וישאבו אנרגיה רוחנית מחודשת; הם ישתטחו על קברו של מי ששלח אותם - הרבי מליובאוויטש, ויבקשו ממנו לעורר רחמים ולברכם שיצליחו בשליחות המיוחדת: להגיע לכל יהודי בעולם מתוך אהבה חסרת גבולות.

האם שאלתם פעם את עצמכם: מי הם השלוחים? מה מניע אותם? כיצד הכול התחיל? אם השבתם ב'כן', הכתבה הזו בשבילכם. היא מוקדשת באהבה לכל אחד מהגברים, הנשים והילדים שמקדישים את חייהם למען עם ישראל כולו.

שליחות בדורות עברו

רעיון השליחות היה קיים בתנועת חב"ד, ולמעשה בתנועת החסידות כולה, עוד מימי הווסדה. השלוחים בימי הבראשית היו שגרירים ניידים שהיו נוסעים מעיירה לעיירה ומכפר לכפר. הביקור הרשמי נועד לגייס כספים למטרות בוערות – כמו פדיון שבויים של בעל בית מרזח שלא עמד בתשלומיו לפריץ, פרנסת אלמנות ויתומים, משלוח כסף ליהודים שהיגרו לארץ הקודש – אך ביקורם בקהילות היהודיות הנידחות היה מעודד רבות את התושבים המקומיים. הם היו מעודדים אותם בצרותיהם, מספרים להם רעיונות מן התנ"ך, התלמוד והחסידות ומחזקים את רוחם. שגרירים ניידים אלו היו מכונים בשם שד"ר, ראשי התיבות של "שלוחא דרבנן" (שליח הרבנים). האדמו"ר השישי מליובאוויטש אמר פעם לשד"ר שתפקידו הוא "לזרוע רוחניות ולקצור גשמיות".

מאוחר יותר, כאשר קהילות בערים נידחות בערי הקווקז, בבוכרה ובגרוזיה נזקקו לרבנים, שוחטים, מוהלים או מלמדים בבית הספר היהודי, קראו אדמור"י חב"ד למובחרים שבתלמידיהם וביקשו מהם להגר לאותם ערים כדי לסייע ליהודים הזקוקים לכך.

השלוחים לא הסתפקו רק במתן עידוד והדרכה רוחנית לתושבים. הם התמסרו לסייע גם לצרכיהם הפיזיים של הקהילה היהודית המקומית באמצעות סיוע למשפחות נזקקות ויוזמות שונות שנועדו להקל על חיי היהודים.

גם לאחר שהקומוניסטים עלו לשלטון והחלו במסע דיכוי פרוע של החיים היהודיים בברית המועצות, הפעילות לא פסקה. מאות שלוחים חבדיי"ם היו פעילי מחתרת יהודית ברחבי ברית המועצות תוך שהם מסכנים את חייהם. במקרים רבים השלוחים נתפסו, נורו למוות או נשלחו למחנות ריכוז בסיביר.

מפעל השליחות הגדול נוסד

בתחילת המאה העשרים, בעקבות הגירה אינטסיבית ממזרח אירופה, מספר היהודים בארצות-הברית הכפיל ושילש את עצמו. אך בעוד מהגרים רבים הצליחו לבסס את עצמם כלכלית, רבים מהם התנתקו מהמסורת היהודית – אם בשל רצון להתערות בחברה החדשה או בגלל שחיי הקהילה היהודית לא היו זמינים כל-כך כפי שהיו ב'עולם הישן'.

כאשר הגיע רבי יוסף יצחק שניאורסאהן האדמו"ר השישי מליובאוויטש לבקר בארצות הברית בשנת תרפ"ט (1929) וראה את השממה הרוחנית, הוא החל לשלוח שלוחים לרחבי המדינה. פעילותו אף התגברה לאחר שהיגר לארצות הברית זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה. שלוחיו ייסדו ישיבות, פתחו בתי ספר יהודיים והניצוץ היהודי שוב החל לבעור בעוז ברחבי ארצות הברית. לצורך ריכוז פעולות ההפצה ברחבי ארצות הברית והעולם, ייסד רבי יוסף יצחק מוסד מיוחד בשם "מרכז לעניני חינוך" והעמיד בראשו את חתנו ומי שהיה לימים למנהיג חב"ד, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן.

כמה שבועות לפני פטירתו ביקש רבי יוסף יצחק לשלוח שלוחים למדינות בצפון אפריקה – למרוקו ולתוניס. אך התכנית לא יצאה אל הפועל בחייו: רבי יוסף יצחק הסתלק לבית עולמו בשבת קודש, יו"ד שבט תש"י (1950).

עידן חדש

בתקופה הראשונה אחרי הסתלקות חמיו, מיאן רבי מנחם מענדל שניאורסאהן לקבל על עצמו את הנהגת חסידות חב"ד. עם זאת, הוא המשיך במרץ לנהל את בפעולות אותן התחיל חותנו, ביניהם הרחבת מוסד השליחות במסגרת ה"מרכז לעניני חינוך".

זמן קצר לאחר סיום ה'שבעה' הוא שלח מכתב לחסיד בשם מיכאל ליפסקר בבקשה ממנו לקבל על עצמו שליחות מיוחדת ולנסוע למרוקו כדי לסייע לקהילה היהודית המקומית ולפתוח שם מוסדות חינוך. בחודשים הקרובים נשלחו למרוקו ולתוניס שלוחים נוספים. למרות מחסומי השפה הראשוניים – החסידים היו אשכנזים שנולדו ברוסיה שדיברו רוסית ואידיש – תוך זמן קצר נוצר חיבור בין החסידים הרוסים ובין יהודי מרוקו.

בשנים שלאחר-מכן, למרות שחסידות חב"ד מנתה אז מספר מצומצם של חסידים, הרבי קרא לכל חסידיו לצאת ל'שליחות'. הוא הקדיש שיחות רבות לענין כשהוא מפציר בחסידיו להתעלם מהנוחיות והחיים הקלים שהחיים בברוקלין מציעים, ולצאת למקומות רחוקים כדי לסייע ליהודי נוסף.

"עליכם לקחת את מפת העולם, לחפש שם מקום בו עדיין אין שליח ולצאת לשם כדי להפיץ יהדות" אמר הרבי.

תחת הנהגתו של הרבי נשלחו מאות שלוחים לכל רחבי העולם. עשרות מרכזים – שקיבלו את השם "בית חב"ד" – נפתחו בחמש יבשות. מקוואות טהרה, בתי ספר יהודיים, בתי כנסיות ומרכזים קהילתיים משרתים את יהודים מקומיים ומטיילים – אך מעבר לכך, כל מי שבא במגע עם השלוחים נחשף למסר העיקרי שהרבי נטע בליבם: אהבה ללא גבולות לכל יהודי באשר הוא.

לעתים קרובות היציאה לשליחות כרוכה בקשיים לא מעטים. בערים רבות לא ניתן להשיג בקלות מוצרי מזון כשרים, מקוה הטהרה הקרוב ביותר עלול להיות מרחק של כמה שעות טיסה, ובהעדר בית ספר יהודי זוג השלוחים מלמד את ילדיהם בבית. אחד הקשיים הגדולים ביותר הוא הבדידות: המשפחה והחברים נותרים מאחור, והקשר עמם מתנהל באמצעות הטלפון וה'סקייפ'. אך הדביקות במטרה והידיעה כי הם מבצעים את רצון הרבי נוסכים בליבם של השלוחים והשלוחות כוח להתמודד עם כל האתגרים.

לא רק שמפעל השליחות העצום לא נפסק לאחר הסתלקותו של הרבי בג' תמוז תשנ"ד (1994), הוא אף גדל והתרחב למימדים שאיש לא צפה. בתי חב"ד חדשים נוסדו בפינות הכי נידחות של הגלובוס, וכיום ישנם למעלה משלושת אלפים זוגות שלוחי חב"ד-ליובאוויטש בארץ ובעולם.

גם אתם רוצים? אתם לא צריכים לחבוש כובע וחליפה שחורה או פיאה כדי להפוך לשלוחים. "כל יהודי הוא שליח" אמר הרבי פעם, "ומטרתו היא לגלות אלוקות בכל פינה בעולם."

השליחות סוללת את הדרך לקראת היום לו אנו מחכים במשך עשרות דורות: היום בו "יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך, תישבע כל לשון... ויקבלו כולם עליהם את עול מלכותך ותמלוך עליהם מהרה לעולם ועד." מי יתן ונזכה לראות זאת בקרוב ממש.

כמה עובדות שלא ידעתם על שלוחי חב"ד

● שלוחי חב"ד נוסעים למקום שליחותם עם 'כרטיס צד אחד'. השליחות היא לכל החיים והם הופכים להיות חלק אינטגרלי מהקהילה המקומית התומכת בפעילותם.

● השם הרשמי של תנועת חב"ד הוא "חב"ד-ליובאוויטש". חב"ד הם ראשי התיבות של חכמה, בינה, דעת – ביטוי לגישת התנועה שיש לרתום את הכשרונות האינטלקטואליים לעבודת הבורא ולשיפור האישיות. ליובאוויטש היא שם של עיירה קטנה ברוסיה בה צמחה החסידות. משמעות השם היא "עיר האהבה", שם מתאים במיוחד לחסידות שחרתה על דגלה אהבה בלי גבולות לכל יהודי.

● ישנם האומרים כי המרכז הראשון שקיבל את השם "בית חב"ד" היה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

● ברחבי העולם יש למעלה מ-3900 זוגות שלוחים, 480 מתוכם פועלים בישראל.

● המדינה הקטנה ביותר על מפת שלוחי חב"ד היא: נסיכות לוקסמבורג.

● היבשת היחידה ללא שליח היא: אנטרטיקה.

● שליח חב"ד בויומינג לא יכול להתלונן על צפיפות. במדינה שלו מתגוררים 1.96 אנשים בממוצע לכל קמ"ר.

● באתר הדגל של התנועה חב"ד.אורג מבקרים מיליון גולשים יחודיים מדי חודש.

● ליל הסדר הגדול ביותר בעולם נערך בקטמנדו שבנפאל. משתתפים בו למעלה מאלף חמש מאות מטיילים בו זמנית.

● שלוחת חב"ד שרה גולדשטיין מניו זילנד היא השלוחה הראשונה שמדליקה נרות שבת בעולם מדי שבוע; האחרונה היא פרל קרסינאסקי מהוואי.

● הפתגם הנפוץ אומר "בכל מקום שיש קוקה קולה יש חב"ד" העובדה היא שכיום ישנם מקומות רבים אליהם קוקה קולה לא מגיעה, וחב"ד כן.

● מימון הפעולות נעשה בעיקר על ידי תורמים מקומיים. כך תרומתם של המקומיים נשארת בקהילה - למען יהודי המקום.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.